Går det att två personer äger hästen??

Sv: Går det att två personer äger hästen??

I mitt förra stall var de 3 tjejer som delade en häst och det gick hur bra som helst.
2 systrar och deras bästa kompis delade på hästen, de hade 2 dagar var samt den 3:e dagen som vart över fick hästen vila och de tog en vecka var och åkte ut och mockade på denna dag!
Systrana åkte oftast ut tillsammans ändå.

Ska man dela ska man känna varandra utan och innan och ha samma tänk och så när det kommer till hästen. Så en inte vill ha täcke i hagen och en tycker de är onödigt.
En vill raka och den andre vill inte raka osv för då kommer man få problem,
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag har faktiskt också 3 kompisar som delar på en häst!
Det ekonomiska har de löst genom att de betalar in samma summa alla tre på ett speciellt hästkonto, varje månad. De pengarna används då enbart till hästen. Försäkringen har fast självrisk så de ser alltid till att aldrig ta ut mer än att det finns till den x två (om det skulle vara något som inte täcks av försäkringen)
Hästen är inackorderad så de har ju exakt pris för det, värre om någon ska ha den hemma liksom..+ då att de alltid har till hovslagare och annat nödvändigt.
eftersom de alla tre betalar 500:- mer/månad än de löpande utgifterna har de alltid pengar på kontot i reserv till utrustning och annat.

De har då också var tredje dag var för ridning/skötsel en dag i veckan har hästen vilodag så den som har den dagen rider inte då.
I övrigt håller de tät kontakt och berättar hela tiden vad de gjort på sin dag.

Vid behov träffas de alla tre och disk. Tex inköp av ny utrustning.
Eller tex vilka tävlingar som ev ska anmälas till och vem i så fall som ska tävla även där kör de i regel med var tredje gång var om det inte är något särskilt, ingen av dom tävlar dock på någon högre nivå utan det är mer typ klubbtävlingar och andra mindre tävlingar.

De har nu haft hästen i två år och inte blivit ovänner, så vist går det om man tänker igenom det ordentligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Gör det inte. Jag och min bästa kompis hyrde en häst tillsammans den sommaren vi var elva år. Vi har aldrig bråkat så mycket som vi gjorde då. Hästen stod hemma hos oss eftersom vi hade möjlighet att ha den på bete, jag var dessutom den mest kunniga av oss och jag kom hästen riktigt nära, men det gjorde inte hon. Ingen av våra föräldrar var speciellt insatta i hästar då.

Det är möjligen en annan sak om det är syskon som ska dela på en häst, och hästen alltså ändå är "inom familjen", men jag skulle vilja påstå att det är bästa sättet att krascha en vänskap att försöka dela på ägarskapet till en häst.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

*kl* det blir ofta problem.. även om de är små. Jag äger häst med min pappa. Det är väl "min" häst mest, bara jag som har hand om och tränar men kostnader och tävlingar ska kommas överens om ändå.

Vilken utrustning, när veterinär behövs eller inte, om massör/ET behövs var och när och hur långt man kan fara och tävla är vad våra diskussioner och små bråk handlar om. Och i grunden handlar det ju om vad man är villig att lägga pengarna på och vad som borde prioriteras högst. Jag kan tycka att nu behöver vi kolla upp eller anlita massör till hästen (kostnad) och min pappa håller inte alls med och är inte villig att lägga pengar på det. Men äger han halva hästen så vill jag inte själv stå för hela kostnaden för sånt som jag anser vara nödvändigt och gynnar bådas häst.

Och då är vi ju ändå familj. Har provat att dela häst tidigare med vänner och det blev problem om man har olika mål, olikt engagemang, olika hästhantering och problemlösningsmetoder, och åsikter om vad pengar ska läggas på...

Kan man så är det bästa att äga själv, ha bestämmanderätten själv. När det handlar om pengar försvåras det mesta. Sen är en stor del av hästmänniskor lite speciella och vill ha det på sitt sätt.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Helt OT men man är väl inte medelålders vid 30 :D :D

Hoppsan, såg nu att det var några sidor till på tråden. Var ett svar till Caffe längst ner på sidan 1 :D
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

jag är medelålders, och delade häst med en arbetskompis i 3 år.
i det stora hela gick det bra. inga gräl, men nog olika åsikter om en del, inte så viktiga saker.
vi hade avtal att om den ena inte kan hålla hästen, får den andra köpa ut, för samma summa vi köpte för.
så gjorde vi, det kom en tid då jag inte hade möjlighet att ha hästen.
och nu står jag och funderar om jag skulle ha möjlighet att köpa tillbaka hästen, till min helt egna. till samma pris fortfarande..

jag skulle kunna tänka mej att dela hästen igen, jag tyckte det var en trygghet att veta att det var två som delade på ansvar och ekonomin kring hästen.

så till nära på 100% tycker jag att det gick bra att dela häst.
lycka till !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 940
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp