Sv: Går bakom hand
Tycker oxå att du har fått bra tips!
Köpte en häst i oktober som "knäckte av" och hamnade bakom hand utan stöd på bettet... Idag blir hon istället nästan för mkt fram i handen istället & hon har fått fina halsmuskler!
Det som har hjälp på henne är BEN, dvs rid framåt, koncentrera dig inte så mkt på var huvud & hals befinner sig. Jag har använt mig av uppresade tygeltag direkt hon börjar släppa bettet.
Viktigt som någon annan sa oxå att kolla att de inte har ont i munnen, så att det inte är därför de inte vill komma fram till bettet. Försök hitta ett så milt bett som möjligt...
Kan tillägga att min häst var ganska sne i bäcken /kors när jag köpte henne & sedan min equiterapeut börjat jobba med henne så har jag fått henne mer & mer fram till handen... Jättehäftigt, det blev resultat efter varje gång och det är det tydligaste resultatet jag fått efter varje bahanling har varit just att jag fått henne mer fram i handen vid ridning...
Så snedheten måste ju på något sätt ha bidragit (tillsammans med andra faktorer) till att hon inte ville söka sig fram till bettet...
Så mina tips:
1.Kolla munnen och bettet...
2.Försök rida mer framåt (uppresande om den krullar) Viktigt att det är hästen själv som ska söka sig fram i handen.
3. Ta hjälp av en instruktör som ser allt från backen
4. Kolla upp hästen, gärna med equiterapeut eller liknande, som kan kolla igenom att hästen verkar vara OK...