Gammal skada.... eller inte???!

Barock-Pinto

Trådstartare
Var tyvärr tvungen att sälja en av hästarna i vintras pga. att jag skulle börja skolan, och inte hade råd att ha allihopa kvar. Köparen sa att hon skulle använda hästen till ridning och senare avel. Jag sa även till henne att vid minsta problem kontakta mig, och om hon skulle få för sig att hästen ändå inte var rätt för henne, skulle jag ta tillbaka henne. Tiden gick och jag hörde inget ifrån henne. Skickade ett mail en gång (ca. 2 veckor efter köpet) för att höra att allt gått bra, och skrev återigen att jag var villig att ta tillbaka henne om det inte kändes rätt. Fick till svar att allt var bra, och att hon absolut inte ville bli av med henne.
För ca. 2 veckor sedan fick jag se en annons på hästnet, och kände igen hästen från stammen. Ringde då och frågade varför hon bestämt sig för att sälja. Då kom det fram att hon bara några veckor efter att hon köpt hästen av mig, sålt den vidare som tävlingshäst i hoppning. Tjejen som köpte henne hade därefter ridit henne 3 dagar i veckan, och tränat just nästan enbart hoppning. Efter några månader hade hästen blivit halt diagonalt och en hältutredning med efterföljande röntgen och behandling hade skett. Dom hade då upptäckt ökad bentäthet vänster framknä. Tjejen hade då krävt att köpet skulle hävas, och ville ha pengarna tillbaka. Hon som jag sålt till ville dock inte ge tillbaka hela summan, utan gav bara tillbaka en del, vilket gjorde den andra tjejen sur, och hon vägrade i sin tur dela med sig av journalerna.
Jag bestämde mig för att köpa tillbaka hästen, men ville såklart få reda på mer om felet, och vad som hade gjorts. Det som ska ha hänt är att hon blivit behandlad vänster fram och höger bak (knäna). Bak svarade hon bra, men ej fram. Därefter har dom röntgat. Först sa hon som jag köpt tillbka hästen ifrån att det var båda fram, sen var det båda bak, och till sist var det vänster fram och bak! Förvirringen var stor, då jag inte fick lov att prata med den andra tjejen själv. Men det var med säkerhet vänster framknä som var skadat. Åkte därför till en klinik och röntgade för att få se själv, och fick då svaret att hon inte alls var skadad. Knät såg jätte fint ut. Vad tror ni om detta? Hästen är 4 år gammal.

Sv: Gammal skada.... eller inte???!

Nu har du iaf plåtar på att det inte verkar vara nåt på plåtarna iaf.. knepigt. Ska du ha den själv nu? Ser den fräsch ut nu eller haltar den fortf? Den skulle säkert behöva vila lite. Den blev säkert överansträngd av så ojämn träning/snabb förändring i typen av träning när den är så ung?

Sen en tanke.. sålde du hästen väldigt billigt? det verkar ju som hon som köpte den av dig bara ville tjäna en hacka på affären.

Jodå, nu är hon helt ren i gången, och hon reagerar inte heller vid böjprov. Därimot är hon otroligt muskelfattig, och har tappat alla muskler på överlinjen.

Jag sålde henne ganska billigt pga. lite panik inför skolstarten. Dessutom hade jag satt igång henne ganska nyligen efter en hovspricka (trampskada), så hon var inte fullt igång. Hade vilat i drygt 1,5 månad. Detta sa jag dock mycket tydligt när jag sålde henne. Och jag sa även att hon behövde mer tid innan dom satte igång med riktig hoppträning.

Skulle också tro att hon enbart ville tjäna pengar, då hon sa till mig att hon endast hade en till häst innan när hon köpte henne. Men nu när jag hämtade henne hade hon tydligen åtta stycken, plus två föl och två dräktiga :crazy: Hennes förklaring till varför hon sålt hästen från början var även att hon haft för många hästar. Värst va man kan samla på sig många hästar bara på några få veckor :grin: Jag ska behålla henne nu. Hon har flyttat runt tillräckligt. Om hon är frisk ska jag sätta igång henne lite försiktigt, och ha henne som min tävlingshäst i framtiden.

Uhh det är tyvärr vanligt med sånt verkar det som. har sett en del när jag letade häst. På telefon lät det typ: jaaa det är en jättefin ponny, okomplicerad i all ridning och hanetering. Den är sex år, nej nio sa visst veterinären. Sen när vi åkte måånga mil för att titta på den får vi reda på att den är köpt på en marknad i danmark och hon har ridit den fyra gånger i ridhuset. Har inte hunnit prova ute än. :confused: Såg hemsk ut i exteriören, vilket inte syntes på fotona i annonsen. Man kan visst inte lita på folk i hästaffärer. ;)

Låter bra, nu vet du att den har det bra iaf. Och vem köper en fyraåring och börjar träna sådär ensidigt? Inte konstigt att det är vanligt att inte hästarna håller. Brukar inte folk börja med nån form av grundkondis ute i skog och mark så den inte går sönder för minsta lilla ansträngning?

Tror tyvärr att den tjejen som köpte hästen av hon som jag sålt till inte var specielt kunnig. Hon hade tex. provat att rida ut en gång, och då hade hon tydligen fått "CP ryck"..... en en gång säger jag, hästen blev riden tre gånger i veckan, och hon är 4 år. När jag hämtade hem henne nu hade hon regnskållor över hela ryggen och upp på halsen (väldigt öm i skinnet). Hon hadde kraftig mugg på två ben, och där hade hon tydligen försökt skrapa bort så mycket skorpor som möjligt:eek: ..... det låter väll förträffligt! Hon har vita märken på ena frambenet efter felaktig lindning. Hon var mycket eftersatt i fötterna, men hon hade raspat lite själv när hon hade växt över skorna (ursäkt.... kunde inte nå hovslagaren).

Åkte drygt 100 mil för att hämta hem henne igen, men det var det helt klart värt. Hon ser så nöjd ut nu när hon är hemma hos sina kompisar igen.

Usch, skulle inte vara kul att sälja någon av mina gullungar:love:. Finns ju inga garantier att nån som skaffar häst klarar av det. Dessutom vore det konstigt om den inte fick "cp-ryck":o när den äntligen får komma ut och dessutom stått helt mer än halva veckan. Mkt överskottsenergi och understimuleraden nerver då när den väl kommer ut. ;)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
674
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar