Gammal lada på torpargrund

malinsky

Trådstartare
Hej på er!

Dit vi ev flyttar finns en gammal lada med trägolv samt torpargrund uppbyggd av stenar, alltså inte helmurad.. Går det att förstärka golv och lägga annat mtrl ovanpå för att kunna göra stall av det hela? Är det tillräckligt stabilt? Det är inget ruckel, inte alls, men håller en sådan kontruktion för att bära upp några hästar?

Eller ska jag satsa på att bygga helt nytt med platta på mark, det vore ju faktiskt bra att kunna använda befintliga byggnader om det är möjligt!

Vad säger ni?? :banana:

Sv: Gammal lada på torpargrund

Vi byggde stall i en del av vår gamla ladugård där det tidigare hade varit garage med trägolv. Vi rev ut golvet och fyllde upp med grus/sand och gjöt sedan en betongplatta innan vi byggde stallet. Jag skulle inte vilja ha hästar på trägolv med tanke på hur fukten skulle förstöra träet. När allt var klart och färdigmålat så brann hela ladugården ned till grunden och vi blev tvingade att bygga nytt, men då gjöts hel platta istället. Är byggnaderna bra i övrigt så måste det bli blilligare att göra som vi gjorde istället för att bygga allt nytt.

Precis så håller vi på att bygga om en del av vår gamla lada till stall. Det är också en gammal lada med trägolv och själva ladugården är uppstöttad av/byggd på stora stenar.

Vi tog bort trägolvet, grävde ur gammal sågspån/jord och jämnade till marken. Givetvis kom det fram en hel del stora stenar som inte gick att få bort manuellt, så de fick vi spränga sönder. Sen jämnade vi till marken genom att sprida ut singel. Vi tog även bort en vägg invändigt som även den var uppburen av stora stenar. Vi har fått byta ut ett par stöttande "pelare" och där vi plockat bort bärande stenar så har vi ersatt dem med betongplattor staplade på varann.

De stenarna som utgör grunden till ladan har vi gjutit in så det blev en mur invändigt (väggen ska sedan reglas ut och sen sätter vi innerväggen innanför muren). Efter det gjöt vi golvet.

Sen har vi inte kommit längre med mitt lilla stall som det ska bli 2 boxar och en sadelkammare i :) .

Att ha hästarna på trägolv skulle inte jag heller vilja ha (inte om det är en bit ner till backen i alla fall)...

Senast ändrad:

Omöjligt att svara på vad huset klarar utan att sett det. TAg kontakt med en byggnadsingenjör/byggnadstekniskt kunnig person. De ska kunna svara dig och tala om vad som är bäst. Den typ av hus du talar om har ofta klarat djur tidgare och dessutom stått kvar i ur och skur i många år. Reparationer/renoveringar kan behövassom omfogning med rätt bruk -oftast kalkbruk tex. Trägolv i sig behöver inte vara något hinder.

*lån*

vill bara protestera lite mot antiträgolvsrörelsen ;)

trägolv är troligtvis inte det optimala i ett stall, speciellt inte om det är tomt en bit under. men det kan fungera felfritt också.

känner till ett stall där de har tretum tjocka plank som golv i spiltor, där det står ardennrar som väger 1ton och uppåt. där byts golvplankorna vartannat år har jag för mig och så har det varit i säkert 40 år utan problem.

vill bara säga att det kan fungera bra och är inte ute efter att smälla någon på fingrarna..

Fast det måste ju bli snuskigt mkt dyrare och jobbigare än att gjuta/ha jordgolv istället?

kan hända kan hända.

var bara tvungen att kladda lite här :devil:

Oj, jag hade fått svar!! Tack alla!

Detta stall kommer att bli litet.. två boxar och en sadelkammare.. duscha hästarna får jag göra ute när det är varmt eller åka till ridskolan.

Jag har sett någonstans där det anges minimimått på boxar för häst och ponny, kan någon ge mig länken dit eller skriva vad som gäller, har sökt här på Buke men hittar inte just det.

Men vad gör jag nu då!? Vilka tillstånd behövs? Jag är ju så smart att jag har ju redan hittat hästen jag vill köpa, men stall är inte klart.. lite typiskt mig kanske :angel: Snacka om att börja i fel ände. Iom att det har varit djur här tidigare, så borde det väl inte vara ngr problem att ha det igen? Bara jag får bygglov att ändra i stallbyggnaden!?!? Vad tror ni?

Jordbruksverket kan du antingen ringa eller besöka på hemsidan, men jg tycker att dreas hemsida är litt konstig...eller så är dte jag som är lite trög ;)

De har hand om alla regler inom hästhållning
Jordbruksverket

Jag har trägolv i mitt lilla stall med tva boxar och pyttesadelkammare. Funkar alldeles utmärkt. Har hittils inte bytt golvet (byggt 2001). Däremot är jag noga med att varje dag när jag mockar sopa undan spanet där hästarna pissat för att golvet ska fa torka. Sen under sommaren tömmer jag och tvättar stallet och sa far det sta tomt nan vecka. Första aret oljade jag golvet och även förra aret i övrigt är det inte behandlat.

Om ditt golv i din lada skulel halla kan man ju inte svara pa utan att ha sett det sa kontakta nan som kan sant för att komma och titta pa det. Mitt golv bestar underst av frigolitskivor för isoleriong och pa det grova plankor (2-3 tum kanske) och sedan tunnare brädor (1 tum skullle jag tro). Det är tänkt att det tunnare ska kunna bytas ut lätt om man behöver.

Måste du ha golv till två hästar? Går det inte bara att fylla på med sand och sedan strö? Ett sk. jordgolv alltså?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka