Gammalsvensk stam

Trissa

Trådstartare
Inspirerad av "en stamtavla som inte är något att ha"-tråden undrar jag då vilken/vilka stammar och hästar som räknas till de gammalsvenska?

Som jag ser det så är det stammar som innehåller bl.a. Gaspari 340, Jovial 369, Nepal 390, Sombrero 411, Brisad 450, Rockad 406, Tokajer 240, Dolomit 464, Pontus 497 med flera, med flera (skulle kunna nämna hur många hingstar som helst :)).

Vill tillägga Kyffhäusers hingstlinje till Sussisus svar. Lambourghini-Bellini-Ganesco-Unesco-Pompe-Celsius-Magnet Kyff-Kyffhäuser, som importerades till Sverige 1929.

Kanske som mitt sto e Torboldt - Urbino - Kaifas - Novarro - Effendi - Jackal - Konitz - Hyperion

Gammal hederlig, "tråkig" stam :) men en underbar individ som fått fina föl e Nactus (gammal hederlig svensk stam det med?), Master resp Tip Top.

Jag håller inte med de som anser att "gammalsvensk" stam skulle vara tråkig (vi talar nu om halvblod). Många med åsikter om stammar verkar ha väldigt dålig kunskap och insikt i avelsarbete. Avelsarbete innebär en långsiktig strategi med ett mål. Enligt min åsikt innebär detta att man ska skynda långsamt. Visst måste man som uppfödare lyssna till marknadens önskemål, men det får inte bli till priset av våra hästars sundhet och hållbarhet. Att syssla med avel på allvar innebär att man ger sig in på ett livslångt projekt.

Åter till detta med "gammalsvenskt". De flesta hingstar som nämns är importerade från tyskland. "Tyskland" i detta fall är inte vad de flesta yngre tror det innebär (ni som inte förstår vad jag syftar på - läs på om europas historia så förstår ni vad jag menar)

Och ni som har "tråkig" stam på era hästar - tänk på att de är frukten av flera hundra års avelskunskap och avlade för att fram för allt fungera i det militära - dvs god ridbarhet, sunda och hållbara. De flesta har engelska fullblod och arabiska fullblod i kombination med lanthästraser (de flesta nu utdöda) i bakgrunden när du kommer ner till 1700-1800-talet på den "svenska" hästen du "släktforskar" på.

Vad det gäller uttrycket "gammelsvensk" verkar man idag mena de hingstar som haft störst betydelse för halvblodsaveln efter första världskriget. Men glöm inte att avel har bedivits i Sverige (Danmark) i Flyinge sedan 1100-talet.

Men...Det viktigaste är väl ändå - vad ska du ha avkomman till? Ska du använda den själv och i så fall i vilket syfte? Har du tänkt sälja avkomman och hoppas på en vinst? Vad har du för sto-material? Har stoets uppfödare haft kunskap och en långsiktig planering? Och inte minst - hur väljer du hingst till ditt sto?

Och - tänk ett steg längre (om du är uppfödare som vill kunna leva på det du gör) - hur ser det ut i övriga världen? Vilken typ av häst efterfrågas idag och vad kan man tänka sig att "kunderna" vill ha om tio-tjugo år?

Oavsett trender och önskemål - glöm inte bort att vi i Sverige har en väl ansedd avel och vi ska vara stolta över att det i Sverige finns uppfödare som vårdar arvet efter uppfödare som vårdar arvet av uppfödare etc. av generationer av "svenska" linjer.

En annan "gammal stam" är stofamilj F.2 som stammar från Spinda 1866 som importerades till Flyinge på 20-talet. T ex så tillhör Briar, Feliciano och Artist den familjen!

Min dam har ju också gammal stam, dock ej heller hon helt svenskt.

Elizar-Dragon-Trumf-Drabant.

Kommer ju in bla. både Gaspari och Lansiär i henne. Dom räknas ju till dom gamla svenska.

Jag håller inte med de som anser att "gammalsvensk" stam skulle vara tråkig (vi talar nu om halvblod).

Oavsett trender och önskemål - glöm inte bort att vi i Sverige har en väl ansedd avel och vi ska vara stolta över att det i Sverige finns uppfödare som vårdar arvet efter uppfödare som vårdar arvet av uppfödare etc. av generationer av "svenska" linjer.

Jag håller med - du såg att jag skrev "tråkig" inom citationstecken.
Jag föder upp sådana hästar jag själv skulle vilja ha - lättridna, hållbara hästar med bra psyke.

Vissa gånger kan det vara lite väl...att de tycker att de tyska hingstarna skulle vara sådana förädlare.Visst de hingstarna med inslag på mödernet med mkt fullblod eller angloarab...det räknar jag som förädlare. ;)

Många låter sej imponeras av bilder på tyska ädla hingstar...som visas flott under ryttare eller i profil...som egentligen bara är 2 1/2 år gamla på bilderna.Ibland när man råkar halka över bilder där hingstarna blivit äldre...så inser man hur mkt de ofta har grovnat. :crazy:

Med tanke på att mkt av de gamla tunga hingstarna fortfarande ligger nära i stammen och ibland tom dubbelt upp...så vet man ju kanske inte alltid hur det slår i nästa generation.Donnerhall var en kraftig hingst,Furioso II var en rejäl bit också och som ofta linjeavlas på också...Grozzo Z....ja där kan räknas upp en hel del. :eek:

Att de avlat på bra hästar...ja det vet väl de flesta. Men däremot att alla tyska hingstar skall ses som förädlare håller jag dock inte med om.Isåfall skall tyngpunkten i stammen dvs mödernet vara mkt balanserat på fullblod eller angloblod. :smirk:

Om svenskarna inte vore så rädda för att använda fullblod eller framför allt angloarabblod...till de gamla svenska stammarna tror jag även de svenska gamla stammarna kunde få ett stort lyft framåt.(För de som är inspirerade av att bibehålla svenska linjer lite mer).

Håller med om att det inte vore fel med lite fler fullblod eller anglo då och då på våra "gamla" svenska linjer. Var länge inne på Stravinsky i år men valet föll på LÁcteur :angel: Vi får väl se vad det blir. Men nästa år blir det nog ett fullblod.

Jag tror att det är många (nåja en del) hobbyuppfödare som hör andra uppfödare prata om dessa tyska hingstar och använder sedan själv dessa då man inte "vågar" ta en svenskfödd hingst.
Man använder liksom de hingstar som är "inne" istället för att tänka efter.
Nu svamlar jag kanske, men det är så jag uppfattar det hela. ;) (dessutom är det lite från ämnet - som vanligt :D).

Om man nu inte vågar använda fullblod/araber/angloaraber så borde väl trakehner vara något av en förädlare?
Immer 359s pappa Immer Voran var ju trakehner.

För att återgå till ämnet: de flesta - om inte alla - av de numrerade stofamiljerna är ju gammelsvenska.
Ärligt, jag kan inte hålla reda på dagens hingster ett enda dugg :o - men de som var i avel runt 1985 och före de kan jag (för då var det ju inte så många utländska hingstar i avel ;)).

Å så är det ju rätt färg på din häst. :D (utanför ämnet, jag vet :p)

Shadys stam "känns" ju svensk för mig åtminstone, men när man börjar kolla hingstarna i hennes stam så visar det ju sig att Elizar 614 har en trakehner till pappa (Unikum 429) likaså Trumf 420 (e Polarstern 319).
Hennes stofamilj är ju en gammal svensk stam, men det vet du ju redan.

Färgen är ju en parentes, men jag vet att du gillar den.

Vad gäller Elizar så är han ju en moderlivs import från Danmark. Annars är det ju svenskt. Fast en gammal trevlig och omtyckt stam har jag fått höra från många vid det här laget.

Var inget jag visste då jag köpte henne, för hon är köpt som tävlingshäst, men att en skada satte ju stopp för det och då blev det avel istället. Vilket har varit lyckat.

Tycker också att det var kloka ord :bow:

Min uppfattning är också att många inte är tillräckligt insatta i de gamla svenska stammarna. Jag tycker också att vi borde blanda upp de gamla svenska stammarna med fullblod. Så har man "alltid" gjort. Nocturne som vann gårdagens derbyhoppning i Falsterbo är ett utmärkt exempel på en sån korsning (fast han har Utrillo som farfarsfarfar :))

Ha,ha jag satt och grinade högt åt deras kommentaren om "trots dressyrhärstamning så kan han ju hoppa"...med tanke på såväl härstamning som förmåga var Nocturne en multibegåvade allround hingst....och inte enbart en dressyrtalang.Så varför det skulle vara så förvånande att Nostradamus kunde hoppa...ja det kan man ju fundera på.
:rofl:

Sant. Fast jag måste erkänna att han har varit totalt ointressant i mina ögon, men han impade enormt på mig i Derbyt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ibland gör man ju vänner, kollegor, en familjemedlem eller främling glad. Det kan ju vara medvetet eller omedvetet, men oavsett blir man...
Svar
3
· Visningar
210
Senast: hastflicka
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka