Gammalt marsvin, extrafoder?

nyponros

Trådstartare
Har fyra glada marsvinstanter hemma, en fyraåring, två femåringar och så en nioåring.
Nioåringen är pigg och glad, men ålderstecknen börjar tyvärr märkas...
Tror det började för drygt ett/ett och ett halvt år sedan, hon blev lite tröttare och började kännas lite senil liksom :angel:
Nu bara det senaste har jag märkt att hon tappat lite hull. Hon är inte mager men som sagt tappat litegrann och det vill jag ju motverka i den mån det går... Hon äter med glatt humör av allt som serveras men behöver kanske lite extra för att hålla hullet uppe. De synliga tänderna ser bra ut iallafall.
Vad kan man ge som är energirikt och samtidigt smakrikt?
Jag har prövat med valnötter med det var tydligen inte gott.
De har fri tillgång till hö naturligtvis, och får 1½-2 dl fröblandning/dag tillsammans. Innan åt de pellets men bytte till fröblandning för hennes skull, och de andra är inte feta så...

Sen får de frukt och/eller grönsaker varje dag, det varierar vilka men alltid något c-vitaminrikt. banan innehåller mkt fett vet jag, men vet inte hur mkt jag kan proppa i henne?
något tips på vad man kan ge, kankse ngn gröt eller liknande som är snäll mot magen? Vill ju inte att hon ska bli dålig i magen heller, de är ju rätt känsliga...

Svinbilder023.jpg

gammeltanten :love:

Svinbilder002.jpg

Hästmänniska som jag är så tänker jag att man kanske kan ge henne lusern?
Om jag testar att blöta några pellets och se vad hon och magen säger?

Senast ändrad:
Sv: Gammalt marsvin, extrafoder?

´Tack för svaret :)
Ja hon är seg hon, jag har varit beredd på att hon kanske inte lever så länge till i 3 år nu men hon verkar inte ge sig i första taget :D
Hur gör man kligröt? Är det vetekli som ska ligga i blöt?
Hur mycket tror du är lagom?

Fröblandningen äts upp men jag vet ju inte riktigt hur mycket just hon äter. Men hon kommer glatt fram till skålen iallafall och visslar som en tok så fort något ätbart kommer ner i buren :D

Jag kanske ska ge henne lite extra i en bur för sig en liten stund om dagen så jag har lite mer koll.

Ja burarna är bra faktiskt, smidigt också att slippa galleröverdelarna vid städning osv :)
Gammeltanten hoppar dock inte över till lilla burdelen längre, hon är väl inte så vig längre stackarn :D

Fina marsvin du hade! :)

Senast ändrad:

Hej!

Nej, 9 år är gammalt för ett marsvin, så du ska nog vara glad så länge hon äter och är pigg.

Jag ska höra med min väninna om kligröten, har själv aldrig gett det, men hon ger det till sina varje dag, vilket verkar bra, hon är bättre på det området, så jag ska prata med henne.

Har du haft ditt marsvin som är 9 hela tiden? eller har hon bott hos andra innan?

Jo.. du kanske kan testa att sätta henne i en egen bur en stund om dagen och se om hon äter då, men kanske hon blir stressad istället då hon kommer till ny bur och utan kompisar, men du kanske kan ha koll och se om de andra kanske tar större delen av maten för henne, eftersom hon är så pass gammal, orkar hon kanske inte vara boss längre, om hon varit det. kika lite på dom när dom äter och se hur de beter sig mot varandra först.

Jo.. jag håller med att gallerburar är lite mackliga när man ska städa, dessutom stör det en del om marsvinen får för sig att skaka galler, har själv mina marsvin i burskåp, i öppna burar, där de kan se och hänga över kanten, utan det där gallret, och som du skrev, det underlättar rengöringen också.

//Jessica

Ja det vore jättesnällt om du ville kolla upp angående gröten :)!

Jag har haft henne sen hon var 3 eller 4 år, men hon har bara haft en ägare innan mig.
Hon har varit en fighter sen hon föddes då hon var enda överlevande i sin kull, hennes mamma bet ihjäl de andra :/.
Hon har alltid varit ganska bossig, kunde ett tag inte komma överens med andra marsvin (hon var elak mot dem) utan fick bo med min dåvarande kanin ett tag och de brukade ligga tätt tätt intill varandra och gosa och tvätta varandra :D.
Sen dog han och då gick det konstigt nog bra med de andra marsvinen igen!
Hon är lite speciell :love:

Tror nog det skulle gå bra att ha henne i en egen bur en liten stund om dagen, hon är ganska självständig =).

Åh, burskåp var min stora dröm när jag var i min riktiga marsvinsperiod :D
Blev dock de jag har ovan istället, det var enklare ^^

Okej.. kan ju vara så att hon har blivit lite mindre bossig nu med åren, och som jag skrev innan kanske de andra tar för sig lite mera.

Hade själv en marsvinsdam som dog nu i vinter, 10 år gammal (närmare 11). Hon åt samma kost som hon gjort hela sitt liv fram till slutet.

Mitt tips skulle vara att sticka till henne lite extra godsaker, håll koll på vikten, å se till att hennes sista tid blir bra. Bra kvalite på foder är såklart också en självklarhet!

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 676
Senast: Pancakes
·
Övr. Djur Hallå alla smådjursfantaster! :D Jag hänger inte så mkt här men har 4 små marsvinstanter hemma, 3 av dem är runt 5 år medans...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: MikaTela
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
A
Foder & Strö Först lite bakgrund.. Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen...
2
Svar
31
· Visningar
5 403
Senast: asahes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar