Går era hästar barfota någon gång om året?

Sv: Går era hästar barfota någon gång om året?

Jag har alltid haft skor på min häst eftersom jag rider regelbundet. Men hon skulle nog inte klara vara barfota för om hon tappar en sko o hovslagaren inte kan komma direkt så trasar hoven sönder jättemkt. Ibland har han knappt kunnat fästa en ny sko..! Men har gett henne biotin i nästan ett år nu o efter det har hon inte ens tappat en sko!

Måste fråga vidare då :angel:
Är det inte jobbigare/hårdare för hästen att gå barfota på sommaren än vintern eller hur kommer det sig att du bara skor vintertid?

Här är det nästan en förutsättning att ha skor å broddar för att kunna rida :eek:
Men man kan såklart inte ha skor på hästen utan broddar, det är ju värre än helt oskodda.
Mina hästar får inte fäste på vintern om de går oskodda, det är så hårt packad snö som blir hal, eller is, så man är orolig att abra ta ut dem i hagen.

Eftersom jag även håller på att utbilda mej till hästmassör(när tid finns) så har jag blivit extra skraj å dessutom medveten om sträckningar till följd av att häten gått oskodd.
Dessutom är de vanligaste skadorna man tar hästen på klinik för att utreda, just hovbölder på hästar som är oskodda.
Därför anser jag inte att det är bättre att vara oskodd än skodd, men på betet kan vissa hästar klara av att vila utan skor, dock är det vanligt att de blir ömma då de är vana att gå med skor.

Snösulor har jag inte låtit sätta på(mest för att jag inte visste hur bra de var) , men när min kompis lånade mina hästar en vinter så hade hon snösulor å det var rena himmelriket att rida!Att slippa sitta av å slå bort snöstyltor :bow:
Gummiskor är oxå jättebra mot snöstyltor men jag anser att de är livsfarliga att rida med vintertid fast man har broddar(iaf på min förra häst för vi höll på att slå ihjäl oss).

Min häst har gått med fyra skor i stort sett hela livet fram till hon skulle ha föl. Drog av alla fyra i god tid och när marken var mjuk. Bak gick bra men fram gick bara inte. Hon var alldeles för öm och ja, jag lät det gå rätt länge så hon skulle få chans att vänja sig.

Det fick bli skor fram. Eftersom hovarna bak blev så bra och starka så har hon fått förbli oskodd bak och funkar perfekt.

Vår Connemara går utan skor året runt. Han tränas i hoppning en gång i veckan och tävlar i hoppning ca två gånger i månaden.
När vi rider på MYCKET grova grusvägar har vi Boa- boots annars ingenting!
Vi tog av honom skorna efter att han hade haft en inflammation i knäleden, vi ville prova om detta kan skona hans leder. Än så länge har allt fungerat toppen!
Han var ömfotad i början men då hittade jag på internet en tjej som var återförsäljare till "Hoof Hardener". Efter en sexveckorskur med "Hoof Hardener" kunde vi rida honom precis som förut.
Jag säger inte att det fungerar på alla hästar men vi kände att efter knäledsinflammationen ville vi göra något som verkligen förändrade tillvaron för vår ponny. Fick mycket stöd av vår hovslagare och veterinär och vi har en utomordentligt lycklig ponny i dag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar