Går emot skänkeln

A

Arsozah

Hur ska man lära en häst att acceptera skänkeln? Min gör inte det och det blir självklart problem iom det. Några tips på övningar? :bump:

Sv: Går emot skänkeln

Jag förutsätter att hästen inte har ont någonstans. När en häst går emot skänkeln tänker de ofta bakåt istället för framåt. NÄsta stadie av istadighet brukar vara tendens att resa sig.
Skänkla en gång, peta på med spöet om ingen reaktion framåt fås, och reagerar den med att protesetera måste du tala om för den, kanske m h a spöet, att det är inte ok att göra så!!!

Ett tips är att börja från marken sen från hästryggen!

Ett tips är att börja från marken sen från hästryggen!

precis!
lägg ett tryck, ner hästen rör sig från trycket, eftergift! ex: lägg tryck fram på bringan, när hästen rör sig från trycket, dvs backar, berömm genom att ta bort trycket. fortsätt aldrig att trycka, då fattar inte hästen att den gjort rätt!

Ett exempel är när jag var på tävling i lördags. Då visade hon det extremt mycket.. När vi kommer till högersvängar och jag lägger till ytterskänkeln så går hon emot och hoppar mot vänster (!) och blir jättearg. Så då tänkte jag att inte kräva så mycket utan ta svängen bara mer naturligt och vara mer lugn och då gick det jättebra. Men jag känner när jag rider att hon helt enkelt inte lyssnar för skänkeln, blir väldigt seg (samtidigt som hon är het). Man måste rida fram henne ordentligt och sen efter ett tag tycker madame att det går bra, men hon ska ju lyssna på den från början!? :crazy: Det blir svårt att flytta henne då oxå.. Självklart kan det bero på att hon tycker det är lite jobbigt när jag kräver mer av henne och att hon inte riktigt förstår kan oxå spela in, men jag tycker att hon ska försöka iaf för det kan hon. Hon respekterar inte hjälperna helt enkelt!

Senast ändrad av en moderator:

Vet du inte att man måste "skicka in en skriftlig ansökan - i 3 exemplar" till ston:D
Kan du inte bara trampa ner i innerstigb. lite mer o leda runt ett tag?

Jo, det stämmer verkligen! :smirk:

Jo men det var precis så jag gjorde, och det funkar. man kan inte be min häst om en order utan man ska be henne om det. Men jag vill ju ändå att hon ska lyssna för skänkeln så att hon kan komma fram till handen och att hon kan flytta för dem :confused:

Puttar upp en gammal tråd men då jag rider en häst som är precis som TS beskriver vore det kul att läsa fler lösningar på problemet!

Hästen blir många gånger kanonsur när man lägger på skänkel, försöker få den att flytta för skänkel, gå på volt eller göra ökningar. Har inte testat spö men har på känn att den bara skulle sparka mot spöt.

Som någon nämnde för x antal år sedan i denna tråden (haha) så tycker jag att man ska börja från marken! Flytta hästen i skänkelvikning för tryck på marken först. Vänta med detta uppsuttet tills hästen funkar från marken. Ta bort trycket när hästen gör rätt, beröm MASSOR och glöm inte vilopauser då och då. När detta funkar tycker jag man kan göra det från ryggen, samma här, glöm inte att berömma!

Sen måste man vara bestämd och konsekvent ;)

När våra unghästar gör så (jobbar som beridare) styr jag in dem på en minivolt så de tvingas flytta bakdelen, när de flyttat 1-3 steg berömmer jag massor, släpper ut dem igen på större volt. Provar igen, funkar det inte gör jag samma sak. Då märker de att jag får dem alltid att flytta sig så de kommer inte undan, till slut så flyttar de sig utan problem. Också värt att prova! Dock börjar vi alltid med dessa från marken och ibland kan man behöva gå tillbaka och upprepa. Jag börjar alltid passet med unghästarna med lite jobb från marken, flyttar och böjer åt båda hållen. Tycker det är jättebra, det ger mycket.

Ja, tråden har ju några år på nacken men jag tyckte det var bättre att fortsätta på tråden än att starta en ny. Kanske. Eller :D Haha.

Bra tips! Jag brukar alltid jobba lite på marken innan jag sitter upp men jag kanske ska göra det ännu mer :)

Jag tycker det är viktigt att först och främst fundera ut varför hästen gör så.
Har man för mycket hand? Är man för brysk i sina hjälper? Ställer man för höga krav? Har hästen för dåliga muskler? Ger man dubbla/trippla budskap?

Ofast beror det på något av ovanstående har jag upplevt. Lite mjukare/bättre ridning och starkare häst så brukar problemet lösa sig automatiskt.
Sen positivt tänkande. Det är tex bättre att volten flyter ut lite i början än att hästen börjar tjura och gå emot skänkeln.

Då syftar jag på hästar som är väl inridna och ska förstå vad som förväntas av dem. Är det en ung häst måste såklart grundarbetet finslipas mer.

Ska absolut tänka på detta när jag rider nästa gång :bow: Tack för dina tips! Hästen är väldigt känslig vid beröring öht. När man borstar och grejar rent allmänt så det kanske måste till supersmå hjälper. Men hur ska man få henne mer känslig för hjälperna?

Genom att tränatränaträna :D

Men faktiskt, så finns det nog ingen annan genväg. Träna på att vara mjuk i ridningen, se till att aldrig bli fast eller tjatande i en förhållning eller drivning, utan driva/förhålla och ge efter direkt.
Sen tror jag det är bra att tänka mjukt. Vissa blir ju aktiva direkt om hästen börjar "bråka" /protestera, men ibland är det bättre att bara mjukna i sig själv och vänta ut hästen.

Hur ska man lära en häst att acceptera skänkeln? Min gör inte det och det blir självklart problem iom det. Några tips på övningar? :bump:

Först och främst måste du försäkra dig om att du inte ger dubbla signaler. Bromsar och gasar på samma gång. Bromsningen kan du ju göra både med din kropps vikt och med tygeltag. Så försök att renodla dina hjälper och ta en i taget.

Om du med skänkeln vill framåt så måste du alltså se till att ge rejält med tygel och att du balanserar dig så att hästen kan gå framåt. Föreställ dig när du sitter på en gunga och skall sätt fart. Hur rör du din kropp då när du vill att gungan skall röra sig framåt? Givetvis skall inte rörelsen på hästen vara lika överdriven som på gungan. Men blir det bakåt vid skänklar så prova dig fram.

När du väl ger skänkel så är det viktigt att fortsätta ge signalen tills hästen gör rätt. Men ge hjälpen i korta pulser. Ge, ge efter i snabb följd och så snart du får minst tendens till korrekt respons så sluta ge hjälp omedelbart. Tjata inte om lite till alltså, utan släpp på hjälpen lika snabbt som om du bränt dig på en spisplatta. Ge hästen chans att göra rätt ifred. Belöningen är att hjälpen upphör. Upprepa så snart hästen visar minsta tendens på att upphöra gör rätt. Det är detta som är känslan, att vara steget före hästen och vara lyhörd.

Samma gäller om skänkeln skall vara sidförande för hästen.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår