Går emot skänkel..

X

xocim

Hej, jag har ett problem med min ena häst hemma.
Hon går totalt emot skänkel när jag ska göra skänkelvikning. Öppnor å slutor gör hon fint, men i skänkelvikning vägrar hon lyssna på vänster skänkel, ist går hon emot till vänster..

Har ni något bra knep? Hur gör ni med era unghästar för att lära dem gå skänkelvikning?

min häst är dock 9 år, men har utav personliga anledningar inte kunnat bli ordentligt utbildad. Detta är sista delen i *grunden* vi har kvar, sen är hon jätte duktig:)

vill ha tips!:confused:

Sv: Går emot skänkel..

det låter ju lite kenpigt att hon kan göra öpnna å sluta men inte skänkelvikning..:s
men antagligen är hon inte riden så liksidig eftersom hon inte vill gå åt sidan för vänster skänkel.
Du kan ju prova från marken att flytta henne åt sidan genom att bara trycka med handen (likadant som om du hade en skänkel där) och få henne till att reagera. gör hon det så borde hon kunna gå åt sidan till vänster tänk på att ta lite extra i vänstertygeln då det ger hävstångseffekt på hjälpen och hjälper skänkeln så hästen lättare fattar att han ska flytta sig. tänk på att inte fastna i tygeltaget!

mkt man ska tänka på men tänk på att rida henne liksidig så du känner att hon hela tiden går dit du vill att hon ska gå utan protest etc som det nu är mot din vänsterskänkel. good luck;)

tack för tipset!
jag har tänkt arbeta henne lite från marken, typ tömlongera (vilket hon är jätte duktig på). Så kanske man kan testa lite sånt,.:)

något som jag reagerar på är att hon fattar rätt galopp i vänster å hon är jätte fin när man ska forma henne runt innerskänkel i traven i v varv, men det är just skänkelvikning.
Men tack! :)

istället för att tex gå in på "snett igenom" och rida skänkelvikning där, så brukar jag svänga mitt på kortsidan och "snedda hörnet" till mitt på långsidan. Byter alltså inte varv. Det brukar kännas mer logiskt/naturligt för hästen då liksom.

Att välja enkla linjer är ett bra tips, som Lydia skrev. Även att rida skänkelvikning längs långsidan. Som en öppna tex, men med rak häst.

Sen låter det lite konstigt tycker jag...säker på att du inte påverkar henne med sitsen tex åt ett annat håll? Om hon är uppmärksam så kanske hon tar det som dubbla signaler?

Det hade jag problem med på min tidigare unghäst ponny. Jag fick lära mig att jag kunde ta understödjande tygeltag, alltså tog jag ner innerhanden till lite nedanför knäet samtidigt som jag tröck på med skänkeln för den skänkel jag ville att han skulle flytta för då. Efter några gånger när han förstod vad jag ville så kunde jag ta upp handen till normal läge igen.

Hon går totalt emot skänkel när jag ska göra skänkelvikning. Öppnor å slutor gör hon fint, men i skänkelvikning vägrar hon lyssna på vänster skänkel, ist går hon emot till vänster..

Har ni något bra knep? Hur gör ni med era unghästar för att lära dem gå skänkelvikning?

min häst är dock 9 år, men har utav personliga anledningar inte kunnat bli ordentligt utbildad. Detta är sista delen i *grunden* vi har kvar, sen är hon jätte duktig:)

Jag förstår inte riktigt hur öppna och sluta kan gå fint men inte skänkelvikning...? Öppna och sluta är ju en högre svårighetsgrad av skolor för sidförande hjälper!
Hur som helst så är mitt tips att du tar hjälp av en bra instruktör! Vilken nivå man än är på, så krävs det att nå´n tittar på/hjälper en konternuerligt för att man ska utvecklas. Det blir lätt att men fastnar i nå´t och i och med att man inte kan se sej själv är det svårt att rätta till. Om du har en instruktör på marken ser denne om du t ex lägger vikten fel (vilket är otroligt vanligt) eller vad nu kan vara. Sen är det viktigt att man kan utesluta att hästen har ont! Har den ont i just den rörelsen och man fortsätter att "bråka" med den kan det bli väldigt galet.

Min första tanke är sitsen. Det är det första jag skulle kolla upp.
Sen har jag en annan fråga till dig, gör du alltid öppna och sluta längs väggen?
I så fall är hästen enbart van att göra sidvärtsrörelser med stöd av en vägg, och om du sedan gör skänkelvikning på en diagonal blir hon säkert förvirrad när hon inte längre kan följa väggen. Kanske ska prova med öppna/sluta på diagonalen först, eftersom hon redan kan det. Och sedan smyga över på skänkelvikningar. Prova även med olika ställningar i skänkelvikningen, motställt/medställd. Det får se fult och konstigt ut till en början, bara hon fattar poängen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 278
Senast: lirco11
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 636
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 093
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss...
Svar
17
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar