Gammal tik, hormonrubbning?

Fast det var ju inte vad som skedde. Hade hen haft sällskap av erfaren veterinär som kunde hjälpa till hade det inte varit några problem alls, givetvis hade det varit okej, men hen kom själv - erkände att hen inte var erfaren nog att se små förändringar - såg inget men tyckte att vi skulle boka ny tid för dubbelkoll med mer erfaren veterinär vilket också (såklart) gjordes. Fullt pris för båda undersökningarna, och därtill svindyrt eftersom det var Evidensia.

Det enda jag har att invända mot det där är att den första undersökningen inte var gratis. Självklart ska man vara ärlig och berätta om man inte är så erfaren?
Eller är det bättre att låtsas som ingenting och säga att man inte såg något?
Där jag jobbar finns det ingen veterinär med speciell kompetens inom ultraljud på kvällar och helger, då är det väl bättre att en veterinär som är mindre oerfaren gör en snabb koll, och i bästa fall tydligt kan se en förstorad livmoder, vilket inte alls kräver någon specialkompetens, än att djurägaren ska behöva vänta flera dagar på en bokad tid? Vid små förändringar kan det självklart vara svårt för den oerfarne, och rimligtvis ser man då till att patienten får den hjälp det behöver med ny undersökning.
Men då tycker jag inte heller att man bör ta betalt fär en undersökning man själv inte kan lita på! Så det borde såklart hanterats annorlunda.

Det enda jag har att invända mot det där är att den första undersökningen inte var gratis. Självklart ska man vara ärlig och berätta om man inte är så erfaren?
Eller är det bättre att låtsas som ingenting och säga att man inte såg något?
Där jag jobbar finns det ingen veterinär med speciell kompetens inom ultraljud på kvällar och helger, då är det väl bättre att en veterinär som är mindre oerfaren gör en snabb koll, och i bästa fall tydligt kan se en förstorad livmoder, vilket inte alls kräver någon specialkompetens, än att djurägaren ska behöva vänta flera dagar på en bokad tid? Vid små förändringar kan det självklart vara svårt för den oerfarne, och rimligtvis ser man då till att patienten får den hjälp det behöver med ny undersökning.
Men då tycker jag inte heller att man bör ta betalt fär en undersökning man själv inte kan lita på! Så det borde såklart hanterats annorlunda.

Givetvis, men vi åkte ju dit pga misstanke om just livmoderinflammation och då bör en ju rimligtvis få en erfaren veterinär som också kan se små förändringar.

Tippar också på förändring i livmodern.

Hade en bekant med liknande problem. Hon hade en cocker-tik på 9 år som ett par månader efter löp blev extremt uppvaktad av hanar. De betedde sig som att hon löpte, inga andra symptom i övrigt som flytningar, feber etc. Ultraljudet visade tidigt stadie av pyo och hon kastrerades.

Men betedde sig tiken också som att hon löpte? För vår tik uppvisar ju verkligen höglöp.

Gammeltanten driver oss till vansinne och verkar ha blivit helt översexuell. Hon bor i princip inte hemma längre utan spenderar den mesta tiden hos min sambos morföräldrar, pensionärer som är väldigt glada i henne. Sist vi hade henne hemma var i februari en vecka, då löpte hon och eftersom vi har hane så passades hon vidare till min mor istället. Nu skulle vi vara hundvakter igen (åt vår egna hund :D) och fick hem henne för en vecka sedan, återigen löpandes?

Vad är det som händer? Hon ställer upp sig mot allt och alla och försöker även sätta på. Allt från dräktig tik till kastrerad hane, allt ska sättas på eller helst sätta på henne och vi kliar oss i huvudet över hur det kunde bli såhär.

Mig veterligen har hon haft normala löp hela sitt liv. Buköppnades så sent som förra året (eller om det var förförra...?) för att ta bort en godartad cysta i urinblåsan samt en juvertumör och nu ångrar jag så djupt att jag inte också passade på att kastrera henne. :cool:

Någon som har liknande erfarenheter?
Hundar (faktiskt både tikar och hanar, men främst tikar) som inte är kastrerade kan få överproduktion av östrogen, vilket visar sig med att de både blir intressanta för hanhundar och beter sig som i löp.
De kan även ge håravfall som symptom, bland annat.
Jag skulle ha tagit hunden till veterinär. Kanske ta ett blodprov och gör UL (beror ju på vad vet tycker, hon kanske ser ngt som inte framgår av din text vilket gör att diagnosen mest troligt är ngt helt annat)
Är det överproduktion av östrogen så fixas de enkelt med kastrering :)

Fast hur ska man lära sig om man inte får prova? Självklart ska dock undersökningen rabatteras om en oerfaren gör ultraljudet, och vid behov ska en erfaren kunna dubbelkolla. Så arbetar vi hos oss i alla fall, och frågar alltid innan om det är okej.
Fast ska man "prova" så ska det finnas en utbildad och kunnig med i rummet - eller komma in och dubbelkolla efteråt :)

Fast ska man "prova" så ska det finnas en utbildad och kunnig med i rummet - eller komma in och dubbelkolla efteråt :)

Varför då? Det är inte så att man kan skada djuret med ett ultraljud...
Hur ska man göra på jourtid?
Så länge man är tydlig med att man är oerfaren och frågar djurägaren om det är okej så förstår jag inte var problemet är. Ser man en stor vätskefyllt livmoder (vilket alla som fått lite utbildning i ultraljud kan se) så kan hunden opereras samma kväll och gå hem dagen efter. Istället för att kanske behöva vänta en hel helg till nästa vardag när en erfaren kan dubbelkolla, med risk för att snabbt bli sämre.

Givetvis, men vi åkte ju dit pga misstanke om just livmoderinflammation och då bör en ju rimligtvis få en erfaren veterinär som också kan se små förändringar.

Kanske fanns det ingen annan veterinär som kunde i huset?
Hade den oerfarna sett en mycket förstorad livmoder och hunden opererats samma dag - hade du fortfarande klagat på att det inte var en erfaren som gjorde ultraljudet?

Tyvärr ser veterinärvården ut precis som humanvården eller vilken arbetsplats som helst för den delen. Det finns både erfaren och oerfaren personal på arbetsplatsen och när det gäller praktiska yrken så krävs det att man faktiskt också får öva praktiskt och inte enbart teoretiskt för att komma vidare. Självklart aldrig utan att riskera någon patientsäkerhet.

Varför då? Det är inte så att man kan skada djuret med ett ultraljud...
Hur ska man göra på jourtid?
Så länge man är tydlig med att man är oerfaren och frågar djurägaren om det är okej så förstår jag inte var problemet är. Ser man en stor vätskefyllt livmoder (vilket alla som fått lite utbildning i ultraljud kan se) så kan hunden opereras samma kväll och gå hem dagen efter. Istället för att kanske behöva vänta en hel helg till nästa vardag när en erfaren kan dubbelkolla, med risk för att snabbt bli sämre.

Fast problemet här att dom inte var tydliga. Jag har blivit remitterad vidare om det inte funnits kunnigt folk, även när det varit halvakut (eller det kunde vänta till dagen efter för oss :)

Kanske fanns det ingen annan veterinär som kunde i huset?
Hade den oerfarna sett en mycket förstorad livmoder och hunden opererats samma dag - hade du fortfarande klagat på att det inte var en erfaren som gjorde ultraljudet?

Tyvärr ser veterinärvården ut precis som humanvården eller vilken arbetsplats som helst för den delen. Det finns både erfaren och oerfaren personal på arbetsplatsen och när det gäller praktiska yrken så krävs det att man faktiskt också får öva praktiskt och inte enbart teoretiskt för att komma vidare. Självklart aldrig utan att riskera någon patientsäkerhet.

Jag förstår inte riktigt vad det är att diskutera? Jag har mig veterligen redan påpekat att människor givetvis ska få lära sig och att det inte var lärandet i sig som var problemet. Problemet var att hen inte fick någon hjälp av en erfaren som kunde hjälpa hen, och att resultatet därför blev osäkert. Slöseri med tid och pengar för oss, förstås, men jag har givetvis ingenting emot att man får öva och har inte insinuerat någon sådan åsikt heller. :confused: Evidensia hos oss är stort med flera arbetande veterinärer och det var inte akut. Givetvis hade jag inte klagat om livmodern hade varit kraftigt förstorad, varför skulle jag ha gjort det? Jag klagade på att vi var tvungna att betala fullt och boka ny tid för att veterinären var för oerfaren och inte fick hjälp. Punkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 331
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. Av en slump kom jag i kontakt med en tjej som behöver hundvakt. Jag tänkte vid tillfället att...
2
Svar
23
· Visningar
4 488
Övr. Hund Hej igen kära bukefalister! Får ju om några veckor hem en liten cockertjej som ska bli vår nya familjemedlem o, förhoppningsvis...
Svar
7
· Visningar
1 878
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka