A

AngelInTheSnow

Hade idag ett sånt där riktigt åt helvete-ridpass. När jag hade ridit en stund så började hästen gå emot, vilket ju kan hända ibland, men brukar endast vara i ca några sekunder eller så. Och sedan släppte han inte tygeln. Vi fick ha en minst 30min lång diskussion tills han till slut släppte(klappklapp!).
Och nu till min fråga, vad ska jag göra när det blir så?
När han brukar gå emot brukar jag hålla kvar utan att ta handen bakåt så att han liksom går emot sig själv och försöker vara kvick i handen så att det inte blir stumt. Men idag funkade det inte så bra tydligen.
Så, tips på hur man kan göra när hästen inte vill släppa tygeln tack!

Sv: Går emot

Hela tankesättet är fel om du vill att hästen ska släppa tygeln.. Det är ingen tillfällighet att man kallar en korrekt arbetande häst för "på tygeln". Det man ser allt som oftast är hästar som arbetar "av tygeln" dvs de har släppt bettet. Gjorde inte din häst det idag men brukar göra det så hade han säkert en god anledning, stelhet, ont eller ovilja p.g.a. ridning som bryter ner hästen istf att bygga upp den. Sorry men så ser verkligeheten ut!

Sorry, men jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla? Det kanske kan vara så att du har missförstått min fråga lite grann.
Jag vill att kontakten(hand, mun) ska vara så lätt som möjlig, 1 gram eller så. Men som det var då så krullade han ihop sig och det gick inte lika lätt att lösa som det brukar göra.

Jag fick bara intrycket att du såg det som att jag försökte "trycka ihop" hästen, dvs att få den att gå på tygeln med hjälp av tygeln.

Hmm, du skrev ju att han inte släppte tygeln utan gick emot i 30 minuter.. Det låter ju inte som att den krullat ihop sig.

Jag vill be om ursäkt att tonen blev så skarp, jag har förståss ingen rätt eller anledning att vara otrevlig mot någon och kunde säkert framfört min åsikt på ett mer välformulerat sätt.

Det jag vände mig emot var att hävdandet att hästen "gått emot" hela passet och att du fått kämpa med det. Då undrar jag hur man kan kämpa ett helt pass med att få hästen att inte "gå emot"? Något är ju uppenbarligen fel om en häst går emot hjälperna, speciellt om den inte brukar göra det. Och felet är ju knappast hästens, ryttaren begär ju uppenbarligen något som hästen sätter sig emot, och det gör de aldrig utan anledning.

"Gå emot" tolkade jag som att den gått emot handen, kanske läste/tolkade jag fel? En häst går bara emot handen om det finns något att gå emot, med andra ord en ryttare som håller i tygeln och vill att hästen ska "släppa efter", vilket i regel menas att det böjer på nacken. En häst som böjer på nacken för att ryttaren håller, drar, eller rör runt på bettet släpper ju bettet. Det är detta jag vänder mig emot.

I, enligt min mening, korrekt ridning så släpper hästen inte efter för bettet utan söker sig mjuk fram till det. Få ryttare har förstått detta och det gör mig ledsen och besviken att städigt se och höra ryttare som försöker få hästen att släppa efter för bettet i stället för att utbilda sina hästar på en hållbar väg. På en häst som söker kontakt med bettet framåt-nedåt kan ryttaren använda bettet som ett verktyg för att placera hästens huvud och därmed ändra hästens formgivning. Genom övningar kan man då stärka sin häst och få den balanserad. Genom att lära hästen att släppa bettet och backa av istället för att söka kontakt så tappar man ju detta viktiga verktyg...

Antingen söker hästen bettet eller så gör den det inte. Den går inte emot, om det inte finns något att gå emot. Söker den inte handen så behöver den utbildas till att göra det, exempelvis genom arbete vid hand eller mjukgörande skrittövingar, inte genom en ryttare som kämpar med att få den att "släppa efter" i munnen.

Jag utgår från att alla gör sitt bästa och få menar att göra sina hästar illa. Jag vill vara med och höja nivån på ridkunnandet i detta landet eftersom det verkligen behövs, och jag vet att det inte sker genom att kritisera utan genom att bemöta folk på ett korrekt sätt. Jag ska bättre mig :crazy:

mvh Frida

När jag syftade på att han gick emot menade jag att han gick emot i handen istället för att söka den, ja.
Jag kan beskriva det såhär, kort, så kanske det är lättare att förstå:
Jag rider runt som vanligt, hästen börjar ta stöd i handen(krulla ihop, dra, vad man nu vill kalla det). Kanske att jag gjorde någon övning där han fick ta i lite eller något, jag kommer inte ihåg. Det jag vet är att det inte hade med att ta i tygeln attt göra.
Det som jag inte tänkte på då, men som är ganska uppenbart nu var att han sänkte ryggen.

Och sedan hade jag "en häst i handen." Det kan ju hända ibland när man gör en krävande övning att hästen tappar bjudningen lite, men då brukar det ju funka med att rida frammåt och sedan börja om på nytt. Men nu spelade det ingen roll vad jag gjorde, jag kunde släppa tyglarna helt och låta honom skritta så lång ett tag och sedan försöka börja om på nytt. Men när jag kortade tyglarna igen var vi där igen.

Men som sagt, sedan gjorde vi bara en öppna och det bara funkade igen.

En annan sak jag kommer på nu är att det har varit liknande någon annan gång när han har varit kissnödig. Jag tror att han har blivit lärd av en tidigare ägare att han inte får kissa när man rider. Det har varit ett problem, eftersom han då går och är spänd och inte kan arbeta ordentligt.

När jag har ridit nu efter den där gången har det funkat hur bra som helst. Det kommer ju gånger lite då och då när det bara går åt helvete och ingenting blir som det ska.
Det som jag är lite fundersam på vad exakt det var jag gjorde när det fungerade igen. Några idéer där?

/Martina

Okej, han gick alltså inte emot i riktningen uppåt framåt med huvudet utan la sig på och blev snarare tung i handen?

Då uttycker han ett starkt behov av att länga ut sin överlinje och stretcha framåt. Jag skiljer mig nog lite från många andra här, för jag tycker att hästen alltid (under normala träningsformer) har rätt att stretcha framåt nedåt när den vill/behöver det. Det är ju hästen som känner sina muskler och vet när det känns obekvämt i dem. För vad har man för alternativ? Håller du kvar med handen så erbjuder du den något att hänga i, som alltid är fel om man vill ha en häst i balans, eller så kommer den att knäppa av i nacken för att spara sin mun men fortfarande gå ur balans. Den riktigt ambitiösa hästen jobbar nog kvar en stund till eftersom den inte får tillåtelse att stretcha, med möjlksyra i musklerna som resultat.

Man kan också tolka din beskrivning som att han lägger sig på som ett försvar snarare än trötthet, du är ju t.ex. inne på kissinödighet. Fortsätt i så fall fundera på vilka situationer han upplever att han behöver försvara sig för dina hjälper istället för att lyda dem och försök sen att göra dessa situationerna enklare tills han är med dig mentalt och kroppsligt i dem.

Du skrev att öppnan hjälpte, detta eftersom han då fick en annan funktion i sina bakben än att skjuta mot din hand och spänna sig, det är bra. Upplever man att hästen blir tung och lägger sig på så försök att aktivera den bak genom sidvärts eller tempoväxlingar, men hålla emot i handen skulle jag inte göra.

När du beskriver ditt ridpass lite utförligare så låter det trevligare än i första inlägget, inte längre som att det var ett "helvetes-ridpass" eller att hästen var dum och gick emot. Du har kommit på saker i efterhand som du inte tänkte på då, med andra ord så var det klokt att göra detta inlägget, det har fört er en bit framåt :laugh:

Lycka till och god jul!

Frida

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka