Gammal häst!!

L

lenkul

Hej!!

Har en islandshäst som är 31 år, han är pigg och glad går ute mycket och rids små korta skogspromenader då och då.
Han är kollad i munnen av tandläkare och det är inga direkta problem där.
Mina hästar får hösilage och halm på vintersäsongen.

Nu till min undran??
Vad är bra att ge en gammal häst som behöver hålla hullet och samtidigt hålla magen i bra skick???

Tacksam för tips, fick råd att ge HIPPO alfa för dräktiga ston..

Sv: Gammal häst!!

Om han fortfarande kan äta grovfoder så är det bra, kompletterat med te x lucern/hippo alfa upplött samt olja.

Jag har en New Forest på 30år. Han får fri tillgång på hö.1dl rapsolja,1-2dl malt linfrö (förvällt såklart) och lite olika örtkurer de gånger han behöver det, mineraler och morötter. Han rids ej längre men promeneras. Väntar dock på höanalys för att se om mineralerna behövs, men de kanske man alltid ska ge ?! Linfrö är bra för tarmsystemet och pälsen. Jo han får B-vitamin på våren oxå. :bump:

Mineraler ger du OM det behövs när du sett analysen.

Min gammelkille behöver en något högre kvot för att hålla sig normal. Han ligger på runt 7.

Sen så är det bra att blöta upp allt kraftfoder så det blir lätt för dom att äta det.

Lusern, kli , ev soja och betfor är bra att justera foderstaten med.

hippo alfa? är inte det liknande lusern??

lusern kan du blöta 2-3kg i en stor hink, så han har i stort sett fri tillgång på det + hö/hösilage.

kli och krossat korn är också bra.
olja och linfrö för att hålla igång magen.
även b-vit. nu på hösten så han får lite extra energi till pälssättningen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 302
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar