Gammal kanin som äter och dricker väldigt mycket

E

emax

Min sexåriga dvärgvädurshane har börjat äta och dricka väldigt mycket på sista tiden. Han trycker i sig en hel skål pellets och en hel skål vatten på ett dygn, något som han inte gjort tidigare. Varningsklockorna börjar ringa!

I samma veva som symptomen började visa sig fick han flytta in vägg i vägg med en annan okastrerad hane, så min första gissnig var att han drack mycket för att han markeringskissade mer, men jag har mer och mer börjad lägga ner den teorin.

Då han inte går upp i vikt utan snarare magrar av har jag misstänkt mask, men efter en tur på Google har jag fått uppfattningen av att kaniner sällan får mask och att det i så fall tydligt syns i avföringen, något som det inte gör i det här fallet.

Kan det vara njurarna som börjar lägga av? Han är ju trots allt till åren, har väl inte ett allt för innehållsrikt liv och är oförsäkrad. Vad ska man göra? Vänta och se? Låta veterinären undersöka honom? Låta honom somna in?

Tack på förhand!
/Emma

Sv: Gammal kanin som äter och dricker väldigt mycket

Låt veterinären undersöka honom. Tyvärr är det ju så med kaniner att när de väl börjar visa symptom så är det redan långt gånget.

Ta honom till veterinären och få en åsikt där.

Jag håller en tumme!

Veterinären!

Håller med de andra, kontakta veterinär. Sex år är ingen superhög ålder för en kanin, så att det är enbart åldersrelaterat vore lite konstigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka