Gapande häst

desiree

Trådstartare
varför gapar vissa hästar när de blir ridna?

vad är det vanligaste felet? fel bett? eller är det något mer invecklat?

Sv: Gapande häst

Jag skulle vilja påstå att det är bettet som ger hästen problem i munnen och med tänderna.

En ryttare gör sällan ETT fel. Fel brukar hänga ihop med varandra och sammantaget resultera i t.ex. gapande mun.

Om du vill få lite hjälp, kan du tänka på följande sätt:
En häst som gapar undviker påverkan från bettet på det sätt som bettet ger en stängd häst mun. Hästen väljer att undvika bettets påverkan pga att den känner obehag av det eller något det leder till. I klarspråk: Hästen tycker bettet är obehagligt eller så tvingar bettet hästen till något som är obehagligt.

Det kan alltså vara allt från munnen, till en låsning i höften som gör att hästen gapar. Men om man inte tvingar hästen till något som är obehagligt för den (smärta, kräver för mycket osv), så gapar den inte.

Hänger du med lite?

Annars får du be om en bättre förklaring nån dag när det är dag och inte natt.

Detta är en intressant problematik som kan ha flera orsaker. Den absolut vanligaste är att ryttaren har handproblem (säg mig den ryttare som INTE har handproblem, då ska jag falla ner på knä och kyssa dennes tår!). Vanliga tränsbett som är illa tillpassade har förmågan att vika sig och slå upp i gommen, vilket ofta ger gapande hur finkänslig handen än är. Då kan man ev testa olika bett och tillpassningar, baucherbett eller tredelat och se om nåt hjälper. Men i 99,9% av fallen bör man jobba med följsamheten och lättheten i handen. Och det är ett outtömligt kapitel... ;)

Det viktiga är att inte bara slänga på en extra rem för att hästen inte ska gapa utan fundera över vad det är som är fel. När min unghäst plötsligt började gapa fick jag först rådet att sätta på en snokrem för att förhindra tramset. Jag började felsöka och det gapandet visade sig bero på flera olika saker. Efter besök hos kiropraktor, bettbyte och lite förändring i ridningen gick så hästen fint med munnen stängd och med framåtbjudning och fint stöd...

Oooops. Var inte riktat speciellt till dressyrtant utan som allmänt inlägg...

Min gör det ibland o då har jag krävt ngt av henne för tidigt på
passet o får gå tillbaka ngr steg för att få henne mer lösgjord.
Så det är ett bra bevis att hon säger till att hon inte är redo ännu.

tack för alla svar. klokare blev jag. ;)

men som catinca beskrev extra remmar. hemskt hur människor gör egentligen.

*lånar knapp*

Men om man har en häst som är väldigt gapig då..allmänt allså..Min står i gången o gapar, som han gör ibland med bettet i munnen..När han är uttråkad eller uppspelt står han o gapar,sträcker ut tungan, gapar igen och håller på o mixtrar med munnen..han gör även det när jag har långa tyglar, allså inte tar i honom alls..Han har kollade tänder o är pigg o glad annars..
han har alltid hållt på så..

Saken är den att han tuggar väldigt speciellt, han skramlar väldigt mycket med bettet..på nåt skumt sätt(har alltid gjort så)
Nu har jag inga remmar på honom, för jag anser att det gör bara saken värre o att ahn baar går o spänner sig i så fall..
Men fins det hästar som är "gapiga" av nauren"

(tog mig friheten o la in detta inlägget här, för det hör ju till fösta inlägget)

att hästen gapar kan bero på att den har överbett tror ja de va, kolla anders erikssons film om betsling

Bara för att han raspade är det inte säkert att han vet vad han gör... :crazy:
Tycker att man ska göra grundliga us på hästar som gapar och grejar. Tror dessa vill tala om för oss att något är galet.

Din häst kanske ägnar sig åt sterotypisk tungrullning?

Lägger bara in ett citat av Jo Bird som skrivit boken"Sköt om din häst på ett naturligt sätt"
-"Människor verkar vara besatta av att hästens mun ska vara stängd när vi i själva verket vill att hästens käke ska vara avslappnad så att den kan leka med bettet,suga på det och röra sig fritt."

nä, det e klart..man litar ju på att folk kan sina saker..men.. :crazy:
Han har alltid gjort så här..jaja..kanske skulle göra en ordentlig koll för att vara på säkra sidan..ska man ta vet. till det då?

Han rullar mycket med tungan..dt gör han..men han gör det även utan bett..som jag skrev innan...i stallet, när han vill ha godis, när han ätit upp godiset (ser ut som han rensar munnen efter varendra rest, slickar sig i munnen med omsorg),när jag ska tränsa, när jag står bredvis honom i boxen o han inte blir klappad, då gapar han oxå, precis som han blir trotsig, klappar jag honom då så slutar han o njuter..*ler åt min lilla knäppis*

man kanske ska göra en koll, eller är det bara en fix ide..vilket jag misstänkre eftersom han gör dt i så många andra sammanhang...

Förlåt om jag snudde denna tråden... :o
Men det har ju lite emd tråden att göra..så jag hoppas det är ok..annars får du skälla på mig desiree... ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka