Går en kall/frusen häst mer ner i vikt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Kan det stämma? På människor stämmer det ju, men tror att det är mer att vi rör oss mera när vi är frusna. Varför envisas vissa att ducha i kallt vatten? Jo för att bli smalare.

Går en häst mer ner i vikt vid kyla?

Sv: Går en kall/frusen häst mer ner i vikt?

Javisst gör den det. Det går massor av energi till att försöka hålla värmen! Så det gäller alla vanliga däggdjur.
Därmed inte sagt att tjocka hästar ska duscha kallt....för det tycker jag inte;)

Spelar det någon roll? Man ska endå inte hålla hästen frusen.

För att hålla hästen varm går det åt energi. Ju kallar det är, ju mer energi går åt.

Däremot kan man ju inte banta genom nedkylning, det är bara dumheter.

Kan juh spela roll om man har en häst som lätt tappar vikten, att tänka på detta.
Trodde faktiskt det va så hon menade men kanske inte.

Absolut är det värt att tänka på. Vi byltade på fullblodet tjocka halvhalstäcken och fri tillgång på hösilage och lusern i hagen, tredje året investerade vi i halstäcke. Trots att de flesta menar att hästen inte släpper ut värme genom halsen, blev det hela skillnaden.

Det enda jag menade med den här tråden var om hästen går ner mer i vikt vid kyla. Det var allt egentligen. Det vore intressant att veta hur mkt. mer hösilage man ska ge alltefter temperaturen sjunker. Att hästen behöver mer energi vid kyla viste jag redan, men tanken gick inte speciellt mycket längre än så. Tänkte mer att hästen står ju på sparlåga vid den kyliga perioden, förbränningen är inte på topp helt enkelt. Eller är jag helt vimsig nu?

Herregud. Tro nu inte att jag tänker banta min häst genom att frysa ihjäl honom. Det var verkligen inte så jag menade :crazy:.

(jag är snarare tvärtom, lite rädd att han ska frusa och täckar för säkerhets skull, fast bara om han är svettig eller blöt och vid risk för regn.)

Mitt gamla sto behöver täcke på vintern för att inte tappa för mkthull. Så att det går åt mer energi för att hålla värmen stämmer iaf på min.
Sen e de inte alltid så lätt att ge mer mat i hagen- ponnyn behöver INTE äta hela dagarna o han är ranghög... Men de får hö i hagen me

Kan juh spela roll om man har en häst som lätt tappar vikten, att tänka på detta.
Trodde faktiskt det va så hon menade men kanske inte.
Ja , det hoppas jag ju att det var!

Nä. jag tänkte inte heller att du skulle banta bort hästen i snöstorm;)!
När det är riktigt kallt ökar vi hösilagegivan på natten något och fodrar som vanligt med hösilaget ute på dagen. Däremot får de alltid fri tillgång på halm ute när det är riktigt kallt, just för att en ätande häst håller värmen bättre. Vi kan inte öka hösilaget hela dygnet för då skulle de bli tjocka istället, men halmen håller våra hästar lagom hull med.:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025