Fast om jag förstått det jag snabbskummat i kvällspressen så är det väl så att när man väl blivit en berömd artist i genren så måste man fortsätta med brottslighet för att det inte är ok att sjunga om livet men inte leva det?Jag tycker det sorliga är hur man misslyckas med att rädda dessa ungdomar.
2 ggr blev han dömd till ungdomsvård (1 gång pga väpnat rån och 1 gång pga att han knivhögg en annan person), på detta blev det även lvu. Trots allt detta återvänder han varje gång till kriminaliteten, till gängen. Om man genom denna ungdomsvård och lvu hade lyckats få honom bort från kriminaliteten/gängen hade han troligen levt idag.
Hur många som får ungdomsvård/lvu återvänder inte till deras gamla vanor? hur många ungdomar blir räddade genom dessa åtgärder? det kanske är där man ska lägga fokus? hur man ska få dessa ungdomar på rätt väg i tidigt skedde så inte fler ungdomar hamnar i kriminalitet/gäng.
(vem vet ju mer känd man blir och grövre brott man sjunger om desto mer kanske man snarare måste höja tempot och aggressionen? Det kan ju såklart också bara vara ngt slags inbillning från kvällspressen att det är såhär. De har ju så mycket konstiga idéer om massor av olika fenomen (World of Warcraft är ett sätt att bygga en armé av tonåringar som tränas för världskrig tex har synts till.)
Så för att ta sig ur brottslighet efter att man blivit en känd artist måste man väl byta genre, frågan är hur tryggt det är också?
kn:
Med det sagt så känns det som att det större problemet här är att den kriminella världen är så stor att det finns plats för flera artister att både utföra brottslighet och sjunga om den och inte känna att det finns någon risk från samhället i det heller, bara från andra kriminella. Inte att musiken finns så att säga.
Självklart kanske en recensent väl måste ta med hur hen känner inför musiken och texten i sin bedömning av den. Men det är ju svårt att ignorera en helt genre om musiken har genuint hög kvalitet.