gammlingarna!

timme

Trådstartare
hej!intresserad av hur ni rider era gammlingar?hur ofta?hur länge?
kan va intressant att se hur andra gör:)

Sv: gammlingarna!

Varvar dressyrarbete, uteritt, bomträning, tömkörning, longering, promenader vid hand, lektionsridning, ridläger, kurser, clinics och lättare hoppning (kompis får hoppa, då jag inte får hoppa för läkare)

Passens längd är ca 30 minuter upp till två timmar

Slutet av april - början av november motioneras damen ungefär 7 dagar i veckan, med NÅGON vilodag beroende på väder eller annat uppdrag...
November - mitten av februari motioneras damen 3-4 dagar i veckan
slutet av februari - mitten av april motioneras damen 1-2 dagar i veckan beroende på att då är det högsäsong på mitt jobb och tiden fattas.

Bilden är två år gammal, men just nu är vi under igångsättning och då är det så här hon ser ut...

Fatima
* 1984-04-23
e Flyinge Phaeton x
u Astri
ue Astronaut

Jag längtar till dess att vi "hittat hit" igen...

Hon är född 840423, fyller alltså 25 år om fjorton dagar.

Tack, jo. Jag är iofs ganska partisk. Men jag tycker också att hon är jättefin. :love::bow:

Vi motionerar ungefär 4-6 dagar i veckan nu under tävlingssäsongen, tränar oftast dressyr en dag i veckan, eventuellt tävling på helgen, sen rider vi mest ut, varierar mellan lättare jogging o busridning :p Nåt lättare pass longering/tömkörning ibland. Dagen efter träning/tävling blir det ofta en skritt-tur alternativt lite jogging.
Rider oftast men inte alltid runt en timme eller mer, skrittar helst fram en kvart minst innan vi gör nåt mer så det är ju inte aktiv ridning full fart i en hel timme.
Vintertid tar vi det lite lugnare (försöker i alla fall, inte alltid det uppskattas av hästen...), både i intensitet i passen och antalet pass/vecka.

Om jag hittar någon ryttare som är sugen så hoppar han gärna men inte jag för det är jag för mesig för, så annars blir det mest dressyr/markarbete, vi tävlar dressyr upp till LA:3/LA:4.

Här är vi, jag är 23 år o gubben 22.

Min käre vän är 25 år. En mycket klok farbror som har en massa energi och måste ridas 3-4 gånger i veckan för att inte gå i taket :) Han älskar att dressyra i paddocken!
Visst märker man väl av lite stelhet i början av passen, men det försvinner rätt fort.

26986406.jpg

Jag har en ponny på 26 år som är korsning Islandshäst/New Forest. Han är en pigg gammal gubbe som oftast är nöjd med tillvaron. Men han gör livet surt för anställda i stallet med alla upptåg då matte inte är där.;)
Han har haft ett jobbigt liv som lämnat honom märkt svårt av det. Han är utdömd för psykiska problem innan jag köpte honom för 15 år sen. Idag är han oftast normal. Men vissa saker kan trigga anfall som tyvärr kan sätta sig i kroppen i form av spänningar ett tag efter. Han är inte fördelaktigt byggd heller. Överbyggd, korta ben, kort och lågt ansatt hals och mycket av islandshästens rörelsemönster.

Jag brukar vilja att han ska gå minst 15 minuter dressyr om dagen i gymnasticerande syfte. Han behöver mjuka upp sig dagligen för att kunna prestera optimalt på sikt. Han ska alltså helst inte stå. Står han så får han svårare att svikta bak iom att han blir lite stel.

Det jag förändrat i ridningen är att jag värmer längre och inte jobbar för länge/hårt då det bara bryter ner en gamling.

Jag börjar med att gå bredvid. Sen hoppar jag upp och skrittar lång och låg och är noga med att han kliver på bra framåt. Jag börjar böja lite och variera formen. Jag börjar sedan flytta bakdel och framdel lite lätt och ökar på tvärningen allt eftersom. Sen börjar jag lägga in lite samling(skolor och pirouetter) och förvända övningar. Efter det gör jag samma sak i trav och sen galopp.

Hela tiden är jag noga med att känna efter om jag möter på något motstånd i hans kropp. Då gör vi övningar för att mjuka upp det. Jag vill ha honom så länge som möjligt. Så jag är väldigt nogrann med hur han känns. Jag vill inte rida på ett slitsamt sätt.

Jag pratar såklart inte om några stora stelheter. Han är frisk, kollad av veterinär och tränare. Det handlar om små saker som bara jag och tränare upplever som skillnad.

Här är bild på oss från senaste passet, efter sista anfallet. Väldigt stel häst och matte som är väldigt sjuk och stel också. Men vi gjorde vårt bästa. En anfallsdag är jag glad om jag sitter kvar.:p
Zebningstrav.jpg

Varierar ridningen ganska mycket på min gamla herre. Det jag har ändrat på mest är väl att jag värmer upp mycket längre och mer nu än när han var yngre. För oss blir det mest skogsturer eftersom det är det vi gillar bäst, men det händer att vi kör lite dressyr och hoppning på banan. Försöker få honom mjuk och följsam och det går bäst när man har ridigt lite sidvärtsövningar i skritt. Det här är en häst som kan vara ganska spänd eftersom han är av den lite nervösa sorten så det känns superskönt när han släpper och blir mjuk och fin.

Jag rider på ganska långa tyglar för att få honom med vikthjälper innan jag ställer några högre krav. Han har tendenser att sitta fast i vänster sida, så det blir mycket övningar för att få honom att lossna ordentligt. Först då ställer jag högre krav och om jag ska hoppa så börjar jag då med bommar och cavalettis.

Finns nog inget härligare när hästen är genomjobbad och man känner att den är helt med och är mjuk i sina rörelser. Det är mitt mål med min kille varje ridpass.

Vi motionerar ungefär 4-6 dagar i veckan nu under tävlingssäsongen, tränar oftast dressyr en dag i veckan, eventuellt tävling på helgen, sen rider vi mest ut, varierar mellan lättare jogging o busridning :p Nåt lättare pass longering/tömkörning ibland. Dagen efter träning/tävling blir det ofta en skritt-tur alternativt lite jogging.
Rider oftast men inte alltid runt en timme eller mer, skrittar helst fram en kvart minst innan vi gör nåt mer så det är ju inte aktiv ridning full fart i en hel timme.
Vintertid tar vi det lite lugnare (försöker i alla fall, inte alltid det uppskattas av hästen...), både i intensitet i passen och antalet pass/vecka.

Om jag hittar någon ryttare som är sugen så hoppar han gärna men inte jag för det är jag för mesig för, så annars blir det mest dressyr/markarbete, vi tävlar dressyr upp till LA:3/LA:4.

Här är vi, jag är 23 år o gubben 22.

Urläcker fjording!

Min käre vän är 25 år. En mycket klok farbror som har en massa energi och måste ridas 3-4 gånger i veckan för att inte gå i taket :) Han älskar att dressyra i paddocken!
Visst märker man väl av lite stelhet i början av passen, men det försvinner rätt fort.

26986406.jpg

25 år gammal?? :O Oj, det kan man ju aldrig tro!

Hehe, nej han är en stilig herre :)
Det som avslöjar honom är väl att han håller på att bli grå lite varstans på kroppen. Hans lilla stjärn sprider sig mer och mer :D

min 25åring har börjat falla ur och hon får massor med mat:D
hon är fullblod och svårfödd.Nu ser man rev benen!hon får så mycket hö hon vill ha,och 2kg lusernpellets om dagen samt lite betfor:)
hon äter och är glad och tänderna är jättefina:)kollar dom ca två gånger om året.

nån som har nåt att komma med?:D

Min är ju inte riktigt en sån gammal man som dom andra men borde väl ändå höra hemma här.. ;) Halvblodsvalack på 19 år, går oftast alla dagar i veckan men 1 el 2 dagar bara kortare skrittur eller annat lugnt jobb.. :D Vilar helt och hållet lite nu och då, går annars som en klocka. Noga med att värma upp ordentligt som dom andra säger, försöker även tänka på att ha flera skrittpauser under passet. Hoppar inte så jätteofta nu heller, händer ibland men blir mer och mer gammal dressyrfarbror av honom. Rider ut en hel del också för både min och hans skull, känns som han snarare är 9 än 19.. :angel:

Själv rider man en 25 årig gammal dam som tror att hon är 5 :D Hon är väldigt pigg och glad fortfarande. Men när man kollar på henne i stallgången eller i hagen ser hon ut som att hon ska dö i morgon eller något sånt men så fort det är dax att arbeta blir hon hur fin som hällst :) Hon älskar att arbeta och det spelar ingen roll för henne om man rider i paddocken eller rider ut allt är lika kul enligt henne :d Tyvärr får hon inte hoppa riktiga hinder pga att hon haft lite problem med synen men några små skutt under 50 cm i skogen går alltid bra! Så tränar vi dressyr för en tränare ungefär 1 gång i månaden (: Man ser frame vid huvudet och bak vid svansen att hon är gråhårig :rofl:

27013955.jpg

27013997.jpg

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
615
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama