Gammal häst

S

Sopkvast

Hej. Har svårt att hitta information om gammla hästar. Har en kompis som har en häst på ca 20 år. Hon är travare och har gått på traven och haft x antal föl och är nu rid häst, vad jag undrar är finns det något man ska tänka på vid fodring och motion. hästen är i hyfsad kondition och inte stel

/Sopkvast

Sv: Gammal häst

Det är viktigt att hålla koll på hästens tänder när den börjar bli gammal. Man kan inte göra så mycket åt nedslitna tänder och bör definitivt inte raspa för att jämna till något, men det är bra att ha koll på eventuella foderfickor där det kan samlas foder och bli infekterat, eventuella kariesangrepp och lösa tänder som bör dras ut om de vållar hästen bekymmer.

När tänderna börjar bli nedslitna talar man om ett "senilt glattbett". Hästen kan då inte mala sönder grovfodret lika effektivt och därmed blir foderutnyttjandet sämre. En sådan häst kan behöva andra typer av foder, t ex lucernhack, alfakuber eller lusernpellets för att ersätta en del av det långstråiga grovfodret. Ibland kan även kraftfodergivan behöva justeras, men grovfoder får aldrig ersättas med kraftfoder!

En äldre häst fäller inte alltid pälsen som den ska, man tror att det är rent fysiologiskt - en äldre häst har mindre fettdepåer och behöver en extra kofta!

20 år är absolut ingen ålder då ovanstående behöver inträffa. Många hästar kan ända upp till 30-årsåldern (om de får leva så länge) använda sina tänder utan problem. Men det är ändå dags att börja hålla ett extra öga på garnityret!

En gammal häst som inte blir onormalt andfådd eller stel efter arbete kan motioneras som vanligt.

vi har en gamal shettis som är 35 år nu (har haft henne i 26 år :love: ) hon har blivit mindre stel sedan vi släppte på lösdrift. vi låter vet. titta på tänderna ca. 1 gång/halvår och gör regelbundna "hälsokontroller" hos vet.

barnen rider henne fortfarande, fast inte längre regelbundet. hon tycker att det är roligt att komma ut på en "promenad" då och då. blir det för ofta så "protesterar" hon genom att bocka.

dom senaste åren har hon stått på fri tillgång på hö eller hösilage (senaste året på hösilage) hon får lite kraftfoder (1 dl) när dom andra hästarna får sitt. hon är fortfarande jättefin i hullet :d

hon brukar få B-sprutor på våren av vet. för pälsfällningen (den blir bara senare och senare :angel: )

Har en trettioettåring (minst, sägs det). Han fäller som han ska och kan äta bra. Tappade dock en framtand för ett par år sedan. Vad man märker nu är att han blir känslig när det blir dåligt med foder på sommaren. Extrafoder behövs och han mår jättebra av glucosamin (en förutsättning om jag ska kunna rida honom).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 750
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka