Gammal senskada - ta föl?

M

Majsa

Har fått ett erbjudande som är väldigt lockande. Ett hbl sto som behöver nytt hem, allt är perfekt: fd. dressyrhäst med placeringar, visad på utställningar, stamboksförd och hela köret :D
Men minus är att hon har en gammal senskada som hon fick förra sommaren....
Jag själv skulle enbart ha henne som hobbyhäst, ut och skritta i skog och mark, och så funderar jag eventuellt att ta ett föl om jag slår till. Hon har fått 3 föl tidigare utan komplikationer och har lätt för att bli dräktig. Fölen är också visade, alla med bra poäng.
Hon är dock till åren nu så man får ju tänka lite på det också. Och så funderar jag på den här senskadan... Är det något att satsa på eller kommer det att bli skit av skadan? Skadan är läkt, och de rider henne lätt just nu för att bygga upp henne igen, men men.... Vad tycker ni som håller på med avel och liknande? Och ni som har erfarenhet av senskador, vad säger ni?

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024