Går bakom hand

cactuspower

Trådstartare
Rider en häst som väldigt lätt "krullar ihop sig" och går bakom hand, några tips på vad man kan göra för att undvika detta?

Sv: Går bakom hand

Det finns lite olika skolor. Vissa menar att man ska hålla en mjuk, fjädrande kontakt så att hästen inte kommer undan genom att krulla ihop sig, men att man såklart ska uppmuntra den att söka sig framåt med drivning, och eftergift när hästen söker sig fram.

Andra menar släpp tygeln och driv. Jag tillhör nog dom, tycker att det har funkat bäst och fått snabbast resultat när jag råkat ut för en krullare. Jag upplever att en sådan häst ofta har obehag av bettet / munnen, och lika ofta har den lärt sig att svara på bettet genom att knäcka av i nacken, det har gjort tidigare ryttare nöjd, så den tror att det är vad den ska göra. Det går knappast att lära om genom att rida på med sitt stöd, för hästen har fortfarande ont i munnen eller tror fortfarande att den gör rätt när den krullar.

Så det första du ska göra är att kolla tänderna och hur väl bettet passar hästens mun. Ett för långt bett kan vika sig och peta hästen i gommen. Ett för tjockt eller smalt orsakar kanske tryck mot tandköttet så att hästen är öm där det ligger an. Ett för skarpt ( t ex hävstångseffekt) eller rörligt, och / eller med för många brytpunkter är obehagligt. Tredelade med rundade mittdelar är ofta bra. Du kan också prova bettlöst en period. Stäng inte ihop nosen på hästen med nosgrimma heller innan du vet om den har obehag från munnen.

Jag föredrar sedan att rida med långa tyglar och fokusera framåt. När hästen söker sig framåt nedåt så erbjuder jag den lätta fjädrande kontakten där framme. Ge den tid att vänja sig vid och lita på din hand, var mjuk och följsam, och ge efter lite lätt när hästen söker kontakt. Bättre att du ger efter först än att den gör det, då får den belöningen (=eftergiften) av att ha sökt kontakten.

Sedan kan man göra övningar som uppmanar den att söka sig framåt nedåt, tvingar den att se sig för helt enkelt. Cavalettibommar, skogspromenader "off road", över stock och sten, över gymnastikhinder osv. Med bjudning kommer framåtsökningen, så gör saker hästen tycker är roligt och bjuder på, och sök kontakten då.

Vill dock varna lite för långa härliga galopper om hästen är så benägen att krulla att den gör det samtidigt som den ökar - det är inte roligt! Se då till att du har en lång bra raksträcka utan hinder i vägen först, och träna lugn fin galopp utan oro OM hästen inte tar förhållningar.

så gör hästen när den vill koma undan och för min del fungerade det så som skrållan sa: att driva på hästen och släppa efter på tyglarna till viss del och sedan samla upp igen.

handen framåt uppåt (och sen tillbaka till normal position) och DRIV!!!!!!

Tycker att du fått bra tips! Men sätt på ett extremt milt bett så att hästen vågar gå fram till handen. Jag fortsätter att göra sygreklam för silikonbett... Har fungerat mycket bra för mig med en häst som hela tiden smög bakom handen.

Tycker oxå att du har fått bra tips!
Köpte en häst i oktober som "knäckte av" och hamnade bakom hand utan stöd på bettet... Idag blir hon istället nästan för mkt fram i handen istället & hon har fått fina halsmuskler!
Det som har hjälp på henne är BEN, dvs rid framåt, koncentrera dig inte så mkt på var huvud & hals befinner sig. Jag har använt mig av uppresade tygeltag direkt hon börjar släppa bettet.

Viktigt som någon annan sa oxå att kolla att de inte har ont i munnen, så att det inte är därför de inte vill komma fram till bettet. Försök hitta ett så milt bett som möjligt...

Kan tillägga att min häst var ganska sne i bäcken /kors när jag köpte henne & sedan min equiterapeut börjat jobba med henne så har jag fått henne mer & mer fram till handen... Jättehäftigt, det blev resultat efter varje gång och det är det tydligaste resultatet jag fått efter varje bahanling har varit just att jag fått henne mer fram i handen vid ridning...
Så snedheten måste ju på något sätt ha bidragit (tillsammans med andra faktorer) till att hon inte ville söka sig fram till bettet...
Så mina tips:
1.Kolla munnen och bettet...
2.Försök rida mer framåt (uppresande om den krullar) Viktigt att det är hästen själv som ska söka sig fram i handen.
3. Ta hjälp av en instruktör som ser allt från backen :idea:
4. Kolla upp hästen, gärna med equiterapeut eller liknande, som kan kolla igenom att hästen verkar vara OK...

Jag hänger gärna på smygreklamen för silikonbett;)

Förutom alla tips du fått (jag är dock mer på linjen "ta kontakten du vill ha" än "släpp tyglarna helt", tycker det är svårt att få dem söka kontakt så det viset) så rida mkt på böjda spår när du rider på sådan mark att du kan det. Tänk lite att du vill flytta ut hästen mot yttertygeln och på så sätt skapa ärlig kontakt på den tygeln samt få en eftergift (framå nedåt) runt innerskänkeln så att hästen vill sträcka ut halsen mot innertygeln (ocvh behålla kontakten på yttertygeln). När du känner att hästen gört det då kan du låta den gå rakt ut ur volten med en fin kontakt på bäda tyglarna. Så fort hästen börjar krulla ihop sig igen så vänd igen osv. Rid oxå mkt framåt hela tiden så du får en ärlig bjudning (ärlig är den först när den går från bakbenen fram till handen - inget krull). När hästen börjar fatta att den ska söka sig framåt nedåt så kan du utveckla volterna till att även flytta hästen utåt för att få ännu tydligare effekt och kunna påverka bakbenen mera (ju mer du aktiverar dem desto mer ärlig bjudning får du).

En snabb lösning är ju att ta upp hästen med uppresande och driva till. Funkar på tävling eller på en häst som bara gör det tillfälligt men om hästen gör så jämt så ligger det någonting bakom som inte löser sig genom att man plockar upp den då och då. Den måste stärka sig i den högre mer öppna formen ordentligt för att sedan orka gå så (förutsatt att den inte har ont). Ta hjälp av en duktig tränare.

Håller med PathOfClovers, uppresande och drivning fungerar bara tillfälligt. Ofta kan man förvärra om hästen går bakom hand för att den upplever obehag eller att om den har knäppt av.

Träna hästen istället bakifrån och fram. Alltså stärk bakdelen så att hästen orkar bära sig i en öppen form. Rid mycket skolor och övergångar och bry dig inte så mycket var den har huvudet. Det brukar komma av sig självt när styrkan kommer förutsatt att hästen inte har ont såklart.

Mvh//LG

Tack för alla råd och tips, ska läsa igenom de lite noggrannare nu.
Jag har inte ridit hästen så jätte mycket, men runt 3-4 gånger, det är en ridskolehäst
och på lektionerna så har jag ibland sätt att han har "tagit bettet", gått i hop krullad och så har inte de små ryttarna inte haft så mycket att säga till om :smirk:

Men jag brukar försöka låta honom gå på en något längre tygel än vad jag valigtvis rider med, försöker få "ut halsen" och sedan samla upp honom lite mer, och upprepa samma procedur ett par gånger om han krullar ihop sig igen (vilket han oftast gör.)
För samtidigt måste han ju få ett tillräckligt stöd.

Ville mest bara ha lite råd och tips, tack!
Skriv gärna om ni har flera! :bow:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022