Sv: Går emot
Hmm, du skrev ju att han inte släppte tygeln utan gick emot i 30 minuter.. Det låter ju inte som att den krullat ihop sig.
Jag vill be om ursäkt att tonen blev så skarp, jag har förståss ingen rätt eller anledning att vara otrevlig mot någon och kunde säkert framfört min åsikt på ett mer välformulerat sätt.
Det jag vände mig emot var att hävdandet att hästen "gått emot" hela passet och att du fått kämpa med det. Då undrar jag hur man kan kämpa ett helt pass med att få hästen att inte "gå emot"? Något är ju uppenbarligen fel om en häst går emot hjälperna, speciellt om den inte brukar göra det. Och felet är ju knappast hästens, ryttaren begär ju uppenbarligen något som hästen sätter sig emot, och det gör de aldrig utan anledning.
"Gå emot" tolkade jag som att den gått emot handen, kanske läste/tolkade jag fel? En häst går bara emot handen om det finns något att gå emot, med andra ord en ryttare som håller i tygeln och vill att hästen ska "släppa efter", vilket i regel menas att det böjer på nacken. En häst som böjer på nacken för att ryttaren håller, drar, eller rör runt på bettet släpper ju bettet. Det är detta jag vänder mig emot.
I, enligt min mening, korrekt ridning så släpper hästen inte efter för bettet utan söker sig mjuk fram till det. Få ryttare har förstått detta och det gör mig ledsen och besviken att städigt se och höra ryttare som försöker få hästen att släppa efter för bettet i stället för att utbilda sina hästar på en hållbar väg. På en häst som söker kontakt med bettet framåt-nedåt kan ryttaren använda bettet som ett verktyg för att placera hästens huvud och därmed ändra hästens formgivning. Genom övningar kan man då stärka sin häst och få den balanserad. Genom att lära hästen att släppa bettet och backa av istället för att söka kontakt så tappar man ju detta viktiga verktyg...
Antingen söker hästen bettet eller så gör den det inte. Den går inte emot, om det inte finns något att gå emot. Söker den inte handen så behöver den utbildas till att göra det, exempelvis genom arbete vid hand eller mjukgörande skrittövingar, inte genom en ryttare som kämpar med att få den att "släppa efter" i munnen.
Jag utgår från att alla gör sitt bästa och få menar att göra sina hästar illa. Jag vill vara med och höja nivån på ridkunnandet i detta landet eftersom det verkligen behövs, och jag vet att det inte sker genom att kritisera utan genom att bemöta folk på ett korrekt sätt. Jag ska bättre mig
mvh Frida