Gapande munnar

K

Katana

Jag har suttit en stund och tittat på folks videor som ligger ute på nätet. Det finns en del dressyrritter utlagda. Och jag blir lite fundersam över alla dessa gapande munnar, trots hårt åtsnörd nosgrimma så ser man att hästen försöker gapa och kämpa emot bettet under ritterna.

Är jag som som icke engelsk ryttare miljöskadad? Antagligen. Hoppas att barockryttarna inte har detta problem?

Det finns ju en anledning till att man söker sig bort från den engelska ridningen:cry: Tycker att det ser förfärligt ut faktiskt.

Har ni egna filmer på era ritter att lägga ut? Det vore skönt att få se god ridning och vila ögonen lite.

Hur ser ni på en gapande mun?

Sv: Gapande munnar

Jag anser att det aldrig är ok med en gapande mun! Jag är dessutom motståndare till nosgrimmor och tycker att med ett bett som passar hästens mun och en mjuk hand behövs inga hjälpmedel som nosgrimmar faktiskt är!
Dessutom tycker jag att nosgrimmor borde förbjudas på dressyrtävlingar eftersom de är till för att dölja symptom som alla andra hjälpmedel är. (Jämför med inspänningstyglar som hindrar hästen från att gå över tygeln

Jag kanske borde tillägga att jag rider engelskt i första hand, men är mkt intresserad av barockridning samt western.

Ha en bra dag! :)

Precis min reaktion också, tycker det är lika vanligt inom AR, det jag sett i alla fall.

Sen beror det mycket på hur hästen gapar, Bellisen suger och smackar på bettet, alltså inte helt stilla med munnen, vilket jag tycker är helt okej.

Om hästen därimot gapar på grund av obehag är det ju en helt annan femma.

/Kerstin som använder nosgrimma eftersom den hänger där men ej snokrem.

:bow: :bow: kan bara hålla med! sj så rider jag rätt mycket på bettlöst, men tycker det är så onödigt att slänga på en igenbommande nosgrimma vid bett:mad: Man förvärrar ju bara problemen och låtsas om att de inte finns!:crazy: undra om man skulle få mjukare/bättre ridning i allmänhet om man förbjöd nosgrimmor vid tävlingar ex...?:smirk:

Hoppas någon antar utmaningen att lägga ut filmer :D
Det finns nog få på Buke som rider så bra, misstänker jag, att hästarna är helt stilla och fina i munnen hela tiden.... :devil:
Men fanns det, skulle det verkligen vara glädjande!

(har du sett tintilars filmer på Gnägg - helt utan huvudlag? - lite off topic förstås för hon är inte barockryttare, eller engelsk ryttare, vad jag vet)

Självklart finns problemet med gapande munnar även hos barockryttare. Men det är få av barockryttarna som snör åt käften med snören (tror jag i alla fall, utifrån mina erfarenheter här ute i skogen), och det är ju positivt åtminstone.

Min fåle kan gapa när jag blir okänslig, och det blir jag nån gång sådär emellanåt, som vilken annan halvusel-hobbyryttare-som-försöker-lära-sej som helst... :)
Men jag är nog mest skogsryttare, än något annat.
(vi ska till ridklubben imorgon och titta på ridhuset för första gången, hästen är 7 år men har aldrig varit i ett ridhus :D - när jag insåg det så insåg jag också att jag faktiskt är just skogsryttare.... :o )

(sorry svammel)

Håller med Evis. Det är nog få som rider så bra att det är lugna fina munnar alltid.

Dock tycker jag också att det är positivit att det är färre inom AR som snörper ihop munnen på hästarna med nosgrimma på så sätt ser man lättare problemet.

Min gamla går lugnt och fint med munnen så länge jag uppför mig. Blir jag får hård eller okänslig så visar hon det direkt genom att gapa lite lätt.
På så sätt lär man sig också hur man måste vara i handen.

:bow: :bow:

Med reservation för lite generalisering. Bara för att det sitter en nosgrimma på hästen betyder inte det att hästen inte kan gapa. Vi har nosgrimmor (engelska) på våra hästar men det kan gapa ändå.

Det är ganska sällsynt med sådanna som J** B som sa att man ska dra åt nosgrimman till det börjar knaka. (:crazy: ) Jag känner i alla fall ingen personligen.

Gapande munnar har inget med ridstilen att göra, enligt mig, för det kan man se inom alla discipliner. Det är ju en protest som kan ha olika orsaker. Däremot tycker jag det är hemskt med de som försöker dölja det med en hårt åtdragen nosgrimma. En nosgrimma får aldrig sitta hårdare än att det går att få in 2 fingrar mellan den och nosryggen. Jag rider med engelsk nosgrimma själv men det går att få in ca 4 fingrar. Den är alltså väldigt lös. Min häst kan gapa, gäspa om hon vill. Det kan ta tid att komma tillrätta med en gapande mun. Min häst var riden med 2 delat 14,5 cm bett när jag köpte henne. Hon hatade bett och bråkade med dem konstant. Jag provade många bett innan jag hittade ett hon accepterade och jag bytte ut storleken mot ett 12,5 istället. När hon fått ett bett som accepterades blev munnen lugnare men gapandet gick inte bort. Det kommer mera sällan men numera endast om hon tycker det är jobbigt. Efter ett halvår med den nya bettet började hon t.o.m gilla det och nu skummar hon härligt i munnen vid ridning. Men beteendet kommer fortarande tillbaka ibland när hon tycker det är jobbigt, när jag introducerar en ny övning tex. Då gapar hon och tungan åker över bettet och hon provar att få slippa undan. När hon sen märker att det inte var så svårt blir munnen lugn igen.
Det handlar om bristande kommunikation och bara man jobbar för att förbättra den blir munnen mera sluten.
Inom dressyr TR poängteras det hur viktigt det är att hästen går med sluten mun för att man ska se att den accepterar betslingen.
Sälv är jag dressyrryttare som började rida akademiskt för att det passar min häst bättre. Har också mycket utbyte med westernryttare.

Senast ändrad:

Är det någon som vet varför det (också enligt TR) är krav på att man ska HA nosgrimma på tävling?

Rumpnissen - självklart är det så att nosgrimmor kan hänga där utan att vara åtsnörda.
Men jag lärde mej på ridskolan att det skulle gå att få in två fingrar mellan nosgrimma och käke, och på vissa av ridskolehästarna så var det definitivt för hårt.
Men kan h*n verkligen ha sagt så? Varför vill man att det ska knaka??? Herrejistanes...

en vanlig nosgrimma har ju den funktionen att hålla tränset på plats också. folk som plockar bort nosgrimman får ofta ett bett som åker runt och ett träns som knögglar sig.

problemet sitter i bettet/handen. att bara ta bort nosgrimman hjälper inte direkt.

Självklart sitter problemet i handen. Men att snöra åt käften gör inte saken bättre.

Jag har aldrig upplevt det problemet du beskriver trots att jag ej haft nosgrimma på flera år. Hur "knögglar" sej ett träns?

Är det därför som man måste ha nosgrimma på tävling?

Inga filmer än?
Var är alla läktarryttare? :D
De som har hästar som aldrig gapar menar jag? :devil:

(mycket snack och lite verkstad?! Heder till de som vågar lägga ut bilder och filmer även fast de inte rider som klockverk - som har lite självinsikt menar jag....)

Jag måste erkänna att min häst gapar ibland när kommunikationen inte stämmer. Har en engelsk nosgrimma på.. som sitter så man typ kan få in en hand mellan nosgrimman och huvudet. Den sitter bara där för jag tycker det är snyggt :D.

Jag strävar dock mot att inte rida med handen, och det går bättre och bättre! Skulle kunna räkna antalet gap nästa dressyrpass. Jag känner rätt väl när vi börjar kämpa mot varandra och gapen kommer :crazy:.

Om bettet åker runt så tar man i för hårt i tygeln, och åker det runt trots att man inte tar i beror det på att hästen gapar. En nosgrimma döljer symptomen men tar inte bort orsaken.

Jag rider endast med nosgrimma när jag hoppar, av säkerhetsskäl.

Nej jag har då aldrig heller upplevt något krångel med bett eller träns för att jag inte har nosgrimma på.

Det du frågade om varför man måste ha nosgrimma vid dressyrtävlan enligt TR hade varit intressant att få svar på.
Måste ju finnas något historiskt skäl.

Min häst brukar gå och tugga med läpparna (han slår ihop dem löst liksom - det blir ett ihåligt ljud) och skumma en del ur munnen... Räknas det också som gapande?:o

Ska munnen vara helt stilla och tyst?

nej men att tro att det räcker med att ta bort nosgrimman är ju inte heller rätt.

Det jag försöker säga är att nosgrimman inte är problemet, det är handen/bettet.

De jag har sett som rider utan nosgrimma så när de tar i ena tygeln så åker bettet rätt mycket och tränset liksom böjer sig uppåt.
Men jag har inte direkt sett någon duktig ryttare rida utan heller..

Jag tror hästen skall typ tugga mjukt på bettet med väl sluten mun eller nåt sånt

evis skrev:
Är det någon som vet varför det (också enligt TR) är krav på att man ska HA nosgrimma på tävling?

Rumpnissen - självklart är det så att nosgrimmor kan hänga där utan att vara åtsnörda.
Men jag lärde mej på ridskolan att det skulle gå att få in två fingrar mellan nosgrimma och käke, och på vissa av ridskolehästarna så var det definitivt för hårt.
Men kan h*n verkligen ha sagt så? Varför vill man att det ska knaka??? Herrejistanes...

Håller helt och fullt med dig, det är hemskt när människor missbrukar nosgrimmorna. Sen är ju dressyren som sport konservativ och bakåtsträvande, vi kan inte plocka bort något som alltid funnits där, förstår du väll. ;)

Jorå, det har han. sen vet jag ju inte hur mycket ironi det var, om det var någon... Vilket jag hoppas innerligt.

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 378
Senast: super
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
I
Träning Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama