Går inte förbi hingsten?!

E

eiwo

Hoppas få lite råd och tips på vad jag ska göra, jag ger snart upp... Min häst blev kastrerad sent, han var sju år och tror ibland att han fortfarande är hingst. Det brukar inte vara någon fara, han steppar lite och "brummar" ibland. Men nu har det blivit major problem :crazy: Grannen har släppt sitt sto och hennes hingstföl i en hage som går precis vid vägen till vårat stall, man måste alltså rida förbi där för att komma någonstans. Problemet är att min häst blir helt tokig :cool: Han ska till varje pris in till den lille och slåss, och den lille gör ju inte saken bättre genom att hänga på staketet och "retas". Jag försöker rida förbi, men i går gick det inte så bra... Min häst började steppa och försöka ta sej till staketet, lillhingsten var ju på direkt och skulle kaxa. Jag blev sur och smällde till min häst med spöet på rumpan för att få honom att gå framåt, jag ville inte att han skulle ta sej in till hagen till lillhingsten. Slutade med att vi blev stående i en halvtimme...

Så, hur sjutton ska jag få förbi honom? Att leda går bättre, men jag vill ju kunna rida förbi...

Sv: Går inte förbi hingsten?!

Det verkar som att din häst inte tar dig på allvar. Det låter ganska så farligt att ha det som du har idag. Jag skulle föreslå att du börjar jobba med lydnad och ledarskap. Inte nödvändigtvis "ren NH" men med samma huvudtanke.

Det är viktigt att du ser "problemen" innan de blir ett problem. Steppande och brummande är i mina ögon en "lightversion" av samma problem. Samma om hästen i andra situationer inte går framåt när du ber om det. Om hästen inte står still, om hästen krånglar när du leder den. Eftersom problemen verkar vara störst vid ridning är det där du måste jobba på att hästen skall lyda dina komandon blint. Problemet kan vara att eftersom din häst är sent kastrerad så är han eventuellt inte lika tydlig som en "riktig" hingst. Därför måste du lära dig att se hans signaler så som att titta intresserat, tramsa, fnysa, och som tidigare nämnts steppa och brumma. Sätt upp regler ex. ett brummande sen ska han vara tyst, inget steppande. Var ganska hård och håll konsekvent på uppsatta regler.

Jag skulle föreslå att du inte rider förbi igen förrän du har fått ordning på lydnaden. Situationen idag verkar i mina ögon farlig. Du kan inte skylla på Lillhingsten, du ska ha sån kontroll på din häst att han klarar det. Har du inte det ska du inte rida förbi där. Det är en fråga om att inte ta onödiga risker.

Innan vi kastrerade min sambo's 3-åriga hingst började han också visa aggresiva tendenser mot min islandsvalack och gjorde utfall mot honom - Min valack går med fem ston och vi ganska säkra på att det var därför hingsten vart så förbannad på honom - Han ansåg nog att stona var hans och min valack var en konkurent!

Hingsten blev valack för fyra veckor sedan idag - Sedan ca en vecka har han helt lagt av med att göra utfall & attackera! Så till helgen kommer han att introduceras i flocken.

Prova att lägga ridningen på hyllan en tid och ägna er åt markarbete & ledarskapsövningar. //Linda

Mitt enda tips är att säga ifrån i tid. Tillåt inget steppande och snackande från hans sida.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 464
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama