går iväg vid uppsittning...

Sv: går iväg vid uppsittning...

Jag tycker inte man ska göra så stor grej av det.
Börjar hästen gå, så håller man in den så den inte kan gå iväg. Lyckas den gå några steg backar man tillbaka den till stället den stod och börjar om.
Jag tror att det bara förvärrar saker om man ska hålla på och tjata om det.
Stå inte med foten i stigbygeln för länge "bara för att", utan så fort hästen står still så hoppar man upp. Börjar hästen gå iväg så bromsar man den bara.
Jag personligen tycker inte att man ska hoppa upp och ner från hästen flera gånger bara för att träna på det. Man gör det ju ändå varje dag och det brukar räcka.
Det ska inte ta så himla många ridpassa att - åtminstonde hyfsat- få bort detta problemet.

Om det är så att man är osmidig när man hoppar upp så hoppar man upp från pall!
Man får aldrig bli hängande i stigbygeln utan det ska gå snabbt och smidigt att komma upp, det ska vara så pass effektivt att hästen knappt hinner röra sig!
På så sätt minskar man också obehaget för hästen.

Att binda fast hästen när man sitter upp hoppas jag inte du tänker göra. :crazy:
Man ska göra uppsittningen till något positivt (lätt, smidigt - massa beröm.). Tänk om man binder upp hästen, börjar sitta upp och hästen får panik pga att den sitter fast.
Det lär inte bli kul att sitta upp på den hästen sen...
Dessutom är det ju en skaderisk både för ryttare och häst, tänk om ryttare ramlar av och blir mosad av hästen pga en trång stallgång/dåligt utrymme flr hästen att röra sig på...

Senast ändrad:

Jag håller med om att man inte ska nöta. Med min häst såg jag bara till att han stod still och hoppade upp. Väldigt enkelt och det tog inte lång tid innan han slutade gå iväg.

Men jag tror det beror mycket på vad det är för häst. Hästen jag red innan var extremt stressad i många situationer. Det kunde räcka att en annan häst var i samma halva av ridhuset som hon. Just med henne så var problemet inte just hoppa upp, utan hon gillade inte pallen. Tog man bort pallen stod hon hyfsat snällt, kunde steppa lite ibland, men gick inte iväg. Men jag anser att man ska hoppa upp med pall på lite större hästar (hon var maxad D-ponny, så det gick bra för mig att hoppa upp en då, men jag tycker att det ska funka så att även barnen kommer upp. Hon stod på en ridskola då) så därför tycker jag att det var bra att träna. På henne funkade det bäst att göra det om och om igen. Hon blev lugnare för varje gång. Använde även en pall i stallet vid ryktning osv, bara för att vänja henne.

Min häst gör också så, tror att det är från travet...
Jag har tränat henne så att jag hoppar av så fort hon börjar gå.
Alltså upp/ner upp/ner. Tillslut brukar det bli så att hon står still tills jag säger till. Ett tips är också att röra dig i sadeln när du är uppe (det måste inte vara den hundrade gången när han stod stilla hela tiden, utan det kan vara en gång som han har gått några steg men bara han står still medan du rör på dig) för i alla fall min häst trodde att jag menade att hon skulle börja gå bara jag rättade till mig i sadeln (jag tror att hon bara ville ha en anledning till att börja gå xD) satt du lär din häst att bara för att du rör dig lite eller liknande så betyder det inte att du sa att han ska framåt.
Om du gör på detta sättet så kommer det kräva mycket tålamod, och kanske en bra sadel som inte snurrar :P

Det finns antagligen lika många "lösningar" som hästfolk på buke...

Min häst höll på så i början (sutten på 3-4 ggr...) Inkörd, tävlad trav och mkt tömkörd av mig..

Så fort han gick framåt när man hoppade upp så bad jag honom backa, med röst och tyglar. Alltid backa tillbaka till platsen han stod på, oavsett hur långt han gick eller om man bara drog fram en hov eller liknande.

Prova, det enklaste sätten brukar vara de bästa!
att knyta fast, ta hjälp av vänner, eller liknande gör det bara jobbigt..

-Jag skulle strunta i den faktiska uppsittningen, och träna uppsittning när ni kommit hem. Då är hästen mer koncentrerad på dig och inte bara vill i väg. Det är jätteviktigt att öva i rätt tillfälle.
-Se till att befäst kunskapen om att han kan vara still, gärna med godis, klia i nacken eller dyligt i rätt tillfälle. Jag tror inte hästen vet vad du begär. När han väl vet det så kommer det gå bättre. Att ha lite godis i fickan är en bra förstärkning av berömm, men var uppmärksam på att det kan bli en förväntan att alltid få godis vid berömm så min erfarenhet är att inte använda det varje gång.
-Jag skulle också öva tillsammans med någon som kan vara till hjälp.
-Långa stigbyglar är ett tips, då blir inte upphoppet upp så intensivt för dig och hästen.
-Markarbete, lär honom olika typer av kommandon, "stanna" etc. Det kan du öva med att hästen står i boxen och du lämnar boxdörren öppen. Går han ut, ger du ett NEJ med bestämd röst, när han står lugnt kvar ger du beröm. När man ger muntliga berömm kan man själv le lite, då låter berömmet mera glatt och uppmuntrande.
Tips från en glad amatör;)

Jag tror att stanna/proooo-kommandot är ett av de mest viktiga kommandon man kan lära sin häst. Det betyder bara en sak, att stå still med alla fyra hovar i backen. Ett nej kan man av misstag använda i olika sammanhang, så det kan bli förvirrande.

Fick ett enkelt och effektivt tips av en NH-tränare en gång, jag skulle hålla i enbart ena sidan av tygeln så att hästan ställs mot mot när du sitter jag och inte kan gå iväg. Det funkar för mig :p

Jag har tränat en häst som inte var stilla, när man skulle upp.
Så gjorde så har under några månader, när han skulle gå i väg så fick han börja springa runt i kort lina. tills han gav sig sänkte huvudet. efter det så satte jag mig upp, om han inte gick väg gjord han det så ficka. Han springa mera, o när han var stilla så upp. o visa gånger red jag en kort sväng, fast han i väggen ca 30 min o så satte jag mig upp engång till. Men red inte i väg, o visa gånger tvärtom en del gånger bra sitta upp o berömma o bort sadel o ut i hagen. Gör så att han inte, vet att de att ryttaren sitter upp. Så e det o trava o galopp ett tag, så mat o godis och desto fortare han gör bort rid turen. Desto fortare får han godis o mat, de skapar hästar som stressar i väg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 527
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar