Går det att "rädda" hästarnas vinterkost?

Sv: Går det att "rädda" hästarnas vinterkost?

Okej, tack. Loppfrö kanske kan vara ett alternativ för att hjälpa magarna, tack för det tipset också. Ju mer olika foder utöver hö de får, desto större är risken för magkrångel så jag vill gärna ha både plan A, B och C för hur jag hjälper dem.

Får hoppas på en smällkall vinter så det går åt mycket energi till att hålla värmen.

Typ så, eller smällkalla nätter och dagar som är tillräckligt varma för att orka rida långa, hårda pass... Men som sagt, min ponny iallafall är i tävlingskondition så förhoppningsvis går en del extra energi åt där eftersom han tränas ganska mycket och har mycket muskler.

Ett annat proteinfoder är bryggerijäst.
Utblandat så finns det som foderjäst men det har lägre proteinhalt.

Tack för tips! Det har jag nog hört om förr, bara glömt.
Hur brukar det fungera med känsliga magar?

Om du byter ut några kg hö mot lusern så borde det gå att få till en hyfsad foderstat. Dock blir det ju väldigt dyrt....

Men eftersom de går på lösdrift med fri tillgång går det inte att "byta ut" :(

Jag hade gett lite soja eller potatisprotein ihop med lite betfor eller speedi beet eller kwikbeet (betfiber utan melass vilket är bättre att ge om de är sockerkänsliga än vanlig betfor). Det får upp proteinet till en rimlig kostnad. Soja äter mina hästar utan att jag behöver blanda det med något men potatisprotein är ett pulver så det behöver man blanda med något t.ex betfor.
Tänk bara på att inte ge mer än max 100 gram protein/100 kg häst och fodertillfälle.

Senast ändrad:

Något sånt låter ju klart bäst, förutsatt att hästarna tål det. Den av dem som inte klarar potatisprotein kan iofs äta lusern istället, eftersom han behöver mycket energi.

Jag ska klura vidare på det här, tack så jättemycket för alla tips och erfarenheter av olika proteintillskott :bow:

Var i Sverige bor du? Här nere i södra Sverige fick vi inte så stor skörd som vanligt men bra kvalitet på höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 279
Senast: Antiqua
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 820
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar