går era hästar på bete nu?

F

FridaJ

jag är främst intresserad av om ni i uppsalaområdet (eftersom jag har min pålla där) har släppt era hästar på bete än? alltså om de går ute dygnet runt..

det har ju inte varit något vidare sommarväder än så länge men jag läääängtar verkligen efter att få släppa ut dem i sommarhagen!!
förra året kunde tydligen hästarna i det stall jag står nu gå ut redan 1 maj. hade hoppats på att det skulle gå lika bra i år, men icke. så nu ligger mitt hopp på 1 juni men det verkar inte som att vädergudarna har samma planer som jag :smirk:

vilka krav ställer ni på vädret innan hästarna får gå ute dygnet runt på sommarbete? vilken temperatur vill ni det ska hålla sig över nattetid?
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Nu står min häst i Gottröra utanför Rimbo, men det är typ 2 km från länsgränsen till Uppsala län... :smirk:

Alla hästar i stallet går ute dygnet runt, och har gjort det ett bra tag. Har inte varit där så mycket eftersom jag inte hämtade hem min häst från sin fodervärd förrän i förrgår, men när jag var där 28 april så gick i alla fall hingstarna och valackerna på bete... tror jag. Kanske inte alla, men många.

Mitt sto är ganska känsligt för miljöombyte, men hon verkade ha rotat sig ganska bra när jag var där igår, och hon hade tagit sin första natt ute för säsongen med ro verkar det som. Väldigt skönt!
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Våra har gått dygnet runt i flera veckor nu, men stödfodrat..
Igår släpptes dom i den större sommarhagen med en massa mat :bump:
 
Sv: går era hästar på bete nu?

vad skönt att höra! det är inte alls långt.. bor nästan där. då kanske det inte dröjer så länge innan vi törs släppa ut våra pållar också!

har de tillgång till ligghall då eller är det skog som är deras vindskydd?
 
Sv: går era hästar på bete nu?

men degerfors ligger en bit från uppsala va? *noll koll på geografin*
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Jag bor utanför Stockholm och mina hästar har gått på bete i 3 veckor nu. Jag går efter tillgången på gräs, inte efter vädret. Så kallt är det inte i maj ;)
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Jag hade velat släppa första maj men det är inte min hage så jag bestämmer inte.:(
Dom ska släppas på lördag.
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Våra hästar bor i Norra Vallentuna.
Det är i växtzon 4 troligen kall are än Uppsala.

Våra hästar har gått ute i vinterhagarna mellan 7-21 sedan mitten av maj.
De har fått frukost och kvällsmat inne men lunch och eftermiddags hö
i hagen.

Vi har 11 st hästar och ponnyer.

Vi slussar in dem i sommarhagarna så här:
Vi har tre flockar (ston, valacker och småponnyer) de går i olika hagar. Vilket innebär att vi måste flytta om dem en del.

Dag 1-7
7-12 alt 12-16,30 alt 17-21, i sommarhage, resten av tiden i vinterhagen, ett mål mat i hagen, frukost och kvällshö inne dvs ett mål mindre hö)

Dag 7-14
7-16 alt 16-21 i sommarhage, ingen mat i hagen, två mål inne (dvs två mål mindre hö) resten av dagen i vinterhage.

Dag 15-21
7-21 i sommarhage, bara kvällsmat inne (dvs tre mål mat mindre)

Dag 21- framåt
Ute dygnet om i sommarhage, ingen mat utöver bete.

Cirka dag 35
Ut i nya jättelika beteshagar dygnet runt.

Innan vi börjar utslussningen skall alla hästägare se till att hästarna betas succesivt upp till en timme per dag.

Detta funkar jättebra för oss.
Man måste hjälpa till lite mer under just utslussningen men å andra sidan kommer de ut på bete snart.

/Frasse
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Stockholm, 9 mil från Uppsala:
Vi har inte släppt våra på bete, om allt blir enligt planerna så blir det den 11:e juni. Vid den här tiden brukar vi ändå kunna låta hästarna gå ute dygnet runt, men i år har vi väntat med det. Fortfarande bara ett par plusgrader på nätterna.
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Jag bor norr om Uppsala och har släppt en av mina men den andra går kvar i sin vinterhage (de bor i olika stall) eftersom sommarhagen av olika skäl inte är färdig för släpp än. Men så fort den är de ska de vänjas in på betet och släppas, så om ett par veckor går de väl heltid på bete hoppas jag.
 
Sv: går era hästar på bete nu?

guu vad skönt att höra att det är många som går på bete redan nu! :) jag börjar bli lite nervös då jag har en bebis i magen som beräknas komma i mitten av juni och det skulle vara sååå skönt om hästarna gick ute då så man slapp mocka iaf.. det gäller bara att alla i stallet kommer överens om när de ska släppas.. jag hoppas att de kan gå ut om iaf 2 veckor!
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Min häst bor i Uppsala (mitt i stan nästan :smirk: )
Han åker till sitt sommarbete i slutet av juni, går i vinterhagen och sover inne tills dess.
För kallt, regnigt och för lite med bete ännu. Dessutom har jag en gamling (25 år, kbltravare, med dåliga leder)som behöver vara inne längre och äta/vila mkt.
Får betala dubbelt om jag kör ut honom till betet tidigare. Betalar hel stallhyra HELA juni ut + beteshyran.
2 av hästar i stallet sover ute om nätterna nu i sin vinterhage, men deras hage är bättre (mer skydd och bete) och de är unga, runda och tåliga (fjording +kbltravare).
 
Sv: går era hästar på bete nu?

nu bor jag iof i södra sverige, men förmodar att vädret inte skilljer sig så mkt.
Ska släppa min häst på bete idag, men ska låta henne ha täcke på sig de första nätterna. är nog en 7-9 grader på nätterna här. Men är lite orolig att det ska bli lite kallt då det är en havshage där det blåser en hel del från havet...
Många andra hästar här går på bete sedan några veckor tillbaka.
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Bor lite söder om Uppsala och våra hästar har gått ute ca 3 veckor nu dygnet runt. Grsä finns det så det räcker och visst, vädret är inte det bästa men de har skog och vi lägger på dom täcken om det är riktigt äckligt. Dom är så nöjda och glada. :)
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Jag bor i Katrineholm och våra hästar går på bete redan. De går i och för sig på lösdrift annars, men vi släppte dem i lördags efter att ha haft dem i inbetningshage under några veckor. Hade gärna släppt dem tidigare men jag ville att det verkligen skulle ha växt på sig ordentligt. Vädret är jag inte orolig för eftersom jag har dem ute jämt. :)
 
Sv: går era hästar på bete nu?

I stallet där jag står ska hästarna försöka at gå ut nu i helgen, om det är bra väder vill säga!:p
 
Sv: går era hästar på bete nu?

Bor två mil norr om Uppsala. Ja, släppte ut min häst på sommarbete första maj. :) Har funkat jättebra och han är jättefin i både pälsen och hullet. Jättefint bete där han går. :bump: Fick lite stödhö vid början men nu behövs det inte. Tycker det är onödigt att inte släppa ut hästarna nu, det dåliga vädret berörs det ju knappast av. Min pålle tycker regnet och blåsten är superskönt då han slipper de äckliga insekterna då!:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 004
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp