Går det att två personer äger hästen??

Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag ahr delat häst flera gånger, dock inte stått som ägare utan haft hästar på foder. Första var då jag och min bästa kompis fick ta hand om en häst som blivit dumpad hos en bekant till mina föräldrar som hade inackorderingar. Vi var dock 16 år och kände varandra väldigt väl, hade precis samma syn på djur. Den ofrivillige nya ägaren/stallägaren fanns i bakgrunden och lånade hästen ibland (körde) men vi skötte det allra mesta. Vi följde med varandra då vi red, ibland, men oftast red vi varannan dag, medan den ena mockade och fixade stallet så red den andra. Vi hjälptes åt att borsta innan ridturen. För oss fungerade det kanon!! Men vi var lite äldre...

Sen delade jag foderhäst i vuxen ålder med, en ganska ny kompis med helt annan hästbakgrund än jag, men det gick toppen det med. Så länge man har samma syn på grundskötseln och liknande värderingar i stort tror jag det kan fungera. Med rätt person! Men blir det fel nånstans i kommunikationen på vägen kan det nog bli riktigt jobbigt för samtliga inblandade. Gäller nog att kunna vara lite flexibel och kunna lyssna till andras åsikter. :)
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Hejsan jag och min kompis funderade på om några kanske vi två kanske kan skaffa en häst tillsammans.:) Då vi är lika erfarna tycker om samma grenar och vi är bästisar.
Så det jag undrar är ska den stå på både min förälder och hennes förälder eller hur??
Och isåfall så kommer den stå inackorderad i ett stall nära oss då vi bor också nära varandra :)
Vi vet att det är dyrt men det är väl inte lika dyrt för mig ifall jag skulle äga den bara då får jag ju mera kostnader bara ifall vi både har den delar vi på kostnaderna.
Och vad ska man tänka på och sånt.
Det ända är att i såfall kommer vi förmodligen rida mycket både ute och på ridbanor och om vi rider ut så rider kanske en först den andra går bredvid och är med och sen byter man. Så funderar vi på :)


Köp inte. Det är att bädda för konflikter - både emellan er och emellan era föräldrar (som ju ska betala...).

En tips däremot är att hyra häst tillsammans. Det finns flera försäljningsstall, uthyrningstall, och även ridklubbar som för en mindre summa hyra ut hästar 6 månader eller ett år. Sedan finns vanligen möjlighet att köpa loss hästen.

Då handlar det om en kortare period, ni kan testa att "äga" häst tillsammans, och även "testa" alla kostnader som följer på hästägandet. Det är inte samma ansvar som att köpa egen häst, funkar det inte så lämnar ni tillbaka den efter periodens slut. Funkar det jättebra så kanske ni kan köpa hästen. :)

Man kan även vara fodervärd eller delfodervärd, som någon annan tipsade om. Det är också ett utmärkt mellanting - ni får prova på hästägandet, men med ångerrätt så att säga...
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Fast nu gäller väl inte riktigt samma sak för dig. Det är en milsvid skillnad på att skaffa gemensamma djur när man är 13 eller 30+. En 30åring får vi väl hoppas är tillräckligt mogen och har varit med om tillräckligt för att veta vad den vill medan en genomsnittlig 13åring inte skulle klara att ta hand om sig själv ens en vecka, än mindre ta hand om ett djur och det förhandlande som krävs för att dela detta djur med någon jämnårig.

Ja, man hoppas ju det :laugh: Vi är två ridskoletanter som vill uppfylla en livslång dröm att äga häst. När nu favorithästen på ridskolan är till salu (en 14-årig gentleman, som varit ridlärarens tävlingshäst och periodvis en av många älskad lektionshäst), och kan stå kvar i stallet, kändes det som ett perfekt tillfälle att slå till. Jag vill inte behöva förlita mig på en medryttare. Jag vet att det är svårt att hitta någon som är pålitlig och bra, och en medryttare kan plötsligt bara sluta. Jag vill dela med någon som känner sig och är precis lika ansvarig som jag.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Fast nu gäller väl inte riktigt samma sak för dig. Det är en milsvid skillnad på att skaffa gemensamma djur när man är 13 eller 30+.
Tyvärr så är det inte sån stor skillnad har jag märkt. Dom jag vet som köpt häst ihop har förr eller senare börjat bråka och sen vill ingen ge upp hästen. Problem kommer även när den ena vill bli utköpt från hästen men kan inte bli utköpt av det urprungliga priset pga värdeminskningen på hästen vilket även det orsakar bråk. Hästen är ju inte värd det som man köpte den för oftast. Tyvärr är det sällan hästar stiger i pris eller ens behåller värdet som man köpte den för om det nu inte är så att man köper en unghäst.

Sen är det också vanligt att den ena upptäcker att det visst är roligt att träna och vill träna mera men den andra vill det inte. Ev så vill båda två träna vilket inte är bra för hästen som aldrig pga det får komma ut etc etc.

Så jag skulle hålla fast vid att nej, köp aldrig någon häst ihop. Då är det bättre att den ena köper hästen så får den andra vara halvfodervärd så ansvaret alltid oavsett ligger på en person.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag vill inte behöva förlita mig på en medryttare. Jag vet att det är svårt att hitta någon som är pålitlig och bra, och en medryttare kan plötsligt bara sluta. Jag vill dela med någon som känner sig och är precis lika ansvarig som jag.

Varför inte köpa hästen själv och ha denna pålitiliga person som halvfodervärd? Då kan inte personen bara sluta utan anledning.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Därför att vi båda vill äga hästen. Hon är inte intresserad av ett sådant arrangemang och inte heller jag. Intresset av att köpa häst i dagsläget gäller just den här hästen och just under de förutsättningar det handlar om, nämligen bl.a. att hästen kan stå kvar där den finns i dag och att vi båda kan fortsätta rida lektion där.

Vi har skrivit ett detaljerat avtal som reglerar vilka dagar vi ska ha, vilken rätt man har att träna, ta hjälp av medryttare m.m. Vi har även inkluderat regler om hur man ska göra om vi inte kommer överens, om någon vill sälja sin andel etc. I det har vi inkluderat regler om hästens värde eftersom det, givetvis, kommer att sjunka år från år.

Naturligtvis kan allt hända, men jag är en följsam person som mycket sällan blir ovän med någon. Både jag och väninnan är ödmjuka när det gäller hästar och är tillräckligt erfarna för att veta att vi inte vet så mycket ;).Jag tror att det kanske är skillnad om man köper en yngre häst, det finns tävlingsambitioner m.m. Det här är en läromästare och vi är, som sagt, två tanter som vill rida ett par-tre dagar i veckan på en egen häst.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jo, det brukar låta så innan folk köper häst ihop, oavsett kontrakt så hindrar det inte från att det blir dålig stäming om den ena inte tycker den får ut så mycket som den vill osv. För jag kan nästan lova att vad man vill med hästlivet ändras efterhand man har köpt hästen. Jag vet många som vill annat när dom har prövat på olika saker med sin egna häst än vad dom trodde när dom köpte den.

Sen så uppkommer det alltid saker och ting som kan ändras. Vad händer när hästen kanske måste flytta?
Det är otroligt sällan som hästägandet blir som det är tänkt, det är så mycket saker som händer som inte är planerade och som inte går att skriva i ett kontrakt.

Känns som att det är i ert fall bättre att hyra en häst för det låter inte som ett hästägande är vad ni vill ha? Det rimmar inte bra att bara vilja äga hästen om den står på ett visst ställe eller om det är just den hästen osv. Det är så otroligt mycket mera i hästägandet som inte går att förutse.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag uppskattar dina synpunkter och det kan naturligtvis gå käpprätt åt h-te :) Om det gör det, så gör det det. Vi är inte nära vänner så om det blir dålig stämning, så går inte någon vänskap i kras. Om allt skiter sig, så finns en rätt att begära att hästen säljs på offentlig auktion. I det läget får den som är beredd att bjuda högst köpa hästen. För övriga situationer har vi som sagt avtalat om till vilket pris hästen kan köpas ut.

Jag har ägt både lägenheter, hus och djur så jag tror att jag vet skillnaden mellan att hyra och att äga ;). Där får du nog bara lita på att jag vid snart 40 års ålder vet vad jag vill. Naturligvis har jag inte berättat alla detaljer i den här tråden. Men till bilden hör att det är just den här hästen som är intressant.

Att mina ambitioner skulle ändras håller jag för högst osannolikt. Hästen är för gammal för någon tävlingssatsning och jag har absolut inte tid för något sådant. Jag har redan två hundar som tränas och ska börja tävlas, samt ett krävande jobb.

Vi får helt enkelt se hur det går. Om det funkar är det toppen. Om det inte gör det är det faktiskt inte livets största katastrof. Då får vi falla tillbaka på avalet om vi inte kommer överens. Hästen är inte svindyr, så det handlar inte om en ekonomisk katastrof i så fall.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag har ägt både lägenheter, hus och djur så jag tror att jag vet skillnaden mellan att hyra och att äga ;). Där får du nog bara lita på att jag vid snart 40 års ålder vet vad jag vill. Naturligvis har jag inte berättat alla detaljer i den här tråden. Men till bilden hör att det är just den här hästen som är intressant.
Eftersom du aldrig ägt en häst så har du heller inte någon erfarenhet av hästägandet, det blir sällan som det är tänkt och många oförutsedda saker kan hända. Och där spelar faktiskt inte åldern in, jag som är väldigt mycket yngre kan ha mycket mera kunskap om hästägandet.
Att mina ambitioner skulle ändras håller jag för högst osannolikt. Hästen är för gammal för någon tävlingssatsning och jag har absolut inte tid för något sådant. Jag har redan två hundar som tränas och ska börja tävlas, samt ett krävande jobb.
En 14 årig häst är verkligen inte för gammal för att satsa på tävling med. Och det jag menar är att man får smak för olika saker och ting.
Vi får helt enkelt se hur det går. Om det funkar är det toppen. Om det inte gör det är det faktiskt inte livets största katastrof.

Om allt skiter sig, så finns en rätt att begära att hästen säljs på offentlig auktion. I det läget får den som är beredd att bjuda högst köpa hästen.

Problemet är att det är hästen som drabbas i slutändan, en häst ska inte köpas med tanken att det går som det går och annars är det "bara" att säljas vidare. En häst tycker jag man köper för att ha en längre tid, för hästens skull. En häst är inte en sak som man provar på och ser hur det går, då är det bättre att ha en foderhäst först som sen kan gå tillbaka till sin ägare som hästen känner och inte bara säljas vidare till vem som helst.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Självklart köper man inte hästen med tanken att det inte ska fungera. Om det lät så uttryckte jag mig slarvigt. En anledning till att vi vill köpa hästen är just att den inte ska behöva flytta, utan ska få bo kvar i samma stall och gå med sin flock.

Jag menar bara att OM det inte fungerar, trots alla ansträngningar, så är det inte en ekonomisk eller känslomässig katastrof för mig. Jag kommer att göra allt för att det ska fungera. Går det inte att komma överens är jag helt inställd på att jag ska vara den som ger efter och låter den andra delägaren köpa hästen. Jag är en följsam person som i princip aldrig har varit ovän med någon i hela mitt liv. Jag har haft oerhört krävande och speciella arbetssituationer med knepiga och excentriska chefer utan problem. Jag är fodervärd åt en hund utan minsta problem. Jag skulle hellre ge upp hästen, än bråka med den andra delägaren. För allas skull. Så har jag agerat i alla andra situationer i mitt liv, och jag kan inte se varför jag skulle ändra mig nu. Jag har ingen erfarenhet av hästägande, men jag har rätt så god självkännedom vid det här laget.

Att hästen säljs på offentlig auktion behöver inte betyda att den säljs till någon utomstående. Det kan lika gärna bli en av delägarna. Det handlar om ett sätt att lösa det om man absolut inte kan komma överens om vem som ska köpa ut den andra. ¨

Jag tycker för övrigt att ditt resonemang om fodervärd haltar. Om jag lämnar tillbaka en foderhäst är det väl högst troligt att den lämnas vidare till en annan fodervärd. Det finns ju normalt en anledning till att hästen lämnas bort. Har också svårt att förstå varför det är mer synd om en häst som köps och säljs än en häst som hyrs ut till olika personer (när du nu rekommenderar att vi hyr i stället9. Hästen vet ju inte vem som äger den. Den vet var den bor, vilka flockkamrater den har och vilka människor som tar hand om den. Det sistnämna är förmodligen ofta ganska underordnat i hästens värld.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Att hästen säljs på offentlig auktion behöver inte betyda att den säljs till någon utomstående. Det kan lika gärna bli en av delägarna. Det handlar om ett sätt att lösa det om man absolut inte kan komma överens om vem som ska köpa ut den andra.
En av delägarna? Hur många är det tänkt som ska äga hästen?
Jag tycker för övrigt att ditt resonemang om fodervärd haltar. Om jag lämnar tillbaka en foderhäst är det väl högst troligt att den lämnas vidare till en annan fodervärd. Det finns ju normalt en anledning till att hästen lämnas bort. Har också svårt att förstå varför det är mer synd om en häst som köps och säljs än en häst som hyrs ut till olika personer (när du nu rekommenderar att vi hyr i stället9. Hästen vet ju inte vem som äger den. Den vet var den bor, vilka flockkamrater den har och vilka människor som tar hand om den. Det sistnämna är förmodligen ofta ganska underordnat i hästens värld.

Hästar som hyrs ut är ofta hästar som bryr sig mindre om vart dom kommer och är inte känsliga för varken miljöombyten eller människobyten. Den som hyr ut hästen är också väldigt mån om att hästarna sköts som dom ska, har punkter som måste skötas osv. Iallafall har det varit så på ställerna jag sett hyr ut hästar.

Detsamma när det gäller fodervärdar, oftast så har foderhästar en ägare som bryr sig om dom och lämnar bort dom pga tidsbrist en period eller liknande, dom bryr sig om att passa ihop fodervärd och häst och så att hästen kommer till stall som passar hästen osv. Sen har dom alltid rätt att ta tillbaka hästen om den inte sköts som den ska.

Menar bara att det är otroligt mycket som kommer med ett hästägande och som inte går att skriva i kontrakt. Det är mycket känslomässigt och mycket pengamässigt.

När du skriver att du vill bara ha hästen på dom premisserna att den står kvar i stallet och att ni får rida lektionerna, det tycker jag tyder på att det inte är själva hästägandet ni vill åt, ni vill bara äga hästen i det stallet och inte i något annat stall. Att vara såpass låst redan när ni går in i ägandet är sällan bra.

Men som sagt, folk för göra som dom vill men det finns en anledning till att alla avråder att köpa en häst ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Det här är som sagt en häst som är van att gå i ridskola. Han är van att ridas av olika personer och han har sålts tidigare utan problem. Det är en mycket cool herre, vilket är avgörande för vårt intresse av att köpa honom. Ägaren är vår gemensamma ridlärare, som är väldigt fäst vid hästen och naturligtvis mån om att han ska ha det bra. Om vi inte köper honom, kommer han med stor sannolikhet att säljas till ett ridgymnasium i en annan del av landet.

Vi är två stycken tänkta delägare. Det är alltså i den situationen att vi absolut inte kan komma överens om vem av oss två som ska köpa ut den andra som auktionsklausulen kan träda in. Den finns till för att vi inte ska kunna hamna i ett fullständigt dödläge och är naturligtvis till som en sista utväg. (Som sagt är jag inställd på att vara den som ger mig om det behövs, men klausulen finns där ifall något konstigt händer).

Jag är medveten om att det kan gå åt skogen, men i tråden har vi ju faktiskt fått flera exempel på när det har gått bra också. Det värsta som kan hända är att hästen får säljas och flytta, vilket ju är vad som annars skulle ha hänt redan nu.

Jag ska kanske även förtydliga och säga att det naturligtvis inte är så att vi inte skulle sälja hästen bara för att den av någon anledning inte kan stå kvar på ridskolan för all framtid. Men det är viktigt för oss NU, eftersom vi båda är förstagångsägare och gärna vill vara på ett ställe där det finns kunnigt folk och tillgång till regelbunden träning/lektionsridning. Men vi bor i ett område där det finns många stall med service, ridhus och träningsmöjligheter, så vi kan naturligtvis flytta om situationen skulle kräva det. Jag ser det också som en stor fördel att vi kommer att ha tillgång till vår ridlärare, tillika hästens f.d. ägare, som känner den utan och innan och har dess bästa för ögonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jojo, ni gör som ni vill. Men samtidigt är det värt att fundera över eftersom dom flesta avråder från att köpa ihop. Det finns en anledning.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag tycker det låter som att ni är två mogna personer som har tänkt igenom detta ordentligt, låter också som ett bra upplägg att ha back-up från ridskolan som känner er med första hästen!

Jag känner åtminstone två kompispar som framgångsrikt har ägt häst ihop, så jag tror att det visst kan gå bra. Och som motvikt har jag själv delat foderhäst ihop med en tjej, vilket inte alls gick bra - det berodde dock på att vi inte kände varandra innan och hade definitivt inte kommit överens i längden oavsett vad saken hade gällt :angel:
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jojo, ni gör som ni vill. Men samtidigt är det värt att fundera över eftersom dom flesta avråder från att köpa ihop. Det finns en anledning.

Ja, jag förstår det och ser att det kan bli problem. Som sagt, jag uppskattar och tackar för dina synpunkter. Inget är bestämt ännu. Jag ser samtidigt att det kan fungera om det handlar om rätt personer och rätt förutsättningar. I slutänden är det mesta i livet en chansning som man får göra det bästa av. Jag gissar för övrigt att en skillnad mellan vårt fall och många andras är att de inte har ett ordentligt avtal författat av en jurist. Nu råkar jag ju vara jurist med rätt många års erfarenhet, vilket gör att jag förhoppningsvis har en bättre förmåga än de flesta andra att formulera lämpliga avtalsvillkor och att se var det kan uppstå konflikt.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Äsch, ni är två vuxna människor med rimlig riskmedvetenhet och ett bra avtal. Ni har uppenbarligen pratat igenom olika scenarion, och det är ju den absolut bästa grunden för samägande.

Visst kan det gå åt pipan, men det kan det göra oavsett om man äger häst ihop med någon eller inte. Fördelen för er kan jag tänka mig är att ni inte ser hästägandet som ett värdefullt dockskåp, utan ett delägarskap gällande något man faktiskt nyttjar.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Tror det kommer att gå bra för er, ni verkar ha tänkt på det mesta och känner både hästen och ägaren/eran ridlärare. Lycka till! :laugh:
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Tack för uppmuntran! Ja, jag tror faktiskt att det kan gå bra, men man får aldrig några garantier när det gäller något i livet. Om man bara gick på statistiken borde ingen gifta sig eftersom hälften skiljer sig. Men så kan man ju inte tänka. Man måste ju våga också, så länge man har tänkt till innan och förberett sig så gott man kan.

Däremot håller jag helt med om de som har svarat till TS att det inte är någon bra idé i hennes fall. Jag tror att två unga tjejer kan ha helt andra förväntningar på sitt hästägande. Det är också klurigt att göra saker med nära vänner. Man har lätt en bild av att allt ska bli så himla kul, och så kanske helt annorlunda. Så blev det när jag och min bästis flyttade ihop efter gymnasiet. Vi började snabbt slita på varandra. Vi räddade vänskapen genom att flytta i sär. Håller också med om att det är en komplicerande faktor när föräldrarna ska betala. Även de kan ju bli osams.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Hej Hellas,

Jag är i precis samma situation som du just nu. Hade vart roligt att få höra hur det har gått och om du har några bra tips att dela med dig av?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 940
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp