Gångartsavel - hur ska man tänka?

Sv: Gångartsavel - hur ska man tänka?

Det är ju oerhört viktigt annars biter vi ju oss själva i baken!

Om unghäststjärnorna inte har vad som krävs för att gå hela vägen så är det ju fel saker som premieras.
Jag som är helt ny trodde ju att det var framtida GP ämnen som vann unghästklasserna. Men det är klart vinner en stor flashig trav så borgar ju inte det för de svåra klasserna.
Det kanske tom blir så att de går på mycket spänning vilken är svår att koppla bort/ omförvandla sen? Bara en tanke...

Jag är ju också väldigt ny och oerfaren i det här med avel, men lundsbos och Jfrelins inlägg är väldigt tänkvärda och absolut någonting som avelssverige i allmänhet och vi uppfödare i synnerhet behöver ha med oss när vi ger oss på att producera hästar för framtiden.

Det känns lite skrämmande om vi inte vid Breeders och andra unghästtävlingar tar fram de hästar som har den största potentialen för sporten på högsta nivå? Vad har vi i så fall dessa "tävlingar" till. Ibland kan jag känna mig lite oroad inför om vi är på väg att fjärma oss från sporten och känner ett jättebehov av att få även ryttarögon på mina uppfödningar.

Kanske behöver vi lite nytänkande och nya grepp?

Det gör ju också hingstvalen ännu svårare för oss som är blåbär och försöker ta de som meriterat sig mest och ändå inte avla för gammalt. Då blir det ju de som meriterar sig som unghingstar.
Vad jag önskar att man hade en mentor!

...

Jag envisas med att tro att även hästar utan extrem explosivitet som bara kan ridas av ett fåtal världsryttare kan slåss i toppen även fortsättningsvis - och jag hoppas så att jag tror rätt där..:)

Jag håller med dig i det du skriver, vi har nog liknande tankar. Framförallt så tror jag att det är viktigt att fundera över din mening ovan OM man inte har ett beställningsjobb eller vet att man kan placera avkomman rätt.
Vem vet.. vi hittar kanske "sanningen" i den här tråden ;).
/U

*kl*

Jag, som inte avlar alls utan "bara" rider, har nu ett halvblod som i mitt tycke är alldeles-alldeles fantastisk att rida :love: och har därför funderat över vad som gör henne så "bra".

Främst är det en MJUKHET!
Allt går lätt och behagligt, även om det sker med kraft.
Sedan är hon TAKTMÄSSIG, vilket man väl hört till leda även förr och tränat efter i hundra år men vilken skillnad med en häst som har det i sig själv (och då kombinerat med ovanstående mjukhet, en häst som är taktmässig behöver inte vara särskilt fantastisk men en fantastisk häst måste bland annat också vara taktmässig).
Och så är hon "alltid" GENOMSLÄPPLIG som jag vill kalla det, dvs genom ryggen och psykiskt och fysiskt lösgjord.

Min är bara fem år och långt från klar i kropp (och knopp) och har dessutom begåvats med en ganska medioker ryttare så jag törs inte alls säga hur långt hon kommer att nå (eller hur långt hon hade kommit med en skickligare ryttare och annan matchning) MEN jag är 100% säker på att alla skulle må bra av att få sitta på en sådan här häst!
HÄSTEN gör att jag som ryttare ser duktig ut!
Och det är alltid behagligt och roligt att rida henne!

Så dessa tre moment, som i och för sig nog hör ihop (mjukhet-takt-genomsläpplighet) är grunden i allt för mig, sedan kan man alltid önska lite i typ och gångarter också såklart! ;)

Även vi verkar ha liknande tankar.
Nu när du varit ute och tittat efter häst hur uppfattar du att våra unghästar ser ut? Är det svårt att hitta något man vill lägga kraft på?

Jag tycker det är viktigt att även du tar upp att det finns hästar som ser fantastiska ut utan ryttare som gör sig sämre med, sedan finns det ju givetvis de som alltid ser fantastiska ut eller ser mindre fantastiska ut. Kanske behöver man inte sträva efter den där 10:an exteriört, om allt annat stämmer?
Problemet är ju att den där 10:an är ganska trevlig när hästen visas för hand och det är då man får de poäng som följer hästen livet ut.
/U

Jag är ju också väldigt ny och oerfaren i det här med avel, men lundsbos och Jfrelins inlägg är väldigt tänkvärda och absolut någonting som avelssverige i allmänhet och vi uppfödare i synnerhet behöver ha med oss när vi ger oss på att producera hästar för framtiden.

Det känns lite skrämmande om vi inte vid Breeders och andra unghästtävlingar tar fram de hästar som har den största potentialen för sporten på högsta nivå? Vad har vi i så fall dessa "tävlingar" till. Ibland kan jag känna mig lite oroad inför om vi är på väg att fjärma oss från sporten och känner ett jättebehov av att få även ryttarögon på mina uppfödningar.

Kanske behöver vi lite nytänkande och nya grepp?

Och ändå har du så mycket mer erfarenhet än många av oss :).
Dina funderingar om unghästtävlingar är intressanta, men det finns ju ett flertal unghästar som gått via Falsterbo till GP.
Jag tycker det verkar som du är bra på att få ut dina unghästar till ryttare som vet vad de vill lägga sin tid på, och det ska du ha en eloge för.

Nytänkande och nya grepp är alltid intressant, har du några funderingar?
/U

Du är inte ensam ;).
Mitt i dessa avvägande ska man kanske kunna sälja avkomman också. Så det räcker kanske inte med en perfekt matchning enligt de egna önskemålen. Vad vill kunderna ha? Vilka hingstar känner de till etc.
/U

De jag har tittat på har alla sett ganska bra ut. Man blir uppriktigt glad när man varit ute och man hör att de flesta verkar ha tänkt på hingstens psyke, stoet också såklart, och alla verkar ha så bra huvud. När jag var ute och letade hästen senast, vilket var 2004, var mer än varannan häst så elektrisk och nervig att det var svårt för oss medelklass ryttare att kontrollera. Det gör mig jätteglad att man verkligen har satsat på att ta fram hanterbara hästar, både på marken och att rida.

En grej jag tänkte på att många hästar är så stora. Jag är bara 166 cm och är inte intresserad av en häst som är högre än 170, om den inte har långa ben och lite kropp, och det gjorde att mitt utval minskade med 70%. Jag vill ha en häst mellan 165-170 och de verkar vara få och de som finns går som smör i solsken.

Exteriört så vill man ju självklart ha en så korrekt häst som möjligt då det oftast innebär bättre hållbarhet. Men det kanske inte är det enda man ska tänka på när man letar hingst till sitt sto. Jag menar på att det kanske finns de hingstar som inte är perfekta exteriört men har den här fantastiska utstrålningen med ryttare på ryggen och ridbarhet som skulle passa en sto bättre än det exteriört korrekta hingsten.

Äh gud vad svårt det är att förklara :D
Jag har nu hittat en 3 åring som jag ska köpa, hon ska vara besiktas och röntgas först, och jag hoppas hon har alla kvaliteér jag vill ha :D

Jag tycker Wladimir är en sån hingst. Han är inte superwow uppställd. Han är absolut inte ful men mer vanlig.
Under ryttare är han dock superläcker med massor av utstrålning!:love:

Intressant det du skriver om storlek då vårt ena sto tycks lämna stort med vad som. Kommer använda Florencio ngt år framöver och hoppas då att han kanske tom kan dämpa storleken ngt utöver allat annat vi hoppas han ska tillföra:D
Sen har vi ett arabsto som är 1.60 och där hoppas jag på fina "kvinnohästar" på 1.65 men där har vi istället det där med 50% arabblod:cool: Kan bli bra storlek åt mig själv som bara är 1.60 lång/kort.

Vad är det för stam på stoet du ska köpa?

Det är svårt med storleken. De flesta ryttare är ju kvinnliga och jag tror medellängden i Sverige på kvinnor är typ 168 cm vilket gör att hästar på 175 blir lite stora för oss. De kan vara hur ridbara som helst men det största problemet i dressyr är ju att det inte ser proportionellit (stavning?) ut och det ger mindre poäng på dressyrbanan. Dressyrdomare vill att allt ska se bra ut och att inget ska störa ögat. I högre klasser spelar det ju mindre roll för då är domarna bättre, Brentina och Debbie var ju inte jättepropertioneliga.

Stoets stam är Don Frederico- Lauries Crusador- Sion och hon är en sån som gör sig bättre med ryttare på än av.

Ja det är ju inte så många som rider på GP-nivå.
Härlig stam måste jag säga!

En mkt intressant diskussion, och roligt att läsa, hur andra tänker och funderar.

Stora flashiga rörelser, passar in på den stora dressyr banan, och kanske får svårigheter att få plats i de program som rids på den mindre banan.

Jag själv ser på bärighet, styrka (bra bak bens aktivitet), samt lösgjordheten, och det viktigaste utav allt ridbarheten. Utan ridbarhet och viljan att trampa under sig, så spelar det ingen roll hur flashig gången är. Tråkigt men sant.

Verkligen intressant och tänkvärda kommentarer/reflektioner :bow::bow: Jag suger i mig som en svamp:D

Angående hingstens storlek/mankhöjd så ligger den väldigt långt ner på min kriterielista. Skulle någon av mina avkommor bli "små" så står jag mitt kast. Jag var beredd på detta för ett par år sedan när hingsten jag valde bara var 161 cm hög och stoet 162 cm. Av denna kombination har jag nu en 2-åring på 161 cm! Avel är alltså inte lätt...;)
Jag tror att även en "liten" häst på 160-162 cm går att sälja. Jag tror t o m att en sådan är enklare än de på 175 cm. Nu har jag väl fördelen att stoet som är i avel just nu är drygt 170 cm hög. Att leta hingst till henne är inte alltid lätt eftersom jag inte vill betäcka med alltför stora hingstar...

jätteintressant diskution...

OM JAG skulle köpa eller avla mig den perfekta hästen så skulle den vara 160-165, lite grövre men ej grov. Den skulle ha WOW gångarter, o den skulle vara som en soffa o sitta i :) Jag skulle aldrig behöva tänka "hästjävel" varken när jag galopperar ute på en åker eller när jag ska rida GP i dressyr (ironi). Jag skulle aldrig behöva känna att mina underarmar värker för att hästen är för stark, den ska inte heller bocka av mig när jag går på med sporren för att säga "hörruduu vakna nu!". Om den e ett sto ska den inte stanna o backa intill allt av motsatt kön när de passar sig. jag vill ABSOLUT inte ha en labil o övernaturligt skygg häst. Fullkomligt trafiksäker ska den med vara. Inkörd är också ett stort plus så att bra temperament ska den ha!

Men vad jag skulle avla på är kvalite för den kräsna. Lätta, balanserande vägvinnande gångarter, lätt i mun. Den ska vara utav en lätt modern typ med bra sadelläge o EJ för kort rygg. Mellan 165-173 cm hög. Helst med tecken på sig. De ska vara små nätta, vackra huvuden, o hästen ska röra sig vackert med både o utan sadel. Den ska vilja jobba, men inte vara för het eller stingslig. Man ska kunna rida ut på den men ha i åtanke att den skulle antagligen göra en snabb piruett om de knakade till i skogen o de pluppar ut en flock rådjur. Hästen ska med andra ord vara vaken, alert, men ej dum.

Känns skönt att jag redan har det stoet jag vill avla fram ;) (man får väl skryta lite när man är så nöjd o glad som jag är? :) De som saknas på henne är lite mer front, hon är byggt i uppförsbacke, men när hon arbetar kan man önska att hon har lite lättare bringa liksom.

kl

Kul att läsa alla inlägg :)

Fenestra, roligt att du gav ett exempel i Wladimir.

Pisan- du skrev verkligen utförligt, de hingstar du valt, har de alla dessa kriterier tycker du?

En häst vars gångarter jag tyckte om på årets hingstvisningar var Maserati, men kunde tyvärr inte välja honom till mitt ena sto då hon är ganska liten.

Men han kanske har lite för stora gångarter egentligen? Det verkar som om de flesta eftersträvar, ridbarhet, temperament, taktmässiga gångarter och stor förmåga att samla sig. Fast han kanske har det också, jag är som sagt ingen expert på området.

Jag ska nog egentligen inte svara på din fråga ang. Maserati eftersom jag är partisk... den där tvååringen på 161 cm (och som alla säger "vad STOR hon är" så fort de ser henne;) )som jag har här hemma är nära släkt med just Maserati på mödernet:angel:
Dock kommer jag att använda honom till mitt 170 cm höga sto (som inte är släkt..) bara årets fölning går väl...:crazy:

Jag är inte någon expert alls men stora gångarter i sig är det väl ingen som inte föredrar? De måste vara reglerbara, att hästen ska kunna korta, samla sina gångarter med relativ lätthet? Det är väl de hästar som t ex bara har en slags trav...om hästen bara kan öka sin trav men inte samla eller korta den (svårt med spänst, piff&puff), då kanske det inte är det dressyrryttare söker?

Det har du väldigt rätt i. ;) Men med tanke på detta klockren inlägg du gjorde så kommer snart den optimala hästen dimpa ner på Värnamo gård! Om den inte redan gjort det??!! :D

Ok, jag förstår vad du menar. Det borde nog vara så att man gärna vill ha stora gångarter men de måste vara reglerbara, alltså ha ett stort register.

Liknande trådar

Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 570
Senast: smulan87
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
750
Senast: Bebben
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp! Jag ska köpa häst och har nu två som jag verkligen tycker om. De är helt olika och jag har så förbannat...
2
Svar
27
· Visningar
3 236
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka