Gammal ponny och hö

T

tuttan

Hej! är det någon som ersatt hö mot något annat? Vad för något?
Jag har en gammal ponny som inte är så sugen på sitt hö. Jag är lite orolig att han får i sig för lite fibrer för magen. Jag har provat lussern hack men han är måttligt intresserad. Har ni något tips. mvh tuttan

Sv: Gammal ponny och hö

Prova lucernpellets istället. Blötlägg ordentligt till en gröt. Ponnyn kanske har fått dåliga tänder och inte kan tugga så bra. Annars är finstråigt hö lättare för gamla hästar att tugga.

Det är det som han är lite skum med. Tänderna är ok. men det är precis som att han inte är glad för det?Men är det tillräkligt med fibrer i lussernpellets?tuttan

Precis som ovanstående skrev: Prova lusern pellets istället!! Blötlägg ungefär som med betfor (de sväller lika mkt minst) och fodra i hink elelr krubba.

När de inte vill sätta i sig hö/annat grovfoder så får man försöka att få i dom mer KOMPAKT näring. Lusern i första hand. Prova att smaksätta med lite melass över om hon ändå inte vill äta.

I övrigt - har ni kollat tänderna på gamlingen nyligen? Det bör göras.

Det är det som han är lite skum med. Tänderna är ok. men det är precis som att han inte är glad för det?Men är det tillräkligt med fibrer i lussernpellets?tuttan

Ja det är det. Lusern är mycket fiberrrikt oavsett i vilken form du ger det!

Ja, jag åker iväg på klinik en gång i halvåret med han.För det kan ju ändra sig fort när de är gammla pållar så det är jag noga med, men tack ändå för det är många som tyvärr slarvar med tänderna

ska åka och köpa pellets och prova med det, kan jag blöta det tillsamans med kraftpelletsen?

Har du ett bra hö då? Är det grönt, inte alltför grovt och luktar gott?
Det är ju skillnad i smaklighet på olika höpartier. Du kanske ska prova att byta?

Jag har ett väldigt torrt hösilage. Det här problemet kommer varje vinter oavsett hö eller hösilage. Det är bara det att han blir ju inte yngre, så jag vill inte att han ska tappa för mycket.för det är ju inte lätt när han väl tappat.

Det är Ok att blöta ihop med kraftpellets. Gillar han betfor så är det också gott tillsammans. Kanske han kan luras att äta gröten då.:angel:

ja det tycker han om ,men han blir lätt lös imagen så ingen betfor men han kommer säkert att tycka om lussern i pellets,(han är tokig i sin kraft)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka