Gammal trad om utrustning

Corminta

Trådstartare
Hittade idag en gammal trad om utrustning for travhastar dar det fragades om vad de olika attiraljerna var for nagot. Istallet for att svara pa detta gick det hela till hatsk diskussion angaende TS forsok att smutskasta / inte smutskasta travsporten. Om nagon ar intresserad skulle jag kunna forklara narmare vad som visas pa bilderna och vad deras anvandnings omrade och syfte ar.
Anledningen till att jag kommit i kontakt med detta ar att flertalet ar tillatna i USA och Canada vilket rakar vara landerna dar jag "utbildats" inom travsporten.

Mao ingen ny pahopps trad men om intresse finns kan jag kanske hitta utfyllning till ett par luckor.

MVH Kajsa - med fler "konstigheter" i trunken an europeerna har

Sv: Gammal trad om utrustning

Har kommer da forsta inlagget i traden. Hoppas det ar OK att jag lanar hela inlagget, ar fruktansvart dalig pa att leta reda pa och fixa in bilder.

Jag hittade en sida på finska med saker som används vid trav.
Men flera saker har jag inte sett i Sverige - är det förbjudna?

Länk till sidan
På en meny till höger kan man klicka fram fler sidor.

Några länkar till olika bilder:
Trava med kandarstång?
Gagbett?
Sak i näsborren??
Något som trycker hästen mellan ganacherna...
Binda fast svansen?
Piggar på tömmen?
Borst på bettskivan?

Skulle vara intressant att veta lite om de olika grejerna, nån som kan finska? :D

/Lisa

*räcker upp en hand* jag är mycket nyfiken på att höra vad meningen med dem är! Om det hålls på en korrekt och trevlig nivå utan smutskastning. Bara fakta tack!

Men flera saker har jag inte sett i Sverige - är det förbjudna?
Finns väl bara att binda svansen som är tillåtet i Sverige
kandar/pelham vet jag ej om hävstången är för lång för att vara godkänd i monté

Kan ju även tillägga:
Bilderna var hämtade från det finska travförbundets hemsida med exempel på förbjuden utrustning. så dom är inte tillåtna i Finland. Men som även sagt i den andra tråden så har olika länder olika regler, oavsett vi tycker det är OK eller inte

Senast ändrad:

Trava med kandarstång?
Vanligt kandar, aven om det ar skarpt ar det inget fel pa bettet i sig. Dock for ridning, ej for korning.

Gagbett?
Likasa bett for ridning, varfor de drar i det pa detta satt forstar jag inte (har aldrig anvant mig av sadant)

Sak i näsborren??
Anvands for hastar som ar tranga eller "suger" in nasborrarna vid snabbjobb eller start. Har aldrig sett det live eller anvant det sjalv men har en liggande i trunken nagonstans.

Något som trycker hästen mellan ganacherna...
Cornell Collar. Anvands pa hastar som stanger struplocket vid anstrangning. Dvs hatsen kvaver sig vilket inte bara forsamrar prestationen utan kan vara mycket farligt (typ som att svalja tungan). Man kan bade operera och injecera struplocket for att undvika denna felaktiga "reflex" men ocksa satta pa en collar. Fungerar mycket, mycket bra. Anvande det pa en gammal marr vi hade i vintras. Hon hade opererats men pa fel satt. De hade tagit snett och for mycket vilket innebar att fran att ha haft dalig kontroll pa strulocket inte ha nagon alls. Collarn fick henne att rejsa pa ett ypperligt satt. Dock mycket viktigt att det satts pa pa ratt satt. Annars ar den inte bara vardelos utan kan faktiskt strypa hasten.

Binda fast svansen?
Mycket vanligt och effektivt mot kickande hastar. En del tranare gor det dessutom som rutin pa alla hastar i lopp. Vi flatar dock fran svansrotens spets och ner. Finns aven speciella "svanshallare" med samma funktion.

Piggar på tömmen?
Antar att detta ar en tom birr. Har aldrig sett nagon men har anvands birrs pa huvudstangerna.

Borst på bettskivan?
Bett Birr. Inte sarskilt vanligt men effektivt pa en hast som inte "accepterar" bettet. Nar du tar i motsvarande tom trycker borsten (eller vilket som ar vanligare piggarna) pa kinden och tvingar hasten att folja bettet. En skarpare variant pa vanlig bettskiva. Funkar bra men kraver en kusk som faktiskt vet hur man anvander det hela och inte bara drar som en tok i tommarna.

Senast ändrad:

Forresten skulle jag vara mycket tacksam om nagon vill lanka till sida med information om vilken utrustning som faktiskt ar tillaten i sverige. Maste ju finnas listat nagonstans men kan inte hitta det aven med envetet letande. Den finska sidan kan jag ju tyvarr inte lasa men det var intressant tittande iaf (som en bilderbok nar man var liten ungefar..)

Man tackar och bockar!
Tycker jag last varenda stavelse pa STC:s hemsida men kunde varkligen inte hitta - ar val blind antar jag.

I vänstra menyn på Hippos har vi:

3. Kielletyt varusteet = förbjuden utrustning
med underrubrikerna
3.1 Kuolaimet = bett
3.1 Muut varusteet = övrig utrustning

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka