går ner i vikt REDAN :(

Messy

Trådstartare
Pålle hade lite "extrahull" nu i höstast, men nu börjar hon tappa...
har inte ändrat ridningen nämnvärt, men hon jobbar mkt bättre... vi kör bara i skritt å lite trav, så det känns inte som att förbränningen har ökat speciellt mkt...

vädret är ju detsamma, om än varmare :eek:

hon får
mrg: 2kg hö (alla får samma i hagen) + 0,7kg fibergi bas +1kg hippo bas harmoni

lunch: 2kg hö (+ ca 0,4kg fibergi efter ridningen)

middag: 5-6kg horsehage, 1kg fibergi bas, 1kg hippo bas harmoni

sen kanske 1kg morötter/dag...

finns inte en chans att hon kommer äta mer stråfoder, hon lämnar nästan jämt 1-2kg HH... brukar byta i lunchpåsen så hon får lite hö inne å sen äter nån annan häst hennes HH till lunch istället...

ska jag öka krafften??? eller kommer hon äta mindre strå då?

har börjat med 1dl olja på middagen.. ska jag ge 2-3dl?

fullblodssto 160, 6,5år ca 450kg... hon ser fin ut i kroppen men får INTE bli tunnare... såg sundare ut när hon hade lite överhull....

kan inte lägga in mer på lunch-krafften för jag är inte där VARJE lunch å hon kan inte få i hagen... de andra får inte
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

oj det får jag kolla upp!

HH är iaf 64% ts, 73 g smb protein/kg ts, 10,5 MJ

hölappen sitter i stallet
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

Har du gjort en foderstatsberäkning på Hippocampus t ex? Jag tycker det brukar stämma rätt bra. Vad man kan fundera över är kanske vad ditt hö har för värden.
Kanske något mer protein- och/eller energirikt kraftfoder? Finns ju också proteinkoncentrat att köpa. Men jag skulle nog börja med att kolla upp värdena på ditt hö + att räkna på foderstaten och utgå från hur det ser ut...
Lycka till!
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

Kanske byta från fibergi till HippoAlfa som det är mer protein i eller Linfrökaka?
 
Senast ändrad:
Sv: går ner i vikt REDAN :(

när jag räknade på hippocampus så blev det att min häst får för mkt av allt... för det arbetet hon utför... hehe.... men hon är ju fullblod, så det är väl mest balansen man kan kolla på där... inte mängden...

jag ska kopiera hö-pappret... vi har ju analys, den var bra värden på...
å mitt horse hage är bra iaf :D

tror att hon behöver torrt iaf... vet inte om hon får ont i magen... förut std hon på halm å KASTADE i sig HH, nu lämnar hon... så lite hö blandat har jag börja med...
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

linfrökaka, är det BARA för magen, eller är det protein oxå?

jag tror inte på för mkt protein, det är väl MJ som de gör om till "fett"..????

hästen dödar mig om jag tar bort fibergin, hon :love: den....
bytte till enbart hippon ett tag, å hon blev ledsen påriktigt...
på den tiden hon stod på banan så började inte stona äta förrän de fick sen skopa med fibergi över havren :D
de är smarta de små liven :angel:
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

Man får ofta överdriva allt i foderväg när det gäller fullblod. Har haft problemet själv, men än så länge den här vintern håller sig min rund och go! Hög kvot är vad som gäller. Mycket proteiner brukar de behöva, annars blir det bara en stor mage av alltihopa. Men de behöver så klart mycket energi också.

Men som sagt, kolla värdena på höt i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: går ner i vikt REDAN :(

Bra och bra ... Jag vet hur man gör i alla fall. Men jag brukar använda hippocampus att experimentera i när jag vet ungefär hur mycket energi och protein min häst behöver.
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

ahhh jag blir så osäker, för hon såg SÅ fin ut i sensomras när hon gick ute dygnet runt,vilket jag ALDRIG trodde att hon skulle klara!!! sen har hon bara blivit finare å finare, å sen för 3-4 veckor sen har hon nog börjat tappa... å igår sa en i stallet "hon har blivit smalare va??"... å det har hon :( men nu måste jag ju GÖRA något... damn it...
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

Det är ju inte så kontigt. Gräset innehåller ju rätt mycket av både proteiner och energi. Jag tror att din häst får för lite av den varan. Vet du vilken kvot hon står på nu?
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

men å andra sidan har hon ju horse hage nu... :crazy: å hon stödfodrades med typ 4-5kg hö när hon gick ute dygnet runt... å nu får hon mkt mer...

jag vet inte kvoten... är kass på å räkna på foderstater, kan det inte... fodrar med "ögat".. å nu säger ögat att hon behöver mer...

ska ta in alla värden å lägga in i hippocampus!
dessutom så fanns det en artikel i ridsport såg jag, om olika prog... så då kan man ju testa de web-baserade, lite olika å se om svaren stämmer överrens! :)
 
Sv: går ner i vikt REDAN :(

Nej jag ger som det är. Min polla gillar inte kletet som blir när man blöter, då vägrar hon äta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 426
Senast: Miss Sixty
·
Foder & Strö fyllde i alla värden på hippocampus.... Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar TS 4,5 7,6 68,9 Du...
2
Svar
32
· Visningar
2 419
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp