Gammal häst med dåligt hull?

winklan

Trådstartare
Jag har en gammal travar valack på 20 år som har fått så svårt att hålla hullet på gamla dar. Nu på sommarn har det vart okej men nu börjar det dala igen såhär på höstkanten. Skulle vara jätte tacksam för tips :)

Sv: Gammal häst med dåligt hull?

Jag har en gammal travar valack på 20 år som har fått så svårt att hålla hullet på gamla dar. Nu på sommarn har det vart okej men nu börjar det dala igen såhär på höstkanten. Skulle vara jätte tacksam för tips :)

Bra lättuggat grovfoder, alltså gärna en hög kvot. Finns också kraftfoderblandningar för äldre hästar.

Satsa på ett bra grovfoder som ligger högt i energi och protein. Ett foder som är skördat tidigt är både lätt att tugga och har ofta höga värden. Om du inte har tillgång till ett grovfoder med tillräckligt höga värden kan du lägga till t.ex. lucern och rapsolja. Kraft muskel består till stor del av potatisprotein vilket är snällt mot magen, men det är relativt dyrt. Soja är ett annat alternativ om han tål det.

Om du inte nyligen har kontrollerat hästens tänder, är det en bra idé att göra det. Det är inte ovanligt att man på äldre hästar brukar få göra det två gånger per år (min 26-åring kollas tre gånger/år). Sen är det bra om du kan få tag på ett fint grovfoder med en hög protein/energi-kvot. Vad gäller kraftfoder, har Krafft ett antal olika sorter som lämpar sig för den äldre hästen (är klassat som foder för seniorhästen på företagets hemsida).

Nu har du fått många bra tips, så det jag skriver i min checklista är sådant du redan fått tips om.

Veterinärcheck, för att kolla att inget annat fattas hästen
Tandkoll
Täcke efter väder och temperatur, för att inte all näring som hästen får i sig, går åt till att hålla hästen varm. Och NEJ, det är inte "att snuttigulla" med en äldre häst, att ta sitt ansvar att hålla den varm och torr.
Tidigt skördat hö är att föredra som grovfoder. Fri tillgång i möjligaste mån, eftersom äldre hästar ofta har längre ättid.
Att äta hö/hösilage tar som sagt tid och hästen får kanske ändå inte i sig tillräcklig mängd grovfoder. Det är där lucern kommer in i bilden. Min dam går för närvarande fortfarande på bete, som tack vare den gynnsamma temperaturen växer rejält och tydligen är väldigt smakrikt, då hon går med huvudet i marken konstant. Men eftersom gräs har väldigt hög vattenhalt, så får hon dessutom 5-6 kg lucern per dag.
Förutom lucern har jag tidigare fodrat med Spillers Senior condition müsli och vetekli, som jag tyckte fungerade bra, när jag hade damen på stall viss tid av dygnet med hö. Nu har jag lyssnat på tidigare bukefalostrådar och bytt till Hippo grov alfa till lucernet och det var ett kanonbyte.
Olja och eller linfrökross
betfor

Jag hoppas att några av råden i den här tråden, ska hjälpa dig på vägen.

Lycka till

mvh

IngelaH

Jag har också en gammal travar valack som kräver en del på vintern. Min är lite äldre 22 år och har dåliga tänder.
Han får fri tillgång på grovfoder så att han sortera ut de srån som är lätta för honom att tugga, till det får uppblött Hippo Alfa och ev lusern om inte grovfodret håller rätt värden för honom.
Detta klara han sig väldigt bra på.

Nu har du fått många bra tips, så det jag skriver i min checklista är sådant du redan fått tips om.

Tandkoll
Täcke efter väder och temperatur, för att inte all näring som hästen får i sig, går åt till att hålla hästen varm. Och NEJ, det är inte "att snuttigulla" med en äldre häst, att ta sitt ansvar att hålla den varm och torr.
Tidigt skördat hö är att föredra som grovfoder. Fri tillgång i möjligaste mån, eftersom äldre hästar ofta har längre ättid.
Att äta hö/hösilage tar som sagt tid och hästen får kanske ändå inte i sig tillräcklig mängd grovfoder. Det är där lucern kommer in i bilden. Min dam går för närvarande fortfarande på bete, som tack vare den gynnsamma temperaturen växer rejält och tydligen är väldigt smakrikt, då hon går med huvudet i marken konstant. Men eftersom gräs har väldigt hög vattenhalt, så får hon dessutom 5-6 kg lucern per dag.
Förutom lucern har jag tidigare fodrat med Spillers Senior condition müsli och vetekli, som jag tyckte fungerade bra, när jag hade damen på stall viss tid av dygnet med hö. Nu har jag lyssnat på tidigare bukefalostrådar och bytt till Hippo grov alfa till lucernet och det var ett kanonbyte.
betfor

Jag hoppas att några av råden i den här tråden, ska hjälpa dig på vägen.

Lycka till

mvh

IngelaH

OJ! 5-6 KG lucern per dag, en säck på 3 dagar måste bli väldigt dyrt?

OJ! 5-6 KG lucern per dag, en säck på 3 dagar måste bli väldigt dyrt?

Det dyraste man kan ha i hästväg, när det gäller foder sägs vara växande unghästar och gamla hästar. Jag är nog böjd att hålla med. :D Men det är inte billigt över huvud taget att ha häst...

Men det är det värt, då "den vita" betyder väldigt mkt för mig och gör att jag mår så pass bra, som jag gör trots alla motgångar med skador och andra hälsoproblem. :love:

Och nu har jag dragit ner lucernet till bara runt 4 kg/dygn

Senast ändrad:

Tandkoll
Att äta hö/hösilage tar som sagt tid och hästen får kanske ändå inte i sig tillräcklig mängd grovfoder. Det är där lucern kommer in i bilden.
betfor

Fanns många bra tips i detta inlägg. :)

Passar på att tillägga och buga för Soja. Fullt med bra proteiner (som vi även ger vår yngre kuse).
Se till att mata i massa energi (dvs mat) som sedan inte görs av med utan omvandlas till fett. Hjälp hästen hålla värmen på alla plan i vinter.

När gammelrussen var i liv så fick tjurgubben nästan två liter lucern, två dl soja, kli, betfor, salt och även lite kalk faktiskt uppdelat på två tillfällen. Dubbla täcken och fick komma in tidigare på kvällarna. Fri tillgång på ett bra hö och mycket gosaker fick han stucket under mulen.

Tycker att du redan har fått många bra svar. Har själv en 26-årig valack som behöver lite extra omvårdnad, men så är det ju med gamla hästar :)
Han var lite tunn i somras och klarar inte riktigt av att gå på bete dygnet runt längre, så han har varit inne på nätterna hela sommaren.

Det som har funkat jättebra för att få upp hullet på min häst har varit ett stort intag av fett. Han får kornkross och havre som kraftfoder, och till det även ett par dl olja, soja (innehåller väldigt mycket protein som är bra för muskeluppbyggnad) och lite mineraler såklart.

Var inte rädd för att ge rätt mycket kraftfoder i början (men vänj in sakta på varje fodermedel), och när du har fått upp honom lite mer i hull så kan du dra ner lite på kraften. Det är också viktigt att han får mycket hö. Gärna fri tillgång!

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar