går iväg vid uppsittning...

LisaY

Trådstartare
hello allihopa;)

tänkte starta en tråd med hästar med lite olator och hur man kan träna bort detta ;) Jag tex har ett ( eller igentligen många ) problem med en häst som går iväg när jag ska sitta upp, tränar ca 40 min de närmaste dagarna på att han ska stå still när jag går runt honom och klappar han över hela kroppen, skakar sadeln och rycker i stigbyglarna, har även stått på en hink och hävt mig lite över honom, men så fort foten kommer i bygeln så trippar han iväg och jag efter, vissa dagar har man energin till att älta och öva, men idag kände jag mig nästan ledsen och orkerslös, så innan det gick för långt gick jag in ;) imorgon vill jag känna att jag har energin och glöden för honom igen;)

vårat stall är öppet så vi har ingen stängd stall gång tex att öva i så det blir ute i det fria, så alla ni ( och det är säker många ) som har tränat på detta hur gjorde ni?

vill tillägga att han är 6 år, inriden ( inte av mig ) men de lyckades inte riktigt och lät han stå, han är nervös ibland och blir stressad så det krävs att man är lugn och mjuk i handen, jag misstänker att han i inridningen lärt sig grunder men aldrig blivit befästa, så han har lite mer olater än detta ;) hihi. men för att träna på det så måste man ju även upp på hästen nån gång ;) jag tränar han själv i stallet. jag har tränat han ca 2 månader från marken nu, mest att ledas och att vara tillsammans med folk och stå still och sånt, han har lyssnat och blivit mycket bättre ;)

har ni några problem så skriv de gärna här så kan vi alla brain-storma här ;)

Sv: går iväg vid uppsittning...

Har du ingen vägg du kan parkera mot? så gjorde jag med en medryttarhäst en gång i tiden och hon fattade till slut :p

Ta grimma + träns och bind fast vid uppsittning för att sedan koppla bort grimskaftet från hästryggen.

Efter ett tag kan du förhoppningsvis sitta upp på en häst som är van vid att stå helt stilla.

(obs! Tänk på säkerheten med panikhake och/eller "panikknut")

När jag precis hade köpt min pålle hade hon den ovanan oxå. Så fort foten kom i stigbyglen traskade hon iväg.:(

Nu hade jag sådan tur att nästan ständigt ha ridsällskap så denna personen höll i pållen medans jag satt upp.

Sedan när vi kom tillbaks från ridturen och jag hade hoppat av hoppade jag upp igen. Passade på när hon var lite trött.:angel:

Det höll på i ett par veckor, sedan stod hon still och har gjort sen dess.:)

min häst gå också iväg när jag hoppar upp, det har blivit bättre nu om man jämför hur hon var i våras då hon galopperade iväg med mig^^
brukar stanna henne vid en pall och ta mer i ena tyglen så att hon står med huvudet mot ett stengärde. då går det oftast, brukar också stanna henne när jag suttit upp för att ta ned stigbyglar och sånt. men när jag hoppar upp från marken så blir det lättare att hoppa upp när hon går iväg, man får mer fart upp då på ngt sätt.

Jag skulle ha sett till att vara två i stallet vid uppsittning. Först ha dörrarna stängda, medhjälparen håller emot på andra sidan sadeln medan du står på en stol och kliver upp i sadeln samtidigt som hästen sitter fast på gången i grimman. Då undviker du ju alla obehagligheter för hästen.

tack för alla kloka och bra svar, mitt stall är öppet vilket betyder att jag inte kan stänga om mig tyvärr, dessutom är det på våran gård så det är bara jag där, ibland är min sambo hemma och hjälper då till, har försökt lite med pall och hink, men min lilla snygging vill inte gå nära, hur gör man om man sitter upp o hästen är fastbunden för att sen knäppa upp, låter svårt ;) jag har ett hörn i stallet faktiskt som jag ska prova då imon kanske de går... jag är dessutom inte så lång, 160, och hästen är väl heller inte så stor 148, men jag använder säkerhetsväst på denna kille så jag känner mig sååå klumpig och har inte så jätte lätt för att komma upp heller, så idag när det gick lite tungt emot kändes det för j*vligt rent ut sagt, bara för att han för övrigt idag va på så toppen humör och jätte duktig när jag ledde ' tränade ' på marken.

ett annat problem med, han bockar tills man ligger på marken och även är han jätte duktig på att sticka, jag har lite ideér om hur jag ska träna bort detta men ni kanske kan ;) en av mina första hästar jag hade var lika dan och jag red han i 2 år men kom aldrig på rätsida med det hela, det var typ 14år sen och jag tränar på helt andra sätt nu än då, men däremot har jag inget facit i handen på hur jag ska tackla denna situation idag. gammla hästens tränare var av typen att piska hästar, så där av att problemet aldrig löstes, men jag tror på glädje lugn och tålamod ;)

Lek pall-leken! kika på ellens hemsida, tror det finns clip där: www.ellenofstad.com

Och öva på uppsittning när hästen är lite rastad, inte när den är överpigg! (ja en gång måste man ju komma upp för att rida, men ta hellre en paus i mitten av passet och sitt upp/hoppa av några ggr och beröm mkt!

Det är ju smart att hoppa av och på lite i slutet av ridturen, både för att hästen kanske är lite mer avslappnad och för att få lite lugnare uppsittningar. Annars kan det ju lätt bli lite laddat när man ska rida iväg med en unghäst..

Bra tips, ska pröva det i helgen!

Innan du sitter upp böjer du halsen på hästen så den har mulen vid bogen. Viktigt att göra detta försiktigt utan våld! Locka gärna med en godis vid bogen och håll kvar huvudet där med tygeln. Sen sitter du upp. Om hästen skulle vilja gå kan den endast gå i en pyttecirkel och det blir för jobbigt tillslut.

Jag red en häst som var stressad över massa saker och hade svårt att stå still vid uppsittning.
Jag gjorde ungefär som du börjat, tålamod alltså.
Jag tror inte att det hjälper att göra saker annorlunda än man normalt sett gör, alltså skaka i sadeln och dra i stigbyglarna.
Gör som vanligt, håll dig lugn hela tiden.
Gör allting väldigt långsamt, och så fort hästen rör sig (behöver inte gå iväg, räcker att den är på väg att göra det.) så backar du ett steg. Är det till exempel när du sätter foten i stigbygeln, släpp stigbygeln. Har hästen gått iväg, backa tillbaka till samma plats! Viktigt tycker jag. När hästen står still börjar du om. Så fort hästen rör sig, börja om. Om så hästen börjar gå först efter du satt dig, hoppa av och börja om.

För mig funkade detta jättebra. Viktigt att man håller sig lugn. Är hästen väldigt nervig så kanske du får göra en paus och gå på en liten volt för att sen börja igen.

På min egen häst, som inte alls är nervig av sig, men som en period fick för sig att gå iväg så fort jag satt upp, tränade jag helt annorlunda. Det krävdes så mycket mindre på honom. Det räckte att innan jag satt upp tog tyglarna och inväntade eftergift. Så fort han slappnat av på sträckt men inte för kort tygel så kunde jag sitta upp. Tidigare har jag alltid haft helt lös tygel vid uppsittnning, och det har jag nu med. Han står som ett ljus. Vet inte varför han började med detta en period. Det var i samband med att jag red med en som var väldigt snabb iväg, så det berodde nog på det.

När jag började lägga tyngden i stigbygeln eller häva mig upp från pallen smög min häst iväg, jag hoppade ned och backade tillbaks direkt och det har fungerat. Räckte med ett par ggr, men problemet hade inte heller hunnit växa sig stort.

tack för alla tips, idag så tog jag en ikea kasse och la i lite hö och spred lite betfor över det, sen la jag påsen på en vagn vi har brevid stallet, fixade klart honom och gick fram till gotte påsen, han nappade direkt och jag satte mig upp utan att han rörde sig, vi gick ett par varv runt på stall planen och sen tillbaka till påsen, jag hoppade av, berömde honom hela tiden, hoppade upp igen osv, jag höll på ca 10-15min sen tog jag av sadeln och berömde honom och lät han va, aldrig tidigare lyckats göra något sånt med honom ;) man får väl muta lite när man är själv och inte kan ta hjälp av någon hihi ;)

en rolig incident var att han började gå in i stallet, vi har ett öppet stall så jag hade stängt boxen, men han började traska in i gången ;) och det är ganska lågt till tak så jag var tvungen att lägga mig ner över halsen, nu är det så att jag har tränat ca 2 månader på att leda honom ordentligt och att han ska lära sig kommandon så olyckor inte så lätt ska hända och just idag blev det lite svårt att styra ut honom, så jag sa till honom att backa och detta är ett ord jag alltid använder när jag ber honom backa, så när jag låg där på halsen började jag be honom backa ut från stallet och min lilla guldgosse gjorde detta, väldigt komiskt då jag inte trodde han hade fattat detta röst kommando utan hade sakt det lite för min egna skull ;) då fick jag iallafall lite bekräftelse på att min träning inte var helt förkastlig och förgäves ;) djur är då roliga ;)

Skulle ge samma tips, funkar typ alltid :)

om hästen är orolig vid uppsittningen så borde man väl inte hoppa upp inomhus och binda fast den?
jag tror mer på att backa tillbaka hästen tekniken, att binda fast hästen verkar farligt + att det inte går att sitta upp innomhus i alla stall, och om man mutar hästen så blir det aldrig bra:(

En sak som jag brukar göra med unghästarna och som har gett resultat, e att varje gång jag sitter upp och har stoppat båda fötter i stigbyglarna så ger jagden en godis. Då står dom still och väntar på godisen istället för att vänta på att få joba. Sen när hästen står still börjar man ge den varannan gång osv. ;) Sen eftersom du inte alls kommer upp, så testa att så fort hästen går iväg när du har foten i stigbygeln, så backa tillbaka den till den plats du började på. Fortsätt bara så tills hästen trötnat på att gå väg för den kommer ju endå ingenstans, sen när man kommer upp är det ju godis som gäller, dagens höjdpunkt för en liten häst xD

Hej! Ser att du fått många tips redan men ett till skadar aldrig :)
När jag jobbar med unghästar som är krångliga vid uppsittning brukar jag länga ena lädret så långt det går, sen stoppar jag in foten i stigbygeln (inte för långt in ifall jag snabbt behöver dra ut den) och rör mig som om jag skulle hoppa upp (utan att göra det) tills hästen accepterar detta. Viktigt är positiv förstärkning i form av belöning när hästen gör rätt.
Har man möjlighet till medhjälpare kan det vara guld värt om denne håller hästen i fråga i en longerlina samtidigt.
Man kan även göra en mindre inhägnad t ex, hinderstöd och avspärrningslina, som man kan variera storleken på allteftersom, fungerar mkt bra för en del.

jag säger bara TÅLAMOD! :P

min ponny höll på såhär för ett tag sen (vi har en upphöjd brunn utanför stallet som jag sitter upp på) och om man rättar till det i lung och ro utan att stressa så funkar det tillslut.

För rätt länge sedan hade jag en ponny som var svår att få att stå stilla när jag hoppade upp. Med honom funkade det att böja halsen rätt mycket, så att hästen bara kan gå på en liten volt om den får för sig att gå iväg. Hästen finner det ganska jobbigt och tråkigt till slut och står stilla. Det kanske man får hålla på med ett tag tills hästen fattar att den inte kommer någonstans, men sedan får du en häst som står stilla. Det kanske låter väldigt taskigt, men det är ju inte jag som tvingar den gå på volten, utan det är ju hästen själv som går runt.

en bra grej är att se till att hästen står brett med benen då den oftast söker balansen då man kliver upp. kan hjälpa den att sära benen:)en uppstigning bör nog göras så balanserat som möjligt:bump:
jag som ä lite stel har fullt upp:D:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 527
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar