Går det att vinterstänga en villa?

mino

Trådstartare
Funderar på om det går att vinterstänga en villa helt, dvs inte ha någon grundvärme på alls som man kan göra med fritidshus. Det jag ffa funderar på är de vattenburna elementen, kan man exempelvis fylla på glykol på något sätt så att de klarar sig? Spelar det någon roll att villan är vinterisolerad? (Verkar nämligen som det när man läser på försäkringsföretagens tips om vinterstängning, men jag förstår inte riktigt varför det skulle spela roll)

Huset ligger i zon 1 där det brukar vara ganska milda vintrar.

Sv: Går det att vinterstänga en villa?

Om man kan eller inte, det vet jag inte. Men det kan väl inte vara BRA för vare sig hus eller inventarier?

Det går givetvis alldeles utmärkt. Lättast är väl att se till att tömma element och vattenledningar och sedan fylla glykol i vattenlås etc.
Så har vi gjort i huset vi flyttat ifrån i norrland och som ska säljas till våren.

Jag kan inte se att det skulle vara nåt problem så länge det inte gäller något som kan frysa sönder? Man kan ju utan problem förvara vitvaror och elektronik i minusgrader (batterier, tex, far ju bättre av kyla än värme). Är det en kall vinter behöver man ju dessutom inte oroa sig för fukt.

Aha, det går alltså att lösa även med elementen. Var det ett stort jobb att gå igenom allt och se till att det inte stod vatten i vitvaror mm? Skulle du kunna tänka dig att göra detta varje höst (och dra igång igen varje vår), eller var det så omfattande att man får göra det mer som en engångsgrej?

Vi gjorde så , glykolfyllde, när farmor flyttade från huset till äldreboende.
Huset står i Norrbotten (zon 5?) så jag kan inte tänka mig att det ska vara problem i zon 1.

Tack för era svar, då är alltså inte detta en omöjlighet. Känns bra för ekonomin och miljön i vinter...

Vårat hus stog tomt i tre år med glykolblandning i elementen innan vi köpte det. Inga problem med tapeter heller - finns ju risk att dem kan lossna om det blir fuktigt inomhus.

ska man hälla det i avlopp så kan man tänka på.
Etylenglykol är den giftigaste, men billigare. Propylenglykol är inte lika giftig, den är dyrare.

Min erfarenhet säger att visst fungerar det men ett obebott hus blir väldigt fort i sämre skick!
Våra grannar flyttade ut ur sitt hus innan de fått tag i ny köpare och huset blev tomt över vintern och som det förföll under den tiden! De nya köparna fick massor med extra renovering som inte fanns innan vintern vilket berodde på att huset inte varit uppvärmt. Murstock, lister, tapeter, innerväggar, vitvaror, färgsläpp, tak.. det blev massa problem. Ett hus mår inte bra av att stå ouppvärmt. Taket gick alltså från att vara i helt ok skick enligt besiktning till läckage och murstocken frös isär vilket medförde eldningsförbud (vedeldad uppvärmning) så det första de fick göra var att sätta in nytt värmesystem. Jag tycker nog att man iaf ska försöka hålla 5 grader i huset så man inte riskerar de skadorna!

Just ja, inte en dörr i huset gick att öppna och stänga normalt efter heller..allt hade slagit sig!

Huset gick från 995.000 värdering innan vintern till 525.000 efter vintern och vid köptillfället.. (Västra Götaland, vet inte vilken zon det är men borde vara 2)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Fritid Jag och sambon funderar över potentiella lösningar för gården som vi håller på och ska ta över. Vi bor själva i ett hus fem minuter...
2
Svar
21
· Visningar
12 070
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 585
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka