Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en gammal travar valack på 20 år som har fått så svårt att hålla hullet på gamla dar. Nu på sommarn har det vart okej men nu börjar det dala igen såhär på höstkanten. Skulle vara jätte tacksam för tips
Jag har en gammal travar valack på 20 år som har fått så svårt att hålla hullet på gamla dar. Nu på sommarn har det vart okej men nu börjar det dala igen såhär på höstkanten. Skulle vara jätte tacksam för tips
Nu har du fått många bra tips, så det jag skriver i min checklista är sådant du redan fått tips om.
Veterinärcheck, för att kolla att inget annat fattas hästen
Tandkoll
Täcke efter väder och temperatur, för att inte all näring som hästen får i sig, går åt till att hålla hästen varm. Och NEJ, det är inte "att snuttigulla" med en äldre häst, att ta sitt ansvar att hålla den varm och torr.
Tidigt skördat hö är att föredra som grovfoder. Fri tillgång i möjligaste mån, eftersom äldre hästar ofta har längre ättid.
Att äta hö/hösilage tar som sagt tid och hästen får kanske ändå inte i sig tillräcklig mängd grovfoder. Det är där lucern kommer in i bilden. Min dam går för närvarande fortfarande på bete, som tack vare den gynnsamma temperaturen växer rejält och tydligen är väldigt smakrikt, då hon går med huvudet i marken konstant. Men eftersom gräs har väldigt hög vattenhalt, så får hon dessutom 5-6 kg lucern per dag.
Förutom lucern har jag tidigare fodrat med Spillers Senior condition müsli och vetekli, som jag tyckte fungerade bra, när jag hade damen på stall viss tid av dygnet med hö. Nu har jag lyssnat på tidigare bukefalostrådar och bytt till Hippo grov alfa till lucernet och det var ett kanonbyte.
Olja och eller linfrökross
betfor
Jag hoppas att några av råden i den här tråden, ska hjälpa dig på vägen.
Lycka till
mvh
IngelaH
OJ! 5-6 KG lucern per dag, en säck på 3 dagar måste bli väldigt dyrt?
Nu har du fått många bra tips, så det jag skriver i min checklista är sådant du redan fått tips om.
Veterinärcheck, för att kolla att inget annat fattas hästen
Tandkoll
Täcke efter väder och temperatur, för att inte all näring som hästen får i sig, går åt till att hålla hästen varm. Och NEJ, det är inte "att snuttigulla" med en äldre häst, att ta sitt ansvar att hålla den varm och torr.
Tidigt skördat hö är att föredra som grovfoder. Fri tillgång i möjligaste mån, eftersom äldre hästar ofta har längre ättid.
Att äta hö/hösilage tar som sagt tid och hästen får kanske ändå inte i sig tillräcklig mängd grovfoder. Det är där lucern kommer in i bilden.
Olja och eller linfrökross
betfor