Går inte att rida på?

S

super mario

En bekant till mig har köpt en stor valack- halvblod från en känd uppfödare utomlands. Tjejen köpte den av en svensk säljare som importerat den som tävlingshäst. Problemet är att hästen är oridbar! Det går inte att rida många meter förrän han flyger i luften med den mest akrobatiska precision, finns inte en chans att man sitter kvar! Hästen har fungerat i paddock under sommaren då han varit lite loj... Det har nu kommit fram också att förra ägaren hade samma problem. Vad kan man göra? Hästen ser ut att må prima, pigg, frisk, blank osv. Hästen har varit på tillridning men inte ens vuxna karlar sitter kvar på honom och ingen vill längre försöka heller. Vad kan problemet vara? Är vissa hästar oridbara? Sadel är bytt flera gånger för att utesluta den som ett problem.

Sv: Går inte att rida på?

Hästen ser ut att må prima, pigg, frisk, blank osv.....
Har ni röntgat ryggen??????Inga problem så länge den inte har belastning på sig....Ryggproblem??

knapp

är hästen undersökt av vet, massör osv (equpeteft eller vad det heter :D )

Är hästen inriden? Konstig fråga men vissa hästar är inte ordenligt inridna och då får man göra om det från början, hade en kompis som var tvungen att göra det med en ponny för han var tot. oridbar vissa perioder..

Fråga 1. VARIFRÅN kommer hästen (land)?
Brister i mentalitet och inridning kan finnas framförallt hos hästar från Brittiska öarna (Irland framförallt) och Baltiska länder enligt min erfarenhet.

Fråga 2. Vad var hästens meriter (eftersom den imorterats som tävlingshäst)?
Är det månne någon som försökt lura på er hästen, vem i sådana fall. Har hästen en historia som vandrare mellan hästhandlare?

Till att börja med kan man minska på kraftfodret till i stort sett 0. Se vad som händer. Många ger för mycket kraftfoder i förhållande till arbete, och det sätter sig inte alltid som fett.

Prova att "rida in" hästen igen. Som någon sade här kan själva inridningen gått för fort vilket gör att hästen protesterar för att den inte förstår, tycker att ridning är obehagligt osv.

Skynda långsamt och kräv inte mer än att hästen kan göra rätt.

Longering och tömkörning är inte heller fel att hålla på med.

Hej ! Horsemanship kan vara en lösning. Ett bra horsemanship arbete från marken och man har en helt annan häst att rida. Lycka till

Kan bara hålla med de som redan svarat. "Rid in/om" hästen igen, skynda långsamt, se över foderstat. Eftersom att hästen verkar vara genomkollad så tror jag att problemet snarare ligger psykiskt. Kan varit med om otrevliga händelser, det gäller att återfå dess förtroende igen. Som Dezzdimona sa, hantera hästen mycket från marken och få kontakt. Lycka till!

Min häst gjorde sig oridbar hos flera ägare, hoppade runt o betedde sig. Men nu är han ridbar, vägen dit har varit lång o innefattat allt som skrivits av de andra i tråden: röntgen, kiropraktor, et, massör, vet osv.

Han är fortfarande inte som andra hästar men om några år är vi nog där, kanske. Kiropraktorn trodde han är för gammal för att bli helt pålitlig o ta ur buset helt.

Men, idag red vi tex barbacka!!! Vägen dit: markträning, hänga över ryggen o ge morot, hänga över på andra sidan o ge morot, o sen åla sig upp o ge morötter:d Vissa saker lär de sig snabbt!:D Väl där så bad jag honom skritta o han sprang lite först men eftersom han hade långa tyglar slutade han snabbt med det(jag höll i manen). När han gick mer avslappnat tog jag tyglarna lite grann.

Jag tror att man kan få de flesta hästar ridbara med envishet o träning men det tar lååång tid o frågan är om du vill lägga ner det. Eller ha en häst du kan sadla o rida.

Gör en grundlig undersökning av hästen! Det låter inte friskt tycker jag eller så har hästen ett psyke av stål och har vunnit över för många människor redan. Men börja med undersökning visar det inget på "vanlig" röntgen så ta även skintröntgen.
Hoppas det löser sig.

få HELA hästen undersökt på klinik. när det är gjort och de är grönt, först då kan man fundera på vad man ska göra!

Hästen är kontrollerad av vet. och massör- inga konstigheter. Den är dock inte röntgad. Hästen är importerad från Belgien. som hopphäst men har förmodligen haft problem redan då eftersom den såldes, annars skulle de haft hästen kvar. Kommer från mycket känd ryttare.
Kan det bara vara psyket och i så fall- kan vissa hästar vara oridbara? Han har ju gått bra vissa perioder så jag tror att han är ordentligt inriden men det har kanske gått för fort och ställts för höga krav? Låter vettigt att börja om med inridning tycker jag och ta bort kraftfodret. Är bara rädd att det är psyket så att han aldrig mer går att rida ordentligt eller går alla hästar att rida med tålmodig träning?

Glömde skriva att hästen är jättetrevlig och snäll i all hantering.....

Det var min häst också som vi importerade från Tyskland, via svensk importör. Betedde sig i stortsätt på samma vis. Jätte go och härlig att mysa med och ta hand om men så fort vi sadlade och satt upp så stod han på bakbenen och visade klart att han inte ville. Han var också undersökt och kollad av veterinär men vid röntgen visade det sig att han hade sammanväxter i ryggen och blev utdömd av vet....
Röntga din häst, för hans och din skull...

Egentligen tycker jag att det är mycket märkligt att han är väldigt snäll i all hantering, men ändå inte tål att någon försöker rida honom. I mina öron låter det som om han faktiskt HAR ont någonstans, kanske ni inte har funnit felet än... I de flesta fall blir inte en häst oregerlig på endast ett plan - ridningen - utan även på fler (hantering), så länge det handlar om ex. ledarskapsproblem eller liknande.

Därför tror jag antingen att han har ont någonstans, alternativt har varit ute för något som gör att han förknippar ridningen med obehag. Oavsett vad så ta och röntga och gå igenom honom helt, till att börja med. Om allt visar sig att vara grönt, kanske ni kan försöka ta reda på exakt när problemen började och söka en förklaring. Finner man väl en förklaring på ett problem så har man en utgångspunkt att jobba ifrån.

Lycka till!

Jag kan ju bara prata utifrån oss, vår kiropraktor sa att vissa hästar blir traumatiserade av något, kanske under inridning eller ngt annat tillfälle o att de då blir svåra. Men med tid, tålamod o rutiner kan man få en häst att bli tryggare o ridbar. Min häst var oridbar hos flera olika ryttare, nu rider jag honom barbacka:love::love::love:
Vägen dit har varit lång.
Vidare sa kiropraktorn att man nästan aldrig vet vad som utlöst detta hos hästen, kanske att man tåkickat varje gång man suttit upp, att sadeln inte varit spänd o bränt hästen, att man ridit med illasittande sadel, att man ridit trots skada osv osv.

Jag tror inte att någon fysiskt frisk häst är oridbar. Som sagt, min var det hos flera ägare men det är en supermysig häst. Han är guld i all hantering(som du skrev) o det var väl det som var avgörande för att orka hålla på trots avåkningar o bockningsvändor.

Tycker oxå att hästen ska kollas igenom grundligt. Har en häst i stallet där jag står som varit som du beskriver denna
En kanon snäll häst som framför allt helt utan anledning bara exploderade. Det visade sig sen att han har en nerv i kläm i ryggen som det på nått sätt blev belastning på och därför exploderade han, ingen där heller som satt kvar..
Men nu fungerar han som ridhäst, har "växt" bort eller vad man ska kalla det..
Dom försökte även rida in han på nytt men det funkade inte..
Tycker först å främst att hästen ska kollas igenom ordentligt och sen kan man fundera på vad man ska göra efter det om det inte visar nått..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama