Går orent- inga större fel hittas. Erfarenheter??

videnlis

Trådstartare
Mitt 16 åriga sto har under de senaste ca 3 veckorna känts lite olustig när hon skall ridas.
Inget speciellt, men det där "hejhopp-nu blir det kul", har fattats.
Senaste veckan har hon gått orent, tar lite kortare steg med höger bak, samt viglar på, med båda bekbenen när man ber henne lyfta tölt. Hon töltar några steg-sen faller hon i i trav, vilket inte hänt förut. Det är något som gör ont.
Inga större orenheter i trav eller galopp. I skritt det kortare steget med h.bak.
På rakt spår går det bättre, problemen är tydligt på böjt spår.

Idag hade jag först ut en massör, inga värre stelheter, lite i nacken på höger sida och i bogen. Hästen låter henne böja och strecha på alla ben, visar inga obehag.
Sedan kommer veterinären, ser att hon går orent. Hästen reagerar tydligt på att man klämmer på knäna, men där finns ingen svullnad eller vätska. Böjproven reagerar hon inte alls på. .
Låter henne vila-går ut och går med henne nu några veckor, om det inte blir bättre måste hon ju ultras/röngas/något.
Har någon av er erfarenhet, vad kan det vara?

Mitt 16 åriga sto har under de senaste ca 3 veckorna känts lite olustig när hon skall ridas.
Inget speciellt, men det där "hejhopp-nu blir det kul", har fattats.
Senaste veckan har hon gått orent, tar lite kortare steg med höger bak, samt viglar på, med båda bekbenen när man ber henne lyfta tölt. Hon töltar några steg-sen faller hon i i trav, vilket inte hänt förut. Det är något som gör ont.
Inga större orenheter i trav eller galopp. I skritt det kortare steget med h.bak.
På rakt spår går det bättre, problemen är tydligt på böjt spår.

Idag hade jag först ut en massör, inga värre stelheter, lite i nacken på höger sida och i bogen. Hästen låter henne böja och strecha på alla ben, visar inga obehag.
Sedan kommer veterinären, ser att hon går orent. Hästen reagerar tydligt på att man klämmer på knäna, men där finns ingen svullnad eller vätska. Böjproven reagerar hon inte alls på. .
Låter henne vila-går ut och går med henne nu några veckor, om det inte blir bättre måste hon ju ultras/röngas/något.
Har någon av er erfarenhet, vad kan det vara?
Omöjligt att säga på din beskrivning, men kortare steg med ett bakben kan vara problem med det knät. Hältor som syns mer på böjda spår kan också vara knä. Typiskt också att böjproven inte alltid visar så mycket vid knäproblem. Dock kan det ju också vara något som sekundärt ger knäproblem, t.ex. spatt. Jag skulle nog satsa på en hältutredning. Bra i alla fall att du inte rider.

Kortare steg bak är ganska vanligt vid knäledsinflammation så jag håller med akleja att en hältutredning på klinik är en bra start.

Tror med på knäproblem där, speciellt eftersom hästen trots allt reagerade för tryck. Har hört dessutom att det är ganska svår att böja knäna på hästen så det kan vara en bra idé att åka in till duktiga veterinärer på klinik istället.

Rid hästen för veterinären! Eller be veterinären rida.

Min häst skulle nog blivit friskförklarad senaste återbesöket om jag inte visat honom under ryttare eftersom han var tillräckligt bra på böjproven. Han har problem med en has och ev samma sidas bakknä vad de hittat hittills.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 361
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar