Gångarter och tävling

F

Feffe

Hej! har några funderingar jag hoppas på att nån kan svara på..:)
Jo först kan jag ju börja med, finns det nån slagt töltskänkel av nått slag, hur får man hästen i tölt på komando? Jag har ridit islandshäst i 5 år nu, men aldrig ridit för islandshästränare...
För min sköthäst behövs nämligen bara drivas och samlas så börjar hon tölta.medan den andra har glömt hur man gör, så han får man antigen driva,ställa,rida i nedförsbacke, eller ta något galoppsprång,luta sig bakåt och ha ett spö i handen funkar ganksa bra, har fått han i tölt några gånger, men inte alla.kanske du kan ge några tips?

Och dessamma gäller passen, hur får man en häst i passgång och hur lär man en häst som inte är passtränad än det?

Vad betyder tävlingförkortningarna...som ex T2,LT och alla andra som finns:confused:

Alla tips tas emot med:D glädje....

Sv: Gångarter och tävling

Hej! har några funderingar jag hoppas på att nån kan svara på..:)
Jo först kan jag ju börja med, finns det nån slagt töltskänkel av nått slag, hur får man hästen i tölt på komando? Jag har ridit islandshäst i 5 år nu, men aldrig ridit för islandshästränare...
För min sköthäst behövs nämligen bara drivas och samlas så börjar hon tölta.medan den andra har glömt hur man gör, så han får man antigen driva,ställa,rida i nedförsbacke, eller ta något galoppsprång,luta sig bakåt och ha ett spö i handen funkar ganksa bra, har fått han i tölt några gånger, men inte alla.kanske du kan ge några tips?

Och dessamma gäller passen, hur får man en häst i passgång och hur lär man en häst som inte är passtränad än det?

Vad betyder tävlingförkortningarna...som ex T2,LT och alla andra som finns:confused:

Alla tips tas emot med:D glädje....

Det finns ingen speciell töltskänkel, utan det är väldigt individuellt från häst till häst hur dom fungerar! Man måste lära sig individen helt enkelt. Svårt att säga såhär på ett forum hur just dom hästarna fungerar, för det vet bara ryttaren eller den som ser hästen IRL.

Sv: Gångarter och tävling

Att rida hæsten i tælt handlar ju om att fð hæsten pð bakbenen och gð samlat. Det ær inte som man lær sig pð turridning att ta upp huvudet och hðll och sen smackar du sð tæltar hæsten. Antingen har man en klockren turridningshæst dð eller sð har man en mjuk grisepassare som ryttaren tror gðr i tælt. Sð jobbar bara pð som du antagligen gær med din andra hæst. Dock kan vissa hæstar behæva æn mer hjælp och dð kan jag tyværr inte ge nðgra tips sð hær, men konsten att rida bra tælt ær att hæsten anvænder sin bakdel.

www.icelandichorse.se kan du hitta vad alla grenarna betyder och vilka moment som ingðr.

Lycka till!

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·
Islandshäst Jag har ridit islandshäst i över 20 år (med uppehåll på nåt år då och då). Visst kan jag rida. Teoretiskt kan jag en hel massa, och jag...
Svar
10
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar