Går hästen i rätt form?

Z

Zebran

När jag rider min sköthäst brukar jag jobba med tempoväxlingar, halvhalter, att flytta på volter, skänkelvikningar m.m.
När jag jobbat hästen ett tag tuggar han på bettet och böjer på nacken. Går han i rätt form då, eller hur vet man annars att hästen gör det? Jag har ridit ganska länge men har fortfarande inte riktigt koll på hur man vet det :confused:
Är att gå på tygeln samma sak som att gå i rätt form?

Sv: Går hästen i rätt form?

Om din häst går i rätt form är svårt att veta från din beskrivning. Att hästen går på tygeln och gå i form är två olika saker. När en häst går på tygeln innebär det att den böjer på nacken, medan när hästen går i form jobbar den genom hela kroppen och höjer ryggen och länger ut överlinjen

Jag tycker att det är svårt att liksom känna hur hästen arbetar med benen och musklerna. Finns det inget tips på hur man kan känna om den går i rätt form?

Jag anser att gå "på tygeln" och "i form" är samma sak. Det handlar om att hästen ska lägga över vikten på bakdelen och därmed höja ryggen och slutligen få en liten krök i nacken. man kan alltså inte bara fokusera på nacken. Men det är lätt att fastna där eftersom det är lätt att se om en häst böjer på nacken men jättesvårt att se om den verkligen arbetar rätt.:(

Jag tycker du ska känan dig fram. Går hästen med riktig framåtbjudning och har lätt för att öka steget så går den i bra form. Den ska verkligen trampa på med mycket energi! Den går i fejkform om den känns tung och släpar med benen även om nacken är krökt. För då gör den tvärtom än vad den ska; nämligen lägger mer vikt på framdelen (går på bogarna brukar man kalla det).

Försök släppa nackfixeringen, fokusera istället på att hästen ska gå med framåtbjudning (energi) och samtidigt lyssna fint på dina hjälper och försök känna att hästen hittar sin egen balans och får in en fin takt och rytm i steget.

Hoppas du förstår, fråga annars. :)

Ett tips är att rida för en tränare eller duktig person. Jag red min förra foderhäst utan tränare rätt så länge. Jag tyckte hon gick rätt så bra emellanåt. Tyckte att jag kunde känna skillnad mellan "böja på nacken" och en riktigare form.

Men när jag sedan red min första lektion på hästen och verkligen red, så kände jag stor skillnad!

Min häst hade lärt sig från tidigare att det räckte att böja lite på nacken och se snygg ut så var folk nöjda.

Så det är mitt tips, ta hjälp av en duktig tränare :)

Att hästen går på tygeln och gå i form är två olika saker. När en häst går på tygeln innebär det att den böjer på nacken, medan när hästen går i form jobbar den genom hela kroppen och höjer ryggen och länger ut överlinjen

Vanlig missuppfattning...

Om din häst går i rätt form är svårt att veta från din beskrivning. Att hästen går på tygeln och gå i form är två olika saker. När en häst går på tygeln innebär det att den böjer på nacken, medan när hästen går i form jobbar den genom hela kroppen och höjer ryggen och länger ut överlinjen

Nja... Att den går på tygeln innebär för mig att hästen och ryttaren har en bra kontakt via tyglarna. Att båda är eftergivna och att hästen inte spjärnar på nåt konstigt sätt. Att hästen jobbar i rätt form innefattar mer hela kroppen som du sa, att den arbetar genom hela sin kropp på ett ändamålsenligt sätt.

Jag har fått lära mgi att "gå på tygeln" och "gå i form" är samma sak. Känns som om uttrycket "gå på tygeln" är mindre använt nu för tiden dock?

Jag har bara ett tips att ge: Rid för någon som du vet är duktig! Vet man inte hur det ska kännas, så är det jättesvårt att förstå när någon förklarar. Däremot, om man får hjälp av en tränare att "trycka på rätt knappar" så man får KÄNNA hur det känns när hästen går "rätt", så är det lättare att jobba med det på egen hand sen också.
Det är en riktig aha-uplevelse kan jag lova!

Lycka till, berätta gärna hur det går!

Tack för alla intelligenta svar, jättesnällt :)
Då och då rider jag för hästens ägare, och då har han enligt henne gått i rätt form.
Jag känner inte heller då inågon direkt skillnad från när hästen "bara böjer på nacken" och går i form men jag får väl bara fortsätta att jobba, så lossnar det till slut, hoppas jag.

Hej!
Vill bara ge ngr mer "tydliga tecken" på att hästen går i form, eller på tygeln :) För precis som du säger kan det vara svårt att känna
- Halsmuskeln syns, inte bara i början av halsen utan hela vägen in i bogpartiet
- Hästen frustar (det gör den när den är arg/frustrerad eller när den är lösgjord, men det är lätt att höra skillnad eftersom frusten är hårda när den är arg och mjuka när den är lösgjord)
- Svansen är lyft och pendlar avspänt
- Hästen fradgar
- Öronen spelar avslappnat
- Musklerna bakom sadeln rör sig som i en "myrstack"
Hoppas detta hjälper dig :)

Hej!
Vill bara ge ngr mer "tydliga tecken" på att hästen går i form, eller på tygeln :) För precis som du säger kan det vara svårt att känna
- Halsmuskeln syns, inte bara i början av halsen utan hela vägen in i bogpartiet
- Hästen frustar (det gör den när den är arg/frustrerad eller när den är lösgjord, men det är lätt att höra skillnad eftersom frusten är hårda när den är arg och mjuka när den är lösgjord)
- Svansen är lyft och pendlar avspänt
- Hästen fradgar
- Öronen spelar avslappnat
- Musklerna bakom sadeln rör sig som i en "myrstack"
Hoppas detta hjälper dig :)

Hästen jag rider fradgar hur hon än är, det är bara så hon gör :p Dessutom frustar hon också väldigt mkt (=tyder på att hon är avspänd), men det har ingenting att göra med att hon är lösgjord, för hon är som en planka i kroppen.

Alla delar hänger givetvis ihop, alla dessa saker tillsammans tyder på att du har en lösgjord häst. Att rycka varje sak ur kedjan har du inte mycket för. Har man hört ett "lösgjordhetsfrust" :p en gång så känner man igen det... allt handlar om att vara lyhörd och uppmärksam....

Du fick en väldigt bra lista där som svar, men jag tänkte lägga till några saker som i vilket fall är mycket tydliga på busponnyn:

- när hästen går i bra form känns det som att den "sitter ihop", du har koll på både bak och fram och det känns som att när du driver så kan du nta emot energin i handen.
- eftergift i nacken utan att tygeln glappar
- vilar på steget, rusar inte bara på.

Jag har inte läst alla svar , om någon redan sagt detta . Men har för mej att min tränare sa att när det "skummade" om hästens mun (= när den tuggar på bettet , skummar det om din?) så betydde det att den inte trivs med bettet , utan tungar åker ner i halsen , och hästen kämpar för att få upp den till munnen igen . Men nu vet jag ju inte om din häst "skummar" .. :)

Edit: Skummar = fradgar

Senast ändrad:

Åter tack till alla hjälpsamma hästmänniskor!
Bra med några tips på hur man kan märka själv om hästen går rätt.
Jag rider nog ikväll, så då får jag se hur det går. jag kanske meddelar i den här tråden :)

Det beror lite på det där med tuggning. Vissa hästar tuggar för att de inte trivs med bettet, men då skramlar det lite mer än om de tuggar för att de trivs. Är man duktig känner man också om hästen trivs eller inte trivs med bettet. När de trivs suger de liksom tag i bettet och det blir en annan slags tuggning. Fy vad svårt det är att förklara :p

har du någon film?
då kan man kanske bedöma lite bättre........:D

Tänkte låna din tråd lite om det är okey!? :angel:
är det någon som har tips om någon duktig dressyrtränare i Västmanland eller var man kan leta för att hitta någon?
Känner att jag skulle behöva lite hjälp. :idea:

När hästen går rätt så blir allt mycket enklare. Hästen lyssnar på mindre signaler.

Det man känner tydligt är också att ryggen höjs. Man verkligen känner hur ryggen kommer upp under en. Är man tveksam om den gjorde det ller inte så kan det ha varit att hästen började komma upp med ryggen eller så gjorde den inte det. Det beror på hur hästen kändes förövrigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Funderarn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka