går orent. IGEN! ( långt )

höstmåne

Trådstartare
*suckar*
vad är det nu som är fel. någon som vill analysera lite?

för 3 år sedan köpte jag min nuvarande häst. en mycket speciell herre, fd. problemhäst, men med ett stort hjärta.
från att bara blivit riden på stångbett var han rätt så stel och jag hade mycket jobb framför mig.
för exakt ett år sedan fick han dubbelsidig kotledsinflammation fram och behandlades för detta som gick över på en behandling.
hästen har alltid varit framåt, och jag har trott att det har varit energi men nu när jag tänker tillbaka så inser jag att han har velat springa ifrån smärta.
öm i ryggen och fel form i ridningen + stela sidor och inget undertramp fick oss att kontakta veterinär som gav akupunktur, rena dunderkuren.
efter det har han gått rent, jag har ridit med tillpassad engelsk sadel, och hela tiden gymnastik-ridit. formen blev bättre och bättre, hästen nöjdare och nöjdare med allt. vi kunde till och med göra galoppombyten *stolt*

så tills nu ca 2 veckor sedan. en annan hovslagare skodde( inte våran som tyvärr inte kunde på ett tag).
märkte ingenting direkt efter skoningen, detta var mitt på dagen. på kvällen var hästen halt.
nästa dag kunde jag inte se någon hälta men han var rejält öm i fötterna. jag red ändå, han haltade inte men tog mycket kortare steg än vanligt. detta blev dock bättre och bättre.
men, troligtvis har han gått och spänt sig iom att han var väldigt öm, han har blivit stel igen och vill springa ifrån allt arbete. har svårt att korsa frambenen.
hovslagaren har verkat ner alldeles för mycket, satt skorna för trångt och för tjock söm för högt upp och för nära känseln i hoven.( min teori )

idag tog jag ut honom på banan och longerade honom.
trav på liten volt i höger varv, då välter han innåt och ingen samling över huvud taget.
trav på liten volt i vänster varv, haltar, eller nickar iaf till med huvudet.

tja, ska kontakta min riktiga hovslagare så han ska gå göra nåt åt det. borde jag låta honom gå utan skor?
en till behandling med akupunktur skall göras, lossa på alla spänningar, och ridningen får börja om.
men borde jag rida honom innan dess? jag vill ju jobba honom så han ska hålla sig mjuk och i form, men samtidigt inte överbelasta honom. :confused:

någon som känner igen något?
en tanke slog mig att det är bogarna som inte är helt ok. eftersom han i ena varvet välter in bogen, och andra nickar till.
förrut har jag trott att det är korset/bäckenet som är knas. eftersom han inte vill trampa under sig och protesterar samt är stel där.
jag blir inte klok på detta. :cry:
 
Lugn, andas gumman.

Ta ut din ordinarie hovslagare och kolla fötterna. Hovömma hästar är som människor med fotsmärtor. Hela livet blir förbaskat jobbigt. Låt hästen vila så länge. Det är som du säger; hittar man på en massa (även i bästa välvilja) finns risken att symptomen sätter sig någon annanstans och han kanske t o m drar på sig nya ledinflammationer.

Ha is i magen, låt hovslagaren säga sitt. LÅt hovarna växa ut och ta nya tag när häststackarn börjar få livet åter. Det är ju inte så märkvärdigt om han blir kinkig när fossingarna gör ont.

Och verkligen stark av dig att ta rätt på det direkt, de flesta kör med någon underlig form av förnekelse. Ser jag det inte finns det inte (ungefär).
 
Massage gör underverk under tiden han tar igen sig!
Rekomenderar annars att en equiterapeut känne igenom honom. Det kan ju bara vara som ni tror att det är skoningen som gjort detta. Min förra häst hade samma problem, blev jättestel och hade ont!efter skoning, men hon hade bäckenet ur läge också (Bäckenrotation) och detta kunde hon lägga i läge igen. Good Luck!
 
inte roligt! om du tror att det är pga skorna så kan du ju prova låta honom gå utan , speciellt nu på sommaren och om han ska på bete? skor ställer till med mer problem än vad man tror, med tiden kan hela mekanismen och tillväxten ändras! jag är(kanske märks)förespråkare FÖR barfotahästar, men hästar som varit skodda länge tar ofta lång tid på sig att anpassa sig till detta igen(ett år eller längre), så det är upp till ägaren hur mycket man vill/kan offra för att hästen ska få naturligt fungerande hovar igen..kolla oxå med kiropraktor om felet kan sitta någon annan stans.. lycka till!
 
mIN FÖRRA HÄST SOM HADE EN HEL DEL PROBLEM MED SIN RYGG, NACKE, KÄKE, FRAMBEN MM FICK GÅ PÅ BETE UTAN SKOR EN SOMMAR CA 1,5 MÅNAD. DETTA HADE EN VET. SAGT. DET VAR DET SÄMSTA JAG KUNDE HA GJORT. JAG TRODDE JAG SKULLE MÅSTA SLAKTA HENNE NÄR JAG TOG TILLBAKS HENNE TILL STALLET. HON VAR SÅ ÖM OCH HADE FÅTT ÄNNU MER SPÄNNINGAR I SIN KROPP. EQUITERAPEUTEN SA ATT MÅNGA HÄSTAR GÅR OCH SPÄNNER SIG NÄR DE INTE HAR SKOR PGA OVANAN. SÅ MAN FÅR SE FRÅN FALL TILL FALL. IVARJEFALL VARA UPPMÄRKSAM -MIN HÄST SÅG FRÄSCH UT PÅ BETET MEN NÄR HON SKULLE GÅ PÅ ASFALT OCH STÅ INNE I STALLET KUNDE HON INTE STÅ STILL EN HALV MINUT UTAN ATT FLYTTA PÅ BENEN.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: Svejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp