Går över bommen

Y

Yannie

Hjälp, min unga viga häst går över bommen, han är fastsatt kort, med remmen under bommen och en ovanför. Vi var ute på en skräckfärd då han gick över bommen totalt fyra gånger på en timma. Skulle vara hemskt tråkigt att inte kunna åka iväg med honom. Har fått rådet att ha honom lös, men det känns väldigt osäkert.....
:crazy:

Sv: Går över bommen

Har för mig jag hört om att man kan ha en halsring bak vid manken, alltså lång bak, så det hindrar hästen att stegra. Låter mkt mystisskt att han tar sig över så mkt..

Ja, det är ju det som är frågan, varför gör han det? Är han stressad, rädd eller är det något han protesterar mot? Det är nog i den änden du får försöka fundera. Gör han det med sällskap också? Vill han åka brett? Är han orolig?
Vår ponny gjorde så innan. När han lärt känna oss och jag visste att han var trygg med oss provade vi igen. Han klättrade upp innan vi hunnit till grannen men var kolugn. Min man bokstvlig talat lyfte honom tillbaka-hade knappast gått med en stressad häst.... Nästa gång hade vi en annan transport där man binder i väggen fram vilket gjorde att jag kunde binda honom kortare i förhållande till bommen men han kunde ändå flytta huvudet mer åt sidorna. Det var inga som helst problem då. Han stod still och var inga problem att lasta. Däremot vet jag ju att han i alla situationer protesterar mot att bli lämnad ensam.....vilket han ju blev i transporten också. Men eftersom han inte var rädd eg så fungerade detta för oss. Är din häst stressad får du fundera vidare på vad det beror på istället!
Lycka till!

Är den van vid att sitta fast?

Binder man den i främre väggen kan den röra på halsen o även ta sig ner själv igen. Öppna inte fram då hästen kan vilja komma ut den vägen. Öppna lilla bakluckan. De tänker då bakåt istället.

hur kör ni i kurvor?

De behöver tid för att lära sig hur man håller balansen- måste kunna bredda bakbenen.

Det är klart att han är osäker, men någonstans måste man börja. Vi hade precis varit på en NH kurs och det var lite långt, mestadels åker dom två ihop men denna gången var han ensam och självklart tycker han det är obehagligt, alla hästar har ju klaustrofobi, mer eller mindre - men hur går man vidare, det är frågan - han får mat i transporten, men vi har inte som alternativ att gå in någon annanstans än framtill men han får alltid backa ut, så jag antar att det bara är att träna ännu mer och vänja honom - är bara så himla rädd att han skall skada sig!

Har haft precis samma problem och frågade en god vän som kör djurambulans om hjälp. Fick rådet att köpa en kalvrem och knäppa fast den på hästen högst upp i nacken (alltså bakom öronen och bakom ganaschen). Kalvremmen band vi ner mycket kort i bommen. Grimman band vi "som vanligt" i bommen/transporten. Sedan började vi övningsköra väldigt korta sträckor.

Efter 2 - 3 gånger tog vi med en äldre häst-kompis som är väldigt van vid att bli lastad och som åker lugnt och stilla. Då började vi också att "släppa upp" bindslet lite i taget från bommen och till slut hade vi kalvremmen om nacken UTAN att binda den i bommen (som en ren säkerhet) och band grimman som vanligt.

Numera går han rakt in i transporten och står lugnt och stilla när han åker....

Lastträna i lugn och ro hemma och träna på att åka korta sträckor (typ 5 minuter) i början. Mutor i form av morötter eller annat kan man använda i mängder för att få hästen att förstå att det är ok att stå i transporten och att åka. Med tålamod och träning kan man få det att fungera. Lycka till!

Hade samma problem, kör efter det alltid hästen lös på transporten. Aldrig problem och oftast ställer sig hästen med huvudet bakåt..

Hade en skräckfärd med en bekant vars stora, tunga haflinger gjorde samma sak.
Sex gånger, på åtta mil... hem måste man ju!

De övade genom att stå inne i transporten med honom, binda honom i bommen, samt i sidorna, och framåt, efter ett tag lugnade han ner sig och åker nu helt normalt.

Se till att öva med en släp med säkerhetsbommar som kan öppnas utifrån ifall nånting går helt galet!

Har du ett vanligt släp där hästen åker i färdriktningen är det faktiskt inte tillåtet att de åker vända, om inte släpet är gjort för det (Ume har ju ett baklängessläp). Det är dessutom direkt livsfarligt så länge man inte har en bom framför bogen, vid inbromsning eller olycka knäcker ju hästen nacken.

Det känns ju lite smått om de bara gungar, skulle de då vända sig under resans gång så måste det ju kännas som att hela släpet ska välta!? Låter himla riskabelt iaf

Nacken?

Om man bromsar hårt så kommer ju hästen att åka bakåt (när den står med rumpan mot färdriktningen), inte framåt.

Däremot om man binder kort kort i frambommen så kan det bli dåligt vid hård inbromsning.

Det blir ju en reaktion bakåt-framåt eftersom de tappar balansen, och där har de inget att ta emot med annat än hals och nacke.

Det är inskrivet hos JBV hur transporten får vara utformad, och åker hästen med eller mot färdriktningen ska det vara en bogbom.

Nacken?

Om man bromsar hårt så kommer ju hästen att åka bakåt (när den står med rumpan mot färdriktningen), inte framåt.

Däremot om man binder kort kort i frambommen så kan det bli dåligt vid hård inbromsning.

Hur menar du nu? du kommer ju att bli slungad både bakåt och framåt. Om det då inte finns utrymme för hals och nacke via en bom som tar emot vid bogen, så åker du hals över huvud rakt in i väggen.

:bow:

whiplash effekten kallas det, om du sitter i färdriktning och tvärbromsar kastas du framåt för att sedan lika snabbt kastas hastigt bakåt när bilen stannat, det blir samma effekt för hästen som dessutom ska försöka hålla sig på benen och inte förstår vad som händer, det finns en anledning till att bogbommen uppfunnits, det är dessutom olagligt att frakta hästen på annat sätt än angivet för transporten..

Det är inskrivet hos JBV hur transporten får vara utformad, och åker hästen med eller mot färdriktningen ska det vara en bogbom.

Jag har aldrig varit inne på JBVs hemsida och blev lite nyfiken. Jag kan inte hitta ditt påstående där ang. bogbommen. Det står heller inte att hästen måste sitta fast. Men jag kanske tittade på fel ställe. Jag var på den här sidan.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Jag hittade det ang. bommen, det stod på ett annat ställe! :)

Senast ändrad:

Jag har en haflingervalack (5 år) som också klättrade över bommen en gång när vi transporterade honom (visserligen bara 7 km bort, men trista grusvägar nästan hela vägen) förra hösten. Fast det gick bra, för jag hade pallat upp med halmbalar där framme - för att inte shettisen som var reskamrat skulle kunna klämma sig under. Så jag bestämde mig för att aldrig mer köra honom i just den transporten (som är lite i äldsta och skramligaste laget). Det verkade som om han reagerade både på ljudet och på utrymmet - som är i snålaste laget.

Nyligen körde jag en shettis i samma transport, och eftersom vi bara kört hö, spån, halm osv i transporten sen då i höstas hade jag ställt bort mellanväggen på "säker plats" (dvs jag hittade den inte, förrän dagen efter)... Så det lilla stoet fick stå utan mellanvägg. Och parkerade sig lite fint på diagonalen. Sen har jag läst någonstans att det är det bästa sättet att transportera hästar - så kan de parera bäst både framåt/bakåt och sidledes.
Då började jag fundera om jag kanske skulle kunna testa att köra min haflinger också på det sättet. Då får han ju mer plats. Kanske bättre än att klämma in mellanväggen + reskamrat?

Obs - han var aldrig svår att lasta (en hel månad fick han och stallkompisen äta sitt betfor+mineral i transporten varje kväll), och när man väl kom fram och hunnit bak till transporten så var han återigen kolugn och fortsatte äta av det hö han fått med sig. Fast han "spenderade" en grimma för varje tur (vi åkte till NH-kurs två turer, dvs fyra resor = fyra grimmor...!). Troligen precis när vi rullade ut från gården, eller åtminstone i början av resan.
Tror däremot inte att jag vågar både låta honom stå på hela bredden OCH ha honom lös (även om jag är osäker på om han får rum att vända sig - men ibland kan de ju vara flinkare än man tror).

dom gånger jag varit med om att hästar gjort så är när höet tagit slut eller när man helt enkelt inte har haft hö i transporten.

Mitt sto gjorde så innan jag fick henne så i början när jag körde henne så hade jag två stora hö påsar helt fullsmockade med hö framför så att hon inte trodde att det fanns plats för henne där uppe och i början körde vi alltid med en annan häst som va lugn och van att åka transport.. Det funkade
, nu står hon som en ljus i transporten.. :)

Det var knappast brist på hö - jag pallade upp med halmbalar och överst låg det en hel (fast öppnad) höbal :-). Det hjälpte inte. När han blev skraj brydde han sig inte om huruvida det fanns hö eller inte. Han ville bara därifrån. Ut ur "skräcklådan".

Han reste ihop med sin stallkompis, en stencool shettis. Han kanske hade varit ännu mer hysterisk utan henne, det vet jag inte. Men det räckte i allafall inte. Han slet som sagt sönder en grimma varje gång vi transporterade honom, försökte antagligen ta sig över mellanväggen eller nåt. En gång var han nära att lyckas också...

Och mot slutet började shettisen också bli tveksam till att åka transport. Det var väl inte så kul längre med en hysterisk resekamrat...

Prova att låta hästen åka brett. Dels ger det mer rymd, men också hästens möjligheter att balansera ökar. En häst som bär sig åt som din hade jag inte vågat ha med någon annan i släpet, skaderisken är gigantisk.

Vad har du för transport?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka