Fast det var ju inte vad som skedde. Hade hen haft sällskap av erfaren veterinär som kunde hjälpa till hade det inte varit några problem alls, givetvis hade det varit okej, men hen kom själv - erkände att hen inte var erfaren nog att se små förändringar - såg inget men tyckte att vi skulle boka ny tid för dubbelkoll med mer erfaren veterinär vilket också (såklart) gjordes. Fullt pris för båda undersökningarna, och därtill svindyrt eftersom det var Evidensia.
Det enda jag har att invända mot det där är att den första undersökningen inte var gratis. Självklart ska man vara ärlig och berätta om man inte är så erfaren?
Eller är det bättre att låtsas som ingenting och säga att man inte såg något?
Där jag jobbar finns det ingen veterinär med speciell kompetens inom ultraljud på kvällar och helger, då är det väl bättre att en veterinär som är mindre oerfaren gör en snabb koll, och i bästa fall tydligt kan se en förstorad livmoder, vilket inte alls kräver någon specialkompetens, än att djurägaren ska behöva vänta flera dagar på en bokad tid? Vid små förändringar kan det självklart vara svårt för den oerfarne, och rimligtvis ser man då till att patienten får den hjälp det behöver med ny undersökning.
Men då tycker jag inte heller att man bör ta betalt fär en undersökning man själv inte kan lita på! Så det borde såklart hanterats annorlunda.