Går det att två personer äger hästen??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hejsan jag och min kompis funderade på om några kanske vi två kanske kan skaffa en häst tillsammans.:) Då vi är lika erfarna tycker om samma grenar och vi är bästisar.
Så det jag undrar är ska den stå på både min förälder och hennes förälder eller hur??
Och isåfall så kommer den stå inackorderad i ett stall nära oss då vi bor också nära varandra :)
Vi vet att det är dyrt men det är väl inte lika dyrt för mig ifall jag skulle äga den bara då får jag ju mera kostnader bara ifall vi både har den delar vi på kostnaderna.
Och vad ska man tänka på och sånt.
Det ända är att i såfall kommer vi förmodligen rida mycket både ute och på ridbanor och om vi rider ut så rider kanske en först den andra går bredvid och är med och sen byter man. Så funderar vi på :)
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Enda rådet jag kan ge är att skaffa ingen häst ihop, det slutar så sällan bra.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Det misstänkte jag på
Det är väll att man tycker inte om att. Fler gillar den eller vad som helst man kanske börjar bråka och så.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Mer att man har olika åsikter om saker och det är inte bara ni som kan ha det... Föräldrarnas åsikter kan skilja om behov av eventuella veterinärbesök, foder och så vidare. Sen så är du väldigt ung och tyvärr växer många vänner ifrån varandra under tonåren.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Gör det inte. Vänta tills du har tillräckligt med pengar till att köpa och hålla hästen själv.

Det blir så gott som alltid problem.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag skulle aldrig dela häst med en kompis, eller någon.

Ofta är det bästa sättet att bli osams på att dela på något som kostar pengar och innebär övrigt ansvar eftersom att man alltid kommer att ha olika tankar eller åsikter om saker och alla prioriterar olika.

Sen är det en bitter sanning, men en av er kommer alltid att få ta "skitgörat", att få betala för saker, hämta foder, städa hage, att alltid åka ut morgon osv..
Folk tenderar till att föredra det som är bekvämt helt enkelt och man verkar göra minsta möjliga samt tar för givet att någon annan fixar.. Det bästa sättet är då att göra saker själv och bestämma själv hur det ska göras.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Mitt tips: Deläg aldrig häst med någon på det sättet! Även om ni inte tror det nu kommer ni garanterat en vacker dag råka i luven på varandra över något ni tycker olika om. Hur hästen ska ridas, vilket foder den ska ha osv osv. Råder dig att vänta tills du har råd och möjlighet att köpa en häst helt själv. Att dela ägarskap med någon annan slutar sällan bra (gäller inte bara hästar utan annat också).
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Håller med ovanstående. Om ni ändå skulle vilja dela häst så är det bättre att ni testar på att ha en häst på foder tillsammans och ser hur det går.

Själv delar jag med min syster och det fungerar bra men vi är bägge vuxna och har samma sätt att se på "hästeriet" och ingen av oss är kontrollfreak eller behöver nödvändigtvist ha det på ett visst sätt. När jag inte är tillgänglig så litar jag på hennes omdöme i alla frågor och omvänt, hon kanske inte gör exakt som jag skulle ha gjort men det fungerar säkert lika bra. Det är riktigt skönt att kunna åka bort en helg och koppla bort häst helt och hållet ibland och vi ringer ofta varann och säger vad vi beslutat, gjort och funderar på och det är oftast helt i linje med vad den andra tycker.

Trots att vi är syskon så har vi skrivit ner på papper vad som gäller i olika frågor, t.ex. att skulle jag tröttna så får hon såklart överta hästen tills vidare om hon vill och samma sak för mig. Den ena av oss ska inte behöva köpa loss hästen bara för att den andra tröttnar eller får sämre finanser. Samt att vi vid stora förändringar ska rådgöra med varandra innan vi ändrar nåt (t.ex. säga upp stallplats) m.m.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Min situation är lite annorlunda, men jag kan ju berätta om den ändå.
Jag delar häst med min syster. Det fungerar *otroligt* bra för oss. Vi litar båda på att den andra gör vad som är bäst för hästen. Min syster har ett större tävlingsintresse och jag är alltid med som hästskötare eftersom jag tycker att det är roligt att ta hand om hästen men även att umgås med min syster. tack vare hästen har vi faktiskt "hittat tillbaka" till varandra kan man säga. Vi har aldrig bråkat om hästens skötsel eller hur den ska ridas och tränas eftersom vi redan från början gjorde upp hur den biten ska skötas.
Däremot, jag skulle *aldrig* dela häst med en kompis. Det hade känts alltför osäkert. Ska man dela med en kompis är det bättre att den ena köper och står för hästen och den andra blir medryttare eller delfodervärd.

Till TS, troligen kommer det att ge sig i framtiden vad som passar er bäst. Vem vet, ni kanske skaffar varsin häst istället för att dela. Det är inte kul att den ena måste gå medan den andra rider, etc. Det känns som upplagt för gräl.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Om jag var du skulle jag köpa häst själv (om det finns ekonomi) och sedan låta kompåisen vara delfodervärd/medryttare och på så sätt dela en del av kostnaderna för hästen. då är det alltid en av er (du) som bestämmre och man behöver inte ha konflikt kring saker. :)

Tror det blire lättare för er att behålla er vänskap och inte "riskera" den för en häst :)
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag skulle verkligen råda er att inte göra det. Vad säger era föräldrar?
Inte bara är det ni som ska vara överens hur/när/var/vem som ska ta hand om allt som har med hästen att göra. Ridning, veterinär, hovslagare, foder osv. utan även era föräldrar måste komma överens om allt det praktiska och alla kostnader.

Tänk tex när din kompis som du vill dela häst med hittar en till/ny kompis som hon också vill ta med till stallet, kommer du komma lika bra överens med henne då?
Även om det känns helt perfekt nu så växer man ofta ifrån sina kompisar i tonåren.

Och hur kul är det egentligen att springa bredvid när den andra rider ut i skogen, vecka ut och vecka in, år efter år? Njaa..

Ni kanske kan hyra en varsin häst en period istället?
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag tror ni har rätt.
Det kommer ju bli lite säkert tjafs i såfall väntar jag med det och väntar tills jag är äldre och hör ekonomin till en häst. :)
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Jag råder dig till att en utav er skaffar en häst och den andra blir medryttare i så fall. Det slutar aldrig bra med sådana lösningar.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Instämmer med förgående, låt en vara delfodervärd.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Ska häst ägas tillsammans så måste man verkligen känna varandra och lita på varandra, själv äger jag tillsammans med min syster vår nuvarande häst, vi ägde även hennes mamma ihop och det har funkat bra eftersom vi vet precis var vi har varandra.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

NEJ.
Har ägt häst tillsammans med en kompis i nästan 14 år. Gick bra i början, sen uselt, men ingen ville ge upp hästen. Sen han dog har vi ingen kontakt alls längre.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Den enda jag någonsin delat häst med var min syster när vi var små och det gick bra eftersom våra föräldrar kunde gå in och styra upp om vi började bråka för mycket. Dock är det ju en oändligt stor skillnad att dela med sin syster/bror än att dela med någon utanför familjen.. Hade inte gjort det om jag varit du
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

KL

Man blir lite nedslagen av svaren när man, som jag, precis tänker köpa häst tillsammans med en annan person. Nu är vi ju båda vuxna (ja, medelålders om sanningen ska fram), stabila och skötsamma personer. Vi är inte nära vänner, vilket jag enbart ser som en fördel. Vi har skrivit ett väldigt detaljerat avtal, som tydligt reglerar vilka dagar var och en av oss ska ha hand om hästen, hur olika beslut ska fattas etc. Jag vill inte stå ensam med ansvaret för en häst och inte heller hon. Hästen står dessutom i ett fullservicestall, så det är inte särskilt troligt att det ska bli bråk om vem som ska göra vad. Men, vi får se. Går det åt pipan, så har vi reglerat i avtalet vad som ska gälla.
 
Sv: Går det att två personer äger hästen??

Fast nu gäller väl inte riktigt samma sak för dig. Det är en milsvid skillnad på att skaffa gemensamma djur när man är 13 eller 30+. En 30åring får vi väl hoppas är tillräckligt mogen och har varit med om tillräckligt för att veta vad den vill medan en genomsnittlig 13åring inte skulle klara att ta hand om sig själv ens en vecka, än mindre ta hand om ett djur och det förhandlande som krävs för att dela detta djur med någon jämnårig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 940
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp