gammal ponny halt, avliva eller behandla? *långt*

M

mctucker

Jag har en maxad c ponny korsning född 84. Han har nästan endast gått som sällskap med lättare ridning i ca 4 år. pga att inte verkade hålla för hårdare ridning. Blev lite småhalt o kändes inte helt fräsch, så jag bestämde då att han skulle få gå i pension. Han har aldrig varit gallig i benen eller något sådant, förutom på ena bakbenet där han har en ganska stor galla. Enligt tidigare ägare så har han haft en senskideinflamation där o att gallan kom efter det.

Han har vart utlånad på foder ett tag, tog hem honom i början av juni. Han känns som vanligt i benen, torra o fina (förutom den där gallan på ena bak). Dom som lånade honom red lite grann, dom märkte att han blev halt lätt eller ev stel. Då fick han vila. Red lite grann förra veckan, bara skritt och några steg trav bara för att känna hur han gick. Märker då att han känns väldigt halt, eller stel i bakbenen. Började då fundera på vad jag ska göra med honom. Han verkar inte ha ont av att bara gå i hagen, men tänk om han har ont men inte visar något. Svårt när man egetligen inte vet vad han har, om de är något. Jag har också märkt att han börjat hosta lite grann.

Har beställt tid på klinik på onsdag för en hel genomgång av honom (hältutredning med ev röntgen, kolla halsen m,m). Men min syster som jag dela hästen med tycker att de är onödigt, de kostar pengar. Hon vill slakta honom för att de är billigare. Vad skulle ni gjort, åkt till klinik o behandla om honom för ev skador, eller skita i de och ta bort honom efter sommaren. Han mår bra i övrigt, bra tänder, bra hull (lite fet). Leker o busar i hagen men sin shettis kompis på 2 år, pigg i övrigt.

Har haft vet ute flera gånger tidigare, men aldrig röntgade eller liknande. Då blir de mest gissningar vad han kan ha, när man inte ser hur lederna ser ut ev artros. Har eget stall hemma så palst är inget problem. Tacksam för svar! :):confused:

Sv: gammal ponny halt, avliva eller behandla? *långt*

Jag tycker inte du skall avliva honom , jag tycker snarare du ska kolla upp vad de är o röntga osv :) .. :laugh: Onödigt o avliva , de kanske itne är nått större problem :). Kram

Jag har en maxad c ponny korsning född 84. Han har nästan endast gått som sällskap med lättare ridning i ca 4 år. pga att inte verkade hålla för hårdare ridning. Blev lite småhalt o kändes inte helt fräsch, så jag bestämde då att han skulle få gå i pension. Han har aldrig varit gallig i benen eller något sådant, förutom på ena bakbenet där han har en ganska stor galla. Enligt tidigare ägare så har han haft en senskideinflamation där o att gallan kom efter det.

Han har vart utlånad på foder ett tag, tog hem honom i början av juni. Han känns som vanligt i benen, torra o fina (förutom den där gallan på ena bak). Dom som lånade honom red lite grann, dom märkte att han blev halt lätt eller ev stel. Då fick han vila. Red lite grann förra veckan, bara skritt och några steg trav bara för att känna hur han gick. Märker då att han känns väldigt halt, eller stel i bakbenen. Började då fundera på vad jag ska göra med honom. Han verkar inte ha ont av att bara gå i hagen, men tänk om han har ont men inte visar något. Svårt när man egetligen inte vet vad han har, om de är något. Jag har också märkt att han börjat hosta lite grann.

Har beställt tid på klinik på onsdag för en hel genomgång av honom (hältutredning med ev röntgen, kolla halsen m,m). Men min syster som jag dela hästen med tycker att de är onödigt, de kostar pengar. Hon vill slakta honom för att de är billigare. Vad skulle ni gjort, åkt till klinik o behandla om honom för ev skador, eller skita i de och ta bort honom efter sommaren. Han mår bra i övrigt, bra tänder, bra hull (lite fet). Leker o busar i hagen men sin shettis kompis på 2 år, pigg i övrigt.

Har haft vet ute flera gånger tidigare, men aldrig röntgade eller liknande. Då blir de mest gissningar vad han kan ha, när man inte ser hur lederna ser ut ev artros. Har eget stall hemma så palst är inget problem. Tacksam för svar! :):confused:
Åk du och kolla upp honom och konsultera veterinären. Kan han gå som sällskapshäst kan han tycker jag få göra det. Jag skulle inte avliva min trotjänare om han inte hade svårt att äta och hålla hullet eller hade ont och var tvungen att få smärtstillande resten av livet. Min gamla gubbe är född 78 och har gått och skrotat i hagen i drygt två år. Han har inte ont, kan äta sitt hö men måste ha extra tillskott av lätttillgängliga näringsämnen i form av lucern och kraftfoder. Han verkar nöjd med livet som pensionär. Han får hålla reda på sina ston och gå ut på en promenad i grimma då och då, pyssel och massage med ryktborste och visitation vare dag. Jag tycker att han är värd att få göra lite som han vill så länge han inte mår dåligt på något sätt. Så här såg han ut i förra veckan:love:
21145034.jpg

Jag måste erkänna att jag nog hade låtit det vara. Om ni ändå inte har ambitioner att rida honom. Att hältutreda en så gammal häst som man på sin höjd travar lite på och den blir halt ser jag som meningslöst. Det är nog tyvärr så att den inte kommer att gå att rida på mer. Men det behöver ju inte betyda att man måste avliva den om ni nu har råd att ha den där hemma som en "gå-och-skrota-häst"

Hoppas det löser sig för er!

En så pass gammal häst som visat symptom på smärta från rörelseapparaten under minst 4 år lär ha problem som inte är behandlingsbara. Artroser t ex. Jag skulle åka till klinik och kolla upp vad som orsakar besvären, men om det rör sig om kroniska skador skulle jag inte behandla utan avliva hästen.

Hältutredningen borde kanske ha gjorts för länge sen.

Kolla upp ponnyn!
Kan han bli smärtfri och det inte kostar väldigt mkt lr blir smärtsamt, tycker jag har kan få vara kvar!:)

Det kanske går att rida honom, men det blir stor belastning på lederna då, o rid absolut inte i trav lr galopp:crazy:
Promenader är trevligt! ;)
Han skulle ju funka som körhäst om han e inkörd;):angel:

Jag har en ponnydam av samma årgång som din herre. Peppar, peppar fortfarande fräsch, hon tävlas t o m fortfarande på lokanivå i både hoppning, dressyr o fälttävlan av sin lillmatte (granntjej). Dock kan jag säga som så, att den dag hon börjar bli "knackig" så kmmer jag inte att dra igång den stora apparaten med fullständig hältutredning ochh röntgen. Yucker det verkar helt onödigt - självfallet lär man hitta röntgenförändringar på en så gammal häst, ocg skelettförändringar kan man ju inte direkt behandla utan bara konstatera att de finns där, oavsett om de ger symptom eller ej. Däremot kan man ju åka in och kolla med böjprov etc. At en 24- åring reagerar på böjprov känns väl nästan självklart, men om den reagerar mycket mer på ett ben finns ju risken/chansen att den faktiskt gjort sig illa där av en eller annan anledning, och då kan man ju överväga att behandla.

Om det bara handlar om stelhet och knackighetm, men hästen i övrigt verkar må bra hade jag helt enkelt konstaterat att även hästar blir gamla, och låtit den få bli pensionär så länge den trivdes med livet och sedan tagit bort den. Jag kommer definitivt inte att sätta igång att spruta min ponny i lederna för att hon ska vara ridbar så länge som möjligt, utan så länge hon vill och orkar så rids hon på den nivå hon fungerar på, och därefter får hon "skrota". Det är min plan för tanten.

Så om jag hade varit du hade jag alltså eventuellt vet kollat men inte gjort hela jätteutredningen, och därefter anpassat hästens liv till dess ålder och status.

Lycka till!

Det är alltid skönt att ta en plåt så man vet vad som är felet.

jag har gjort flera utredigar me de har varit med distrikt veteriäre.Dom ka ju ite göra lika oga som de gör på kliik. De vet som har vart här gar tyckt att de är oödigt att göra ågot för att ha är så gammal. har var tidigagare utlåad till e aa familj i 2 år och eligt dom så var ha ite halt alls och de kude rida som valigt. jag vill egetlige bara veta om ha har ot eller om ha klarra av att gå i hage uta att ha smärtor. för om ha klarar de så har jag gära kvar hoom. jag är bara rädd att har ite visar ågot.

jag bryr mig ite om att rida hoom, bara jag vet att ha ite har ot. :) jag vill gära kolla upp hosta också. de går på försäkrige förutom självriske så de blir ite så dyrt.

de är mest därför jag vill göra de här. så att ma vet =) för om jag tar bort ha se då vet jag att jag har gjort allt. om de u skulle vara så att ha har ågot jätte allvarligt. vill gära ha kvar ha så läge som möjligt bara ha mår bra.

ha verkar ite ha ot u är ha går i hage. jag vill som mest bara veta vad ha har så ha ite skulle lida i oöda om de är ågot jätte allavrligt ha har.

de är de jag täker ha hoom. vill bara veta om ha har ot. om ha ite har de me bara ite går att ridas mer då har jag jvar hoom så läge de går. ha är ju mi älsklig :love:

de är så jag täker också. jag tycker att ma ka lägga ut ågra tuse är ma har haft ha så läge.:)

Nu har jag funderat o bestämt vad jag ska göra just nu. Jag ska prova att ge djävulsklo, För att se om han bli mjukare i lederna och mot ev artos. om de hjälper så är de bra. han verkar inte ha ont nu när han bara gå i hagen, jag ska inte rida på honom. och om han blir bättre så är de bra, om inte så far jag till klinik senare i sommar. Tar sen ut DV för vaccination o sånt o dåmfår dom kolla om han forfarande har hosta, han hostar inte just nu men om de skulle bli sämre. (Är ganska van vid host hästr har haft en tidigare). Han går ute just nu o äter bara gräs så de är inget i stallet.
vad tycker ni om det? skulle ni göra så eller vad skulle bi göra? tacksam för svar :d

Jag hoppas att det blir bra för er!

Helt OT; Har du inget N på ditt tangentbord? ;)

jo de hoppas jag med :laugh: inte just på den datorn hade jag inte det, den va trasig :bump:

jag skulle nog bara inse att han inte går att rida på längre och låta honom gå i hagen resten av sitt liv och bara ha det gott. du märker ju om han har ont.

Tycker helt klart att du ska åka och kolla upp honom! Han verkar ju inte må dåligt som du beskriver det, utan verkar pigg och glad förrutom det där med hältan. Du verkar ju tycka om honom, och då får han säkert många fina år till hos dej så länge han inte lider.:)

Har du någon möjlighet att ha honom ensam om din syster verkligen inte vill? Hade det varit min häst, har också ett gammalt sto här som går och skräpar men som mår toppen, så hade jag låtit veterinären avgöra vad som är bäst för hästen.

Lycka till! :laugh:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 720
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 219
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama