Som du sa.. svårt att svara på då 'vi' inte vet hur omfattande skadan var på din häst, men jag ger ett exempel på hur min arabgaloppör f-84 skadades och hans återhämtande!
Han trampade runt och snubblade nästan omkull i 'virrvarret' före intag i startboxarna p.g.a strulande hästar, övergjorden sprack.. men jockeyn lagade den med sitt livbälte (fick gdk av startern), löpet gick och han vann stort.. men ordentligt halt var han då han gick ut från vinnarcirkeln!
Vet-koll, kylning och bandage före hemfärd (detta hände i Norge -90) och sedan klinikundersökning på hemmaplan två dagar senare visade en liten blödning/bristning på senan straxt under hf-knä. Ordinerades boxvila i 5 veckor med bandage före nytt återbesök, efter 1 vecka i boxen klättrade han på väggarna.. så vi gjorde en utehage 5 x 5 m, då blev han nöjd och mkt lugnare
Vid återbesöket hade skadan läkt med ca 25%, vid nästa å.b läkt 50%, och efter 6 månader syntes inte ett endaste spår av nån skada alls.. hem och släpptes i hagen utan bandage, han var överlycklig!!
Två månader senare skrittades han igång och sakta trappades träningen upp, ca 14 månader efter skadan så startade han igen utan problem.. kollades på klinik före och efter löpet med UL helt utan anmärkning, men en vecka senare under ett skrittpass i skogen så hände nåt.. skrämdes till en tväromkastning av något 'prassel' i buskarna, det räckte för att bryta upp senan på exakt samma ställe (en ärrbildning finns ju alltid kvar).. där gav vi upp galoppen för hans del!
Men han läkte ihop lika fint och snabbt som första ggn, trots skillnaden att vi direkt skippade boxvilan, mindre hage och bandage fick han direkt.. syntes ingenting av skadan på UL efter ca 6 månader, sen blev han omskolad till 'vanlig' ridhäst (utan bandage) samt gick på fribetäckning under flera år.. genomfört hopptävling m.m (utan bandage), frisk som en nötkärna än idag vid 20 års ålder.. peppar, peppar!
Det enda tips jag kan ge er är att ultraljuda den 'gamla' skadan på era hästar för att se hur det ser ut NU.. därefter kan man (Vet.) ge svar på hur NI ev. ska sköta dem!