Gammalsenskada. Vad tänka på vid ridning?

alice

Trådstartare
Ja, rubriken säger ju allt. :D

Det gäller en "gammal" travare som ej gått löp, men som tränats lite trav. Hade senskada på ett framben som treåring. Hur allvarligt vet jag inte. Hästen klarar iaf "vanlig" ridning, men ej hårdare träning.
Är det något man ska tänka på? Kanske linda frambenen eller använda någon form av skydd för att stöja/hindra slag?
Förstår att det kan vara svårt att ge råd då man inte vet hur skadan kom till eller hur pass allvarlig den är.

//Alice

Vill oxå hemskt gärna ha råd ang lindning o sånt om hästen har en gammal skada :)

Jag har tyvärr inga svar men vill också veta! Fast min häst har haft skador i bakbena som är läkta nu, men man är ju lite nervös... Det måste finnas saker man ska tänka på och göra för att underlätta...

Hoppas någon vet :D

/kiira

Som du sa.. svårt att svara på då 'vi' inte vet hur omfattande skadan var på din häst, men jag ger ett exempel på hur min arabgaloppör f-84 skadades och hans återhämtande!

Han trampade runt och snubblade nästan omkull i 'virrvarret' före intag i startboxarna p.g.a strulande hästar, övergjorden sprack.. men jockeyn lagade den med sitt livbälte (fick gdk av startern), löpet gick och han vann stort.. men ordentligt halt var han då han gick ut från vinnarcirkeln! :(

Vet-koll, kylning och bandage före hemfärd (detta hände i Norge -90) och sedan klinikundersökning på hemmaplan två dagar senare visade en liten blödning/bristning på senan straxt under hf-knä. Ordinerades boxvila i 5 veckor med bandage före nytt återbesök, efter 1 vecka i boxen klättrade han på väggarna.. så vi gjorde en utehage 5 x 5 m, då blev han nöjd och mkt lugnare :)

Vid återbesöket hade skadan läkt med ca 25%, vid nästa å.b läkt 50%, och efter 6 månader syntes inte ett endaste spår av nån skada alls.. hem och släpptes i hagen utan bandage, han var överlycklig!!

Två månader senare skrittades han igång och sakta trappades träningen upp, ca 14 månader efter skadan så startade han igen utan problem.. kollades på klinik före och efter löpet med UL helt utan anmärkning, men en vecka senare under ett skrittpass i skogen så hände nåt.. skrämdes till en tväromkastning av något 'prassel' i buskarna, det räckte för att bryta upp senan på exakt samma ställe (en ärrbildning finns ju alltid kvar).. där gav vi upp galoppen för hans del!

Men han läkte ihop lika fint och snabbt som första ggn, trots skillnaden att vi direkt skippade boxvilan, mindre hage och bandage fick han direkt.. syntes ingenting av skadan på UL efter ca 6 månader, sen blev han omskolad till 'vanlig' ridhäst (utan bandage) samt gick på fribetäckning under flera år.. genomfört hopptävling m.m (utan bandage), frisk som en nötkärna än idag vid 20 års ålder.. peppar, peppar! :)

Det enda tips jag kan ge er är att ultraljuda den 'gamla' skadan på era hästar för att se hur det ser ut NU.. därefter kan man (Vet.) ge svar på hur NI ev. ska sköta dem!

Hej!

Att skydda benen vid ridning/körning med senskydd eller liknande tycker jag är bra och lite av en "extra försäkring" på alla hästar, inte bara de som varit skadade. Ett par senskydd går snabbt att sätta på och är lätta att hålla rena. De ger ett visst stöd och skyddar f f a mot yttre våld (slag etc).

Vidare skulle jag i ditt fall vara extra noga med uppvärming och nedvarvning av hästen innan och efter arbete. Skritta 15 min innan du börjar jogga den. Efter hårdare arbete skulle jag kyla benen (kyllera, isbalsam eller kallt vatten (=bäst men jobbigast) i minst en kvart), f f a där den gamla senskadan sitter.

Stallbandage (padd + fleece/yllelinda) inne i boxen över natten hjälper till att dels stödja lite, men f f a öka värmen och genomblödningen i benet, vilket är gynnsamt. Be någon som kan visa dig hur du ska lägga stallbandage.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 351
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka