Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Centaur skrev:Ja, det finns ju många leder det kan vara problem i, vanligast är kotor eller knän.
Ja, försäkringen täcker, men du kanske måste betala självrisken. Tycker du ska kontakte ägaren och berätta hur det är.
På böjt spår kommer det mesta fram!
Försök hitta ett bra ställe att longera på som är jämt.. Låt trava och kolla på hur hela hon rör sig.. Kolla om huvudet rör sig helt rytmiskt (ibland kan det vara lättare att se på huvudet/halsen om hästen "nickar till" ibland så är den inte ren)
Hon kan alltså vara ohalt på mjukt underlag rakt fram, men ganska så tydligt halt på böjt spår om du har otur.. Kolla absolut upp detta!
Lycka till! Hoppas såklart det inte är nåt..
Tinen skrev:okej, vad bra!
Kollade hon hästen i rörelse då också förstås?
Angående din fråga om longering.. Det kan vara intressant att se både på backen och i ridhuset.. Ser du ju också om det är skillnad på olika underlag..
Tinen skrev:Tycker jag absolut kan vara värt!
Är säkert inte lätt även för en duktig massör att avgöra allt kring rörelseapparaten.. Jag vet inte hurvida utbildning de har, men tror faktiskt många är duktiga på att se smådetaljer. Men i huvudsak är det ju ändå muskler det handlar om, och hästen kan ju vara ofräsch även om problemet inte sitter i någon muskel.
Men skadar ju inte att kolla upp henne själv..
är hästen kollad så att den inte har hovbroskförbening? då har dom nämligen nedsatt stötdämpningsförmåga i sina hovar och blir mer kort och spänd i steget om marken är hård..
Jag har faktiskt aldrig sett någon häst med ledinflammation som inte har problem med musklerna. Finns det ett ledproblem överansträngs musklerna för att försöka kompensera så att inte leden arbetar för fullt. Många veterinärer är dåliga på att titta på en sån helhet och många massörer/ET är dåliga på att rekommendera ett vet besök om hästen har mycket muskelspänningar.
Chima skrev:Min häst går konstigt på asfalten, hon liksom minskar stegen så att hon tar småkliv, och sedan ser det ut som att hon haltade lite när hon sprang på asfalten (sprang brevid henne och kollade hur hon sprang).
Hon är nyskodd, kan det vara det? hon skoddes för 3 dagar sedan.
När hon går på snön som är packad på asfalten, ser jag ingenting konstigt när hon går, hon går normalt (med ett långt kliv).
Kan det vara något annat? ska jag ringa till en veterinär om det inte går över, eller?
Eller hon kanske är ovan att gå på asfalt eftersom det har vart snö här länge och asfalten har just börjat kika fram., ovan=öm.?
San hon behöva gå lektion i morgon (i ridhus) med en annan ryttare? h*n som rider min häst, rider henne varje måndag på lektion, men ska hon (hästen) avstå denna måndag.
Vad tror ni?
(hästens ålder 15 år om det är nödvändigt :smirk: )
Chima skrev:nu är det ju inte min häst utan min foderhäst, och tänk om de lägger skulden på mig? är det oftast ryttarens fel pga ledproblem?
Jag tycker att jag har ridit henne bra när jag har haft henne...
Mósí_ skrev:men varför skall du betala när det inte är din häst ? eller det gör väl ägaren , det är H*n som har ansvaret !
Ha det bra / Annelie