Går med huvudet rakt upp vid markarbete och ridning!

A

Adelinne

Mitt fjordsto är en pigg och oftast glad dam. Har nu börjat rida igen lite smått efter några månader med markarbete och ledarskapsövningar.
Min dam ifråga är mycket pigg och har humör. Vid arbete från marken (vill få henne att länga och sänka halsen och inte vara så spänd) är det svårt att hänga med i hennes takt. Jag försöker avbryta med att göra volter och lirka ömsom med bettet och ömsom med kapsonen, men då hon tröttnar (vilket går fort) slänger hon upp huvudet och speedar på :cry:

Detta har ju såklart att göra med att hon vill ta över ledarskapet och ser sin chans då jag är fokuserad på annat :o , men frågan är vad man ska göra för att bättre få henne att lyssna på mig igen, då hon tappat fokus.

Samma sak gör hon i ridningen, när hon får sina piggryck slutar hon att lyssna och går med huvudet rakt upp och putar ut med sin "vackra" underhals :cry: en sådan fjording blir mycket stark...:(

Är det någon därute som har likande problem? Hon är som sagt mycket dominant, men ändå vill jag inte påstå att hon längre har övertaget och detta gör väl i och för sig att hon blir lite frustrerad. Frågan är bara vilka övningar jag kan göra vid mark-och ridningsarbeten som får henne att hålla fokus på det jag gör!

Långt och virrigt blev det visst :)

Sv: Går med huvudet rakt upp vid markarbete och ridning!

testat att ta ut en tränare? svårt att lösa sånt där själv.

Jag har en tränare som kommer till oss ca 2-3 gånger i månaden. Hon tycker att det blir något bättre för varje gång. Dock är det precis som du säger att det är svårt att lösa själv.
Funderade på vad jag kan göra för att fånga damens uppmärksamhet då jag tränar själv. När tränaren är där hjälper hon mig en del från marken, då jag rider, men har tyvärr ingen som kan hjälpa mig till vardags :(

Jag har lärt henne att följa min hand, så när vi är ute och promenerar kan jag visa henne handen och sakta föra den nedåt. Då följer hon min hand och sänker huvudet och slappnar av :). Detta är dock inte så lätt at göra från ryggen, eller då jag försöker att böja henne från marken :crazy:.

Du måste vara konsekvent, bestämd och ha bra tajming. När hon kör upp huvudet och inte vill vara med längre så får du snabbt och bestämt säga åt henne att nu är det baske mig arbete som gäller.

I ridningen gör du så att så fort hon tar upp huvudet och sänker ryggen så lägger du snabbt -i samma steg- till innerskänkel och tar i inner tygel. Var mycket bestämd i början och förstärk eventuellt med spö. När hon lyssnar på detta och du snabbt får henne till arbete igen så kan du börja tänka att du ger hjälperna i tre grader: Först mjukt, sedan hårdare och sist säger du till på skarpen.

Gör ingen stor grej av det hela utan tänk bara ett snabbt och bestämt 'Nej, tillbaka till arbete'. Och så fort hästen ger efter så gör du det också.

Precis som Trani skriver måste du vara konsekvent. Tyvärr ändrar man inte allt med 1 speciell övning utan du måste vara med hela tiden och rätta. Det räcker inte bara när du tränar ledarskap/ridning utan det gäller i all hantering. Sedan så är fjordingar ganska starka i psyket och man måste hålla på med dom annars tar de över. Gäller väl med alla hästar men jag tycker det är lite extra hos fjordingarna.

Tack för bra svar Trani och Fjordtokan :)

Det är sant som ni säger att man måste vara konsekvent samt säga till omedelbart, men ibland är det svårt att hänga med i hennes svängar (de kommer så snabbt) :o.

Jag håller verkligen med Fjordtokan att Fjordingar nog är lite speciella. Damen i fråga älskar att arbeta, men hon måste motiveras på rätt sätt. Det går inte att fjäska med henne utan hon måste få ta i litegrann imellanåt för att vara nöjd.

Ju mer man aktiverar henne desto piggare och gladare blir hon. Detta gäller ju säkert för de flesta hästar, men jag tror att fjordingar som har mycket egen vilja behöver extar mycket omväxlande arbete för att vara motiverade.

Visste nog inte riktigt vad jag gav mig in på i början :crazy:, men måste säga att då vi nu kommer närmre och närmre ett samarbete, så är Fjordingen en helt fantastisk hästras. De dagar när allt klaffar är absolut värda allt slit :love:!

Kanske lite sent ute men jag har ett tips.

Det verkar som att damen har lite energi till övers, låt henne springa!

Vid longering och hon sätter nosen i vädret så kör runt henne på volten tills hon inte orkar springa mer, brukar vara mkt effektivt.

Se bara till så att hon håller galoppen i ett rejält speedat tempo. Lovar när hon tröttnat är hon from som ett lamm.

Testat tömkörning på volt? Med långa lädertömmar så är det kanon, men glöm inte piskan ifall damen hittar på eget så att säga.

Själv skulle jag vänta med att försöka fixa till problemet i ridningen tills jag fått ordning på torpet från marken.

Lycka till! Hoppas det löser sig, fjordingar har ju som sagt lite egen vilja:smirk:

Tack för ditt svar!

Jag har bra koll från marken och har därför börjat rida igen...

Dock tror jag att hon testar och bråkar extra vid ridningen bara för att hon inte kan göra det från marken längre.

Hon har inte muskler så det räcker ännu för att låta henne springa av sig på en volt med ryttare, tror bara hon blir värre :(. Hennes (och mitt) stora problem är nog att hon gärna vill springa på glatt med huvudet i vädret och direkt det blir jobbigt sätter hon sig emot mig, och bara drar åt något håll.

Jag tror att vi måste försöka hitta den långa och lite lägre formen innan vi ökar tempot till galopp.

Jag tar tacksamt emot fler förslag om du har.

Ps. Hon fungerar ganska bra vid tömkörning, då jag har lättare att komma åt henne. Dock gör hon några räservarv emellanåt, men då får hon bralla av sig ett tag :) Ds.

Det ska ju bli jobbigare att bråka än att göra jobbet som du ber om. Efter ett tag kommer hon nog tröttna på att rejsa iväg om hon hela tiden måste gå in på en liten volt och jobba.

Kul att det går bättre!

som stöd när hon slänger upp huvudet kan man ju ha en tiedermantygel för att ta bort den biten, då kan du kanske koncentrera dig lättare på henne. har själv en fjording som jag har jobbat länge på. hon var riktigt jobbig i början, men nu är hon superfin :banana:
å nu är hon dräktig :love:

Jag har inga problem med min fjording... För övrigt tycker jag inte att hjälptyglar är en bra ide om tvunget en martingal.

Jag har faktiskt funderat lite på att använda mig av en halsförlängare som en vägledning. Nu kommer nog en del att reagera negativt, så jag måste förklara mig :o.

När jag köpte damen i fråga hade hon redan en mycket välutveckald underhals. Hon har alltid gått med huvudet rakt upp vid ridning innan och putat ut med halsen. Det har krävts minimalt av henne vid ridningen och hon har mest traskat som skogsmulle. När hon gör halt gör hon även det genom att skjuta fram underhalsen.
Då hon går med huvudet rätt upp, blir hon även lite snubblig, hon är ju så spänd i kroppen.

När vi tränar från marken har detta nästan försvunnit. Det är lättare att korrigera henne från marken och be henne sänka huvudet. Hela hästen blir annorlunda och hon blir lugn och mjuk. Detta fungerar även vid skritt på lång tygel.

Problemet kommer då man tar tyglarna och ber henne framåt. Då speedar hon på och sätter huvudet rätt upp. Jag föröker att med mjuka händer visa henne framåt och nedåt genom att ömsom krama med händerna i kapsontyglarna och korrigera lite med bettet. Direkt hon sänker huvudet en gnutta berömmer jag och ger efter, men då åker huvudet upp direkt igen!!!
Problemet är att jag tror verkligen inte att hon förstår vad jag begär av henne. Då det är en dam med humör ;), blir hon istället trotsig och börjar bråka med mig.

Nu till halsförlängaren...

Har funderat på att använda den korta stunder (mycket löst spänd, absolut inte för att tvinga in huvudet på henne) då vi arbetar i paddocken för att den ska visa henne den rätta vägen, att det är belöning att sänka huvudet och inte ha det rakt upp!

Har dock som många andra dålig erfarenhet av hjälptyglar som används felaktigt och vill ju inte förstöra henne :o,.

Vad tror Ni???

Ps. Lycka till med fölet legally_insane Ds.

Du får aldrig en eftergift med en halsförlängare om hon inte knäpper av i nacken. Då får du ett större problem...

Har du kollat upp henne? Sadel, ET, tandläkare mm?

halsförlängaren kan med stor risk bara stressa henne ytterligare att spänna underhalsen. Bara för att hon inte kan ta upp huvudet lika högt, så kan hon ändå gå md samma spänning igenom kroppen.

Risken är också att hon bara blir framtung, hamnar på bogarna, och då kan du försöra mkt av det arbetet du redan åstakommit.

Nä, bättre att kämpa på, hålla henne mellan dina hjälper, öva mkt övergångar, volter, och få henne mjuk och följsam i rörelserna. Även om en häst speedar på, så behöver den ändå "drivas" och fångas upp för att bli samlad, och inte rinna iväg. Försök att jobba mindre på raka spår, där hon kan lockas att dra upp nosen ocg dra på, utan volter, flytta henne sidvärtes, bakdelsvändningar osv, där hon får tänka på vart hon har sin kropp, inta bara dra på framåt.

Det tar tid att få en pålle som ridits fel, att hitta rätt. Men att jobba på långsiktigt är det som gör resultatet hållbart, så nej, en halsförlängare anser jag inte vara en lösning eller överhuvudtaget alternativ i nuläget..

Lycka till!!:banana:

Jag tror at du har rätt Juzzen!

Därför har jag inte heller velat pröva detta innan. Fick bara en idè att det kanske kunde vara bra att använda en lite stund vid varje pass.

Jag tror nog att jag kämpar på ett tag till precis som du sa, så får vi se hur det går! Jag har i alla fall fått längre armar Fniss!

Jo det låter bra. Hon har ju blivit mkt bättre redan och man gör ju detta på en handvändning ;) Been there done that...

Juzzen gav mkt bra svar !

Ja, jag tror du gör rätt i att kämpa vidare. Din tränare säger dessutom att det går framåt,och då är det ju på rätt håll!

Längra armar får man ja, vet hur det är. Mn tillåt inte henne att ånga iväg, utan håll henne sysselsatt med olika övningar som inte är på rakt spår, så hon måste tänka istället för att ånga på!!

Kanske borde kolla hennes tänder, det är inte gjort på ett tag :o och hon är ju ändå 6-år nu!

Jag tror dock inte att det är något fel på henne, mest en envis dam med MYCKET egen vilja som fått gör lite som hon velat vid ridning innan.

Berätta gärna vad IH är Fjordtokan.

Hon kanske också tycker det är jobbigt då hon inte har rätt muskler, Om hon blir springig måste du på en gång sakta av, Gör mkt övergångar så hon måste tänka, rid "åttan" samt fyrkanten(vid varje hörn på en volt flyttar du bakdelen), kräv inte så mkt av henne till en början och rid inte mer än en halvtimme, det har funkat på min häst som har varit precis likadan.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Nea_
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 174
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar