Går och nafsar i grimskaftet

H

hartass

Har en 1 1/2 årig islandshäst hingst som går och nafsar i grimskaftet då man leder honom. Han nafsar aldrig i människor eftersom jag alltid har varit sträng med det. Har nu försökt hur länge som helst att säga åt honom att inte nafsa i grimskaftet. Med röst, skakningar i grimskaftet,stampa i marken och annat. Men inget värkar hjälpa. Han har respekt för mej och busar/bråkar aldrig annars. Vad ska jag göra??

tacksam för svar :)

Sv: Går och nafsar i grimskaftet

nu rättar jag mej. Han har annars respekt för mej , men när jag säger att han ska sluta nafsa i gramskaftet , då lyssnar han inte

Har själv en unghäst som vill undersöka allt med munnen.
Jag kan väl tycka det är helt ok för det brukar gå över, just nu är hon nog inne i tandfällning och det gör väl sitt till.

Dock tycker jag att det kan bli lite farligt när hon hela tiden skall ha ett helt grimskaft att gnaga på. När man binder upp så är hon plötsligt lös pga att hon helt enkelt har pillat så mycket så hon kommer lös.

Tog lite strid om detta ett tag men tänkte sedan till ;)
Varför bråka, inhandlade sådant där antibit och sprayade på grimskaften.
Hon provade en gång och sedan har det problemet varit löst.

Hon testar annat, biter på lite borstar mm.. Men grimskaft rör hon inte längre !!
Provade olika medel och det som funkade var sprayflaskan som jag köpte på ÖB.
Provade lite annat att smörja på men det blir så bökigt och kladdigt.

Visst skall de respektera dig, men man vinner ju även om man överlistar dem eller ???

Mycket bra svar :bow:

Och tack för tipset om antibit på spray, det är som sagt så kladdigt med allt annat.

TS: Jag skulle tippa på att det går över när han blir äldre och mindre nyfiken med munnen, min tvååring är lite sådär också. Pillar honom i mungipan tills han släpper, vill samtidigt inte dämpa hans nyfikenhet ju...
Men annars är ju antibit en bra överlistningsgrej :idea:

jo han har en new forest hingst kompis i samma ålder och i samma hage :)

ooh tack för tipset om sprayen :D ska absålut testa :)
Han går och testar allt med munnen han med , å de vet ja att e normalt men då han alltid ska gå och "leda sig själv" i grimskaftet ( utan att springa i väg då såklart) så börjar jag bli lite irriterad :P men ska absålut testa och spraya på de :)

Min 2002 gjorde likadant innan men nu när jag tänker efter så han slutat när jag har börjat jobba och rida han mera regelbundet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar