Sv: Går över bommen
Jag har en haflingervalack (5 år) som också klättrade över bommen en gång när vi transporterade honom (visserligen bara 7 km bort, men trista grusvägar nästan hela vägen) förra hösten. Fast det gick bra, för jag hade pallat upp med halmbalar där framme - för att inte shettisen som var reskamrat skulle kunna klämma sig under. Så jag bestämde mig för att aldrig mer köra honom i just den transporten (som är lite i äldsta och skramligaste laget). Det verkade som om han reagerade både på ljudet och på utrymmet - som är i snålaste laget.
Nyligen körde jag en shettis i samma transport, och eftersom vi bara kört hö, spån, halm osv i transporten sen då i höstas hade jag ställt bort mellanväggen på "säker plats" (dvs jag hittade den inte, förrän dagen efter)... Så det lilla stoet fick stå utan mellanvägg. Och parkerade sig lite fint på diagonalen. Sen har jag läst någonstans att det är det bästa sättet att transportera hästar - så kan de parera bäst både framåt/bakåt och sidledes.
Då började jag fundera om jag kanske skulle kunna testa att köra min haflinger också på det sättet. Då får han ju mer plats. Kanske bättre än att klämma in mellanväggen + reskamrat?
Obs - han var aldrig svår att lasta (en hel månad fick han och stallkompisen äta sitt betfor+mineral i transporten varje kväll), och när man väl kom fram och hunnit bak till transporten så var han återigen kolugn och fortsatte äta av det hö han fått med sig. Fast han "spenderade" en grimma för varje tur (vi åkte till NH-kurs två turer, dvs fyra resor = fyra grimmor...!). Troligen precis när vi rullade ut från gården, eller åtminstone i början av resan.
Tror däremot inte att jag vågar både låta honom stå på hela bredden OCH ha honom lös (även om jag är osäker på om han får rum att vända sig - men ibland kan de ju vara flinkare än man tror).