Går med huvudet rakt upp vid markarbete och ridning!

Sv: Går med huvudet rakt upp vid markarbete och ridning!

Jag tror verkligen att hennes "ovilja" att samarbeta har mycket med musklerna att göra. Problemet är bara det att när hon börjar springa runt som en yr höna är hon inte särskilt lätt att sakta av. Hon liksom bara speedar på. Försöker man att svänga henne åt något håll, käftar hon mest emot (slänger upp huvudet och blir ostyrbar).

Men men, man får ju skynda långsamt. Ibland känns det bara som om man inte kommer någon vart, men vår tränare säger ju att det ser lite bättre ut i alla fall...:)

Fjordtokan: Tack:bow:

Ts:Det bästa du kan göra är kolla tänder osv, för att utesluta att där e något som gör henne illa och på det viset stressar henne. Utrustning osv kan oxå behöva kollas över sårklart. Annars håller jag på det jag skrivit i tidigare inlägg.

Jag är tacksam över alla bra svar!

Ska givetvis kolla hennes tänder, utrustning mm.

IH verkar intressant. Själv har jag en tränare som varit lärling hos Klaus Ferdinand Hempfling (dansar med hästar osv.)
Detta har varit till stor hjälp. Nu när jag börjat rida så smått igen är det också enligt hans skola och med influenser av akademisk ridning. Jag tror att denna träning förhoppningsvis kommer att stärka hennes kropp och göra den mer formad för arbete, men som sagt innan är det nog en bit at vandra innan resultatet kommer :-)

Min häst kan ha de tendenserna när hon är pigg ockås men hon kör mer på stilen med huvudet rakt ut :angel:

Fick tipset av min nya tränare att inte bara låta dem gå, hitta på grejer att göra hela tiden. Svängar, bommar, små hinder (upphöja bommar) halter, sidoförflyttningar mm.. Detta ska man göra utan att bråka för mkt med formen, du rider lugnt och fint hela tiden och visar vägen med tydliga tygeltag.

Fick en övning som var skitbra:

namnls.jpg

På den hela långsidan är det valfritt trav eller galopp
På kortsidorna valfritt trav eller skritt och sidoförflyttningar
Trav på volterna, noga med böjningen
Valfritt trav eller galopp över hindren

Denna övning fick iaf min pålla att lugna sig och börja jobba i form. Jag gillar att det händer något hela tiden, och hästen tycker inte att hon jobbar. Hon tycker mest det är kul!

Min häst kan ha de tendenserna när hon är pigg ockås men hon kör mer på stilen med huvudet rakt ut :angel:

Fick tipset av min nya tränare att inte bara låta dem gå, hitta på grejer att göra hela tiden. Svängar, bommar, små hinder (upphöja bommar) halter, sidoförflyttningar mm.. Detta ska man göra utan att bråka för mkt med formen, du rider lugnt och fint hela tiden och visar vägen med tydliga tygeltag.

Fick en övning som var skitbra:

namnls.jpg

På den hela långsidan är det valfritt trav eller galopp
På kortsidorna valfritt trav eller skritt och sidoförflyttningar
Trav på volterna, noga med böjningen
Valfritt trav eller galopp över hindren

Denna övning fick iaf min pålla att lugna sig och börja jobba i form. Jag gillar att det händer något hela tiden, och hästen tycker inte att hon jobbar. Hon tycker mest det är kul!

Mkt bra inlägg!!:bow:

Ja speciellt den snygga ritningen va?:angel: Jag är sjukt bra på att rita i paint :rofl:

(Ska lägga till att fyrkanterna är koner/hinderstöd som man bara har att rida runt)

Näe men övningen i sig är väldigt lösgörande och det är nog mkt där TS problem ligger, hästen är inte lösgjord och kan därför inte slappna av riktigt. Och då är det lättare att "leka" fram det än att bråka om var hästen har huvudet. Skit i var hästen har huvudet till en början och jobba med kroppen så att h*n orkar bära sig med huvudet i rätt form.

Sen när detta funkar i ex skritt/trav på låga hinderhöjder kan man ju göra det svårare genom att öka tempot, höja hinderna eller tvära mer i sidoförflyttningarna tex..

Tackar :bow:!

Denna övning tror jag verkligen på :love:!

Det ska testas inom snarast! Hon älskar ju att göra omväxlande saker, så jag tror hon kommer att tycka om din skiss :)! Ska nog strunta lite i var hon har huvudet, men lite måste hon nog sänka det annars kommer hon nog att snubbla över små hinder och bommar fniss!

Jag gör likanade övningar från marken men har ej testat från ryggen ännu, så det ska jag göra. Ibland tänker man inte så långt :o!

Tusen tack alla för bra idéer!

Men det är ju det så är så bra med denna övningen!

Hon kan inte springa som en stjärnkikare utan måste hela tiden se sig för! Låt oss höra hur det har gått!

Precis, börja med att hålla henne sysselsatt, tänka på att rida bra vägar, och hålla om pållen är nog viktigast just nu!

Som du säger,skita i huvudets placering just nu, för jag tycker att det låter som hon är stressad och vill fram, och att denna eftergift kommer komma när hon lyssnar mer på ryttaren och tänker: jaha, var ska vi nu?

Mkt bra övning, och inlägg tycker jag!:bow:

Jag hör av mig hur det går!

:) och tack igen alla!

Ja det är viktigt som du sa med, har helt glömt att skriva det.

Håll om henne, rid runt din skänkel. Hellre 1 gång bra än 10 halvdana. Du måste kanske ha ett dressyrspö med dig för att kunna peta på rumpan så att hon verkligen flyttar den osv..

Kämpa på!

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Nea_
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 174
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar