Gammla vagnar och nya selar

Lutten

Trådstartare
Har funderat på en sak... Gammla vagnar o skrindor, är dom byggda till arbetsselar eller? På alla gammla vagnar jag har sett finns det nämligen inga öglor för baksele och sen är det "hål" för skackelrem/selpinne. Men oftast har dom ju iaf svängel.

Kan tänka mig att troligtvis hade man bara råd med en sele o då blev det loksele, så därför byggde man givetvis vagnarna efter dom.

Kan detta vara anledningen till att "skitselen" uppfanns? När man inte längre behövde en loksele för tunga jobb och vagnarna var byggda för det. Då gjorde man helt enkelt en billigare variant av sele...

För det här med lösa bröstor kommer väl från Storbrittanien?:confused:

Med gammla vagnar menar jag sekelskiftet...

Hoppas ni förstår mina snurriga funderingar...:crazy:
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Hej här uppe i sundsvall har jag alldrig sett en gammal giggsele .finselar mde lätta smidigare lokor och dito däckel draglänkarna var av läder ,användes troligast till all finkörning .Slädar saknar "alltid "svängel. Trillor o ch giggar hade oftast svängel .dock har jag alldrig sett draglinor och baksele ,och ögglan där dom skulle sitta om dom användes verkar alltid osliten .Finselar fanns i dom flesta gårdarna .Finselar kallas ofta åksele och arbetssele för körsele .
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Ok. Tack för infon! Jag tycker det är spännande med vagnshistoria.
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Det förekommer ju en del lokala variationer.... men olika varianter av lokselar var ju det som mestadels användes här i Sverige, åtminstone bland "vanligt" folk. Även kanoner drogs ofta med 6-spann med halvblod och med en variant på lokor, dock med hintertyg/baksele av särskild s.k. artillerimodell i extra kraftigt utförande och korsade remmar över baken/ryggen.

I England och i Nordamerika har man däremot tradition på att använda kollerselar. Jämför med Disneys figur Klasse som är en häst (umgås dock väldigt mycket med kossan Klarabella) som då t.o.m. har kollret hängande runt halsen för jämnan :)

I Ungern och Frankrike var bröstselar vanligare än på många andra håll i världen medan det här Sverige möjligtvis användes på droskhästar och liknande - med svarta tömmar :D eftersom man av tradition endast har bruna tömmar till sin egen häst/ar....

Undrar hur i allsin dar hästarna överlevde när man inte hade maratonsele med löst hintertyg och lös brösta ;)

(Om du har hängt mycket på forumet för körning så känner du igen dig vad gäller lösa hintertyg och bruna tömmar... det är inte i första hand riktat mot dig så känn dig inte utpekad )
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

(Om du har hängt mycket på forumet för körning så känner du igen dig vad gäller lösa hintertyg och bruna tömmar... det är inte i första hand riktat mot dig så känn dig inte utpekad )

Nejdå ;) Jag känner mig inte utpekad. Men vad menar du med löst hintertyg? Är det när den sitter fast i skackeln istället för dragringen?
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Japp, det är absolut jätte-livsviktigt att man har en sele där hintertyget inte sitter ihop med resten av selen utan sitter fäst i skaklarna ;)
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Jaha... På arbetsselar så sitter ju bakselen i dragringen...:confused:
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

alla arbets bakselar som jag sett inklusive tärnsjö och svenjunga fästes i dragringen i den mån de användes troligen även på finselar .
Inet på någon finkärra gigg/trilla jag sett finns det något fäste for baksele möjligen sattes de i där draglädret stacks in.
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Det var ironiskt menat... jag har själv en loksele där då hintertyget sitter fast i dragringen och så har jag ju självklart också maratonsele där bakselen fäster i skaklarna istället.

Skillnaden är ju ungefär som mellan en hoppsadel och en westernsadel typ - Bägge funkar att rida i men bägge har sina för och nackdelar beroende på situationen.

Dock finns det ju en del på forumet som ägnar väldigt stor energi på att förfasa sig över allas "skitselar", varvid en definition på skitsele var/är att bakselen sitter fast i resten av selen istället för i skaklarna.
Detta är ju något som jag alls inte håller med om... maratonselar är ju inte dom enda seldon som existerar här i världen.

Med loksele eller arbetsele har man ofta en väldigt kort och brant draglinje och då är det ju synnerligen olämpligt att fästa bakselen någon annanstans än i dragringen....
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Det var ju väldigt olika vinklar beroende på vagn eller släpskaklar samt att hästen iteräng "roterade "i skaklarna.
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Fast "skitsele" har ju inget att göra med att bakselen sitter fast... utan bröstan.
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Vid tex timmerdragning, harvning m.m. så har du ofta en väldigt kort och brant draglinje jämfört med många vagnar.... vilket är det största skälet till att använda loksele med en riktigt rejäl däckel vid såna arbeten och det var också denna typ av arbete som hästarna användes till i vardagslag.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att "rotera", men många skaklar var rekade och fyllde samma funktion som draglinor + svängel om det är detta du menar.

Körde man par kunde man ofta ha 2 par rekade skaklar som satt på en våg, ingen "vanlig" stångkoppling som nu för tiden med andra ord.
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Personligen skulle jag inte kalla någon sele för "skitsele" förrän jag har sett den på hästen ifråga och sett vad hästen/hästarna ska dra för något och under vilka omständigheter.... och kanske klämmt och kännt lite på kvaliteten.

En sele som är jättebra vid en viss typ av körning kan vara katastrofalt dålig vid andra tillfällen.

En travsele t.ex. är ett ytterst dåligt val för att dra timmerlass med, MEN är det självklara valet om ska köra fort i trav med en sulky eller speedcart på någotsånär jämnt underlag.

Det hela var ett fåfängt försök att ironisera över vissa åsikter som har framförts här på forumet tidigare...
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Kan ju bara hålla med föregående talare!
Själv tillhör jag lokselemaffian, snabbt och enkelt att rigga:devil:
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

Japp! O bra för hästen att dra med! :) men attan så tungt att baxa med när kusken är gammal och klen... :cool:

Du får ordna med en vinsch eller något i taket.
Så var jag här och spårar ur som vanligt:angel:

Lägger in två bilder på vad jag antar måtte vara en gammal giggdäckel eller är det någon som har något annat förslag?
Jag har inte pratat med han som använt den på den tiden den vari bruk, dvs inte pratat med honom om just den prylen.

DSC_0056.jpg


DSC_0053.jpg

Fast det behövs nog lite bättre foton kanske. :crazy:
 
Sv: Gammla vagnar och nya selar

det är nog en arbetssele den modellen kan man se i bland en vild gissning långt före 1800-1900 skiftet .tyvärr äger jag ingen .
 

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
B
Körning Hej! Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard...
Svar
3
· Visningar
1 883
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp