Går inte att ha honom ensam!

I

isse

Hur ska man göra om man har en häst som inte kan vara ensam? Står han i box så river han hela stället och har till och med hoppat ut en gång.
Jag vill ju tävla honom men är rädd för hur han ska reagera när han är ensam i boxen över natten.
Några bra tips??

Sv: Går inte att ha honom ensam!

Träna och åter träna...

Hade en vallack som fick panik när han blev installad ensam.Jag fick sätta upp galler(styvt nät) på de ställen han försökte ta sig över.Jag har en engelsk box med utgång utåt också så dörren är delad. Där hade jag också galler när överdelen var öppen.Bra att vänja honom korta stunder var dag. Radio har jag i stallet och den står på så fort någon häst är installad,lugnande för dom. Lite hö och sen bara vänta ut.

Testa att ha honom som ensam häst i stallet med bara människor i stallet, så att han märker att han inte är helt själv. Ge honom hö att äta så att han lugnar ned sig. Sen kan du ju tex gå ut och tömma skottkärran om du har mockat, gå och hämta tidningen eller vad som helst. Och sen öka ut tiden som han får vara ensam. Skulle nog kunna funka. Fast jag vet inte :P

Jag har samma problem med mitt sto. Har hittills inte funnit någon lösning. Hon gör som din, river hela stallet, när hon är inne själv. Ute i hagen springer hon tills hon stupar om hon blir själv. :( inte alls roligt. Tillfälliga lösningen för mig har blivit konstant sällskap, men det fungerar inte långsiktigt. När vi stallar in till hösten ska vi börja träna (köpte hästen i våras). Hoppas på många kloka svar här nu!

Jag hade en häst förut som inte klarade av att vara ensam. Han sparka sönder hela boxen om man tog ut den andra hästen, och om han var i hagen sprang han rakt igenom staketet. Det var inte alls kul !
Men jag tog tag i saken och fick resultat till slut.
Jag ställde in honom i boxen och gav honom mat, sedan tog jag ut den andra hästen jag gjorde det 3 gånger/dag. De 3 första dagarna var hästen bara borta ca 1 min, de 4 nästa dagarna tog jag ut den andra hästen ca 5 min. Andra och tredje veckan tog jag ut den andra hästen ca 10 minuter hela veckor, i slutet av dessa två veckor lugnade han ner sig en hel del, det blev som en rutin för honom att stå ensam 3 gånger om dagen och det verkade som han lite börja acceptera det. Jag fortsatte träna på detta sätt två månader, jag lada till 5 minuter på tiden då han var ensam varje vecka och nu går det faktiskt att ha honom ensam i stallet när man rider den andra hästen.
Detta tog mycket tid, men det var det värt! Jag stannade med honom i stallet när den andra hästen togs ut så att han inte skulle känna sig så jätte ensam. Ett annat tips kan vara om man har fönster i boxen, då kan det vara bra att gå runt med hästen utanför fönstret i början :) Lyckatill !

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama