Gammal Häst

G

goindra75

Vad kan man göra!

En kvinna äger en häst som är 31år, han är gammal och sjuk, har problem med att äta och att ta till sig maten.
Jag har sagt till henne att hon ska ta ut veterinär flera gånger men hon svarar att hon aldrig har haft veterinär ute till sina hästar för att de alltid har varit så friska.

Det är flera med mig som sagt att han behöver få gå vidare nu men hon svarar med att den heliga anden har sagt till henne att han inte är redo än för att hon inte vill.

Hur kan du säga så? Jag vet att hon ägt hästen sen han va 4 men i alla fall, han behöver få vila nu. Jag har sett när han staplat ut ur stallet och haft ont i alla fyra benen.

Sen så rider dom på han kanske en gång i veckan, då rider de runt i full galopp och hoppar hinder som galningar.

Vad kan man göra för att hjälpa hästen?

Sv: Gammal Häst

OJ stackarn .. folk tar ju sin egna beslut när de gäller sina hästar .. hur vet du att han är sjuk ?
hoppas det fixar sig för gammlingen

hästsko skrev:
OJ stackarn .. folk tar ju sin egna beslut när de gäller sina hästar .. hur vet du att han är sjuk ?

För det första är tänderna helt slut, tror aldrig de blivit kollade. Därav ätproblemen. För det andra har han grymt elak hosta och har haft åtminstone 1,5 år. DET tycker jag är ett helt jäkla under att man som ägare inte brytt sig om att ta reda på orsaken till! Sen är ju även hovarna ett fall för sig, men så blir det ju när hästen inte sett en hovis på många år:crazy: Inte konstigt att benen tatt stryk.

Visst, folk bestämmer själva när det är dags för ens häst att somna in, men att säga att "nån däruppe har sagt till mig att JAG inte är redo än", det övergår mitt förstånd! Och att inte SE hästen, hur den egentligen mår, hur kan man som ägare blunda?
HÄSTEN har varit redo länge, det är det som är så tråkigt att se:( .

hästsko skrev:

Tycker inte att man ska ha häst om man inte tänker på deras bästa.
Så borde alla som har häst tänka.

Visst kan de ta egna beslut men inte när det blir på hästens bekostnad så att han behöver lida till döds.

Kan man något om hästar ser man att han är sjuk. Hela hästen visar att han är sjuk att han är redo att gå vidare.

titta i hans ögon de säger mer än tusen ord

Skulle anmält henne på en gång.:mad: Djurskyddsmyndigheten!!

Du ringer till kommunens växel och säger att du vill anmäla vanvård av djur. Så kopplar dom dig vidare. Du får vara anonym. Djurskyddsmyndigheten är skyldiga att kolla upp, och gör återbesök om de hittar något fel.

Tack men tror ni att det hjälper då? Tycker så otroligt synd om han.
Ser ni hans ögon så förstår ni att han lider.

Det är bättre än att inte göra något alls. De ger hästägaren en viss tid till förändringar, om inget händer då riskerar de åtal. OM det finns något att anmärka på. Det är väldigt lätt att överreagera...

Det kan ta TID.

Vet ett fall med bandhundar (kopplade utomhus hela dagarna utan motion) där det tog ett år innan återbesöket och ägaren fick bygga hundgård.

Myndigheterna tar helst inte över ansvaret för djuren, om det inte är AKUT men de försöker vägleda djurägaren så att de bättre kan ta hand om sina djur.

Det finns också Svenska Hästars Värn. Gör en googlesökning.

Antiqua skrev:
För det första är tänderna helt slut, tror aldrig de blivit kollade. Därav ätproblemen. För det andra har han grymt elak hosta och har haft åtminstone 1,5 år. DET tycker jag är ett helt jäkla under att man som ägare inte brytt sig om att ta reda på orsaken till! Sen är ju även hovarna ett fall för sig, men så blir det ju när hästen inte sett en hovis på många år:crazy: Inte konstigt att benen tatt stryk.

Visst, folk bestämmer själva när det är dags för ens häst att somna in, men att säga att "nån däruppe har sagt till mig att JAG inte är redo än", det övergår mitt förstånd! Och att inte SE hästen, hur den egentligen mår, hur kan man som ägare blunda?

Har skött ett gammalt halvblod och hittade en gång en tappad tand när jag mockade åt honom...:eek: (alldeles nerslipad var den oxå..)

Jag har så svårt att förstå hur man kan låta sina djur lida.
Har man inte råd att ta ut vetrinär varför har man djur då.

Jag vet att det är jätte dyrt och peppar peppar så är min häst ung och frisk, skulle han bli sjuk så skulle jag göra allt i min makt att få han frisk igen eller om han är så gammal inte skylla på den heliga anden att han vill leva när hela hästen säger att han vill vila från alla smärtor.

Har själv sett när de ska ge han mat att han inte alltid äter det som ges.
Blir så ledsen.

instämmer, om det e den hästen jag tror det e så säger jag bara herre gud.. djur misshandlare..:cry:

Jag upplever att det här med djurägare som inte kan släppa taget är relativt vanligt, tyvärr. Är man väldigt fäst vid ett djur är det säkert lätt för vissa att tänka "bara en dag till..." Och en dag blir till många dagar. Eller så blundar man för problemet.

Det går dock inte att blunda så hårt att man blir osynlig för djurskyddet. Som hästägare är man skyldig att se till att hästen har ett drägligt liv och att den får nödvändig behandling.

Som Elute sagt -om det gått så långt att hästen utsätts för lidande kan och ska man kontakta djurskyddsinspektören.

Jag har så svårt att förstå hur man kan låta sina djur lida.
Har man inte råd att ta ut vetrinär varför har man djur då.

Jag vet att det är jätte dyrt och peppar peppar så är min häst ung och frisk, skulle han bli sjuk så skulle jag göra allt i min makt att få han frisk igen eller om han är så gammal inte skylla på den heliga anden att han vill leva när hela hästen säger att han vill vila från alla smärtor.

Har själv sett när de ska ge han mat att han inte alltid äter det som ges.
Blir så ledsen.

I Djurskyddslagen står det att man inte får utsätta hästen för onödigt lidande!
Kanske dax att ringa djurskyddsinspektören så de kommer ut och kollar hur det står till med hästen...
Om inte annat så kanske ägaren får sig en tankeställare,och tar ut veterinär.....

Mitt råd till dig prata med henne igen om du känner henne, är det en vän till dig kan du även erbjuda dig att hjälpa henne med att komma fram till hur avlivningen ska gå till och kanske till och med ringa och beställa tid och finnas där för henne när det är daxs. Det skulle jag göra om det var en kompis till mig. Om det inte är det får du ringa och anmäla detta så någon med kunskap får titta på hästen och prata med henne. Man blir så ledsen när man hör om sånt här. även om det är jobbigt så måste man ta sitt ansvar som djurägare :cry:

Som djurägare har man ett ansvar för djuret och måste se till djurets bästa även om det inne bär att djuret måste avlivas. Jag var tvungen och avliva min bäbis tamråtta för några årsedan för hon ramlat ner från buren och gjort sig illa, även om en del kanske inte tycker en råtta är nått som man sätter större värde på så är dom lika mycket värda som vilket annat djur .Det räcker inte med att ge djuret mat och friskt vatten varje dag och god omvårdnad, om man inte kan se att djuret lider och plågas av att leva. Jag skulle inte vara så ego att ha kvar nån av mina djur om dom mådde dåligt och det inte fanns någon annan utväg än att avliva djuret. Nu kommer jag nog att få negativa svar men om jag hade ett äldre djur som jag av någon anledning verkligen inte skulle kunna ha kvar ell hitta en fodervärd (om det var en häst) så skulle jag avliva djuret så att det skulle få ett värdigt slut i stället för att få leva sin sista tid utan tillräcklig omvårdnad och tillsyn. Ska kanske till lägga att det skulle endast hända om jag skulle bli så sjuk att jag inte klarade av djuret/djuren eller att nån av mina barn skulle bli jätte sjuk och behöva mig och min sambo.

Anmäl imorrn! Är det inget fel så gör de ju inget, du kan som sagt vara anonym vilket är en bra idé för grannsämjan..
Kan vara en bra väckarklocka om inte annat...

Anmäl direkt! Det är din moraliska skyldighet, att inte anmäla ett tydligt vanvårdsfall tycket jag är lika allvarligt som att själv vanvårda ett djur! ( Lär reta en del) :devil:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka