Gammal häst med dålig kondis?

orcide

Trådstartare
Jg köpte nyligen en 17årig häst som är KRAFTIGT överviktig .
Nu vill jag få han o gåp ner i vikt och må bra så jag hoppas på en massa tipps här ..
Han har ätit bara hö o det får han hos oss med o jag har magert hö .
Jag är lite orolig bara för att sätta i gång han för hårt men han behöver ju ändå röra på sej .:confused:

Sv: Gammal häst med dålig kondis?

orcide skrev:
Jg köpte nyligen en 17årig häst som är KRAFTIGT överviktig .
Nu vill jag få han o gåp ner i vikt och må bra så jag hoppas på en massa tipps här ..
Han har ätit bara hö o det får han hos oss med o jag har magert hö .
Jag är lite orolig bara för att sätta i gång han för hårt men han behöver ju ändå röra på sej .:confused:
Skrittrundor till att börja med.
Massor av skrittrundor.

ja det gör vi han får skritta en kilometer om dagen ...frågan är när man kan öka sträckan ?

Hur länge har har ni gått med honom? Beror lite på hur dålig han är i konditionen också.

Man får inte glömma att ge honom en bra foderstat då han nu ska komma i form och bilda muskler så småningom och då måste han kunna ta detta från någonstans.Att han får magert hö är ju bra nu, men han måste också få tillräcklig mängd.

En kilometer är inte mycket så du kan öka sträckan ganska snart. En halvtimme om dagen är lagom i början, sen kan du öka. Skritt är jättebra motion men samtidigt inte så himla jobbigt så länge man inte kräver något, du känner när hästen blir trött men det ska ganska mycket till för att du ska överanstränga en häst i skritt.. Ganska snart kan han nog skritta en timme om dagen, det är jättenyttigt. Och naturligtvis ska han helst gå i hage hela dagen.
Vad är det för häst? Har han varit helt avställd innan? Hur dålig kondis har han?

Shettisar skrev:
Hur länge har har ni gått med honom? Beror lite på hur dålig han är i konditionen också.

Man får inte glömma att ge honom en bra foderstat då han nu ska komma i form och bilda muskler så småningom och då måste han kunna ta detta från någonstans.Att han får magert hö är ju bra nu, men han måste också få tillräcklig mängd.

Han har promenerat i en vecka nu .
Han får fri tillgång på dagarna men bara nåt kilo till natten i box.
Hna får mineraler oxå så klart o en morot på morgonen o en dl uppblött betfor på kvällen att lägga mineralerna i .

mumin skrev:
En kilometer är inte mycket så du kan öka sträckan ganska snart. En halvtimme om dagen är lagom i början, sen kan du öka. Skritt är jättebra motion men samtidigt inte så himla jobbigt så länge man inte kräver något, du känner när hästen blir trött men det ska ganska mycket till för att du ska överanstränga en häst i skritt.. Ganska snart kan han nog skritta en timme om dagen, det är jättenyttigt. Och naturligtvis ska han helst gå i hage hela dagen.
Vad är det för häst? Har han varit helt avställd innan? Hur dålig kondis har han?
mumin skrev:
Det är en tinker .
dom förra ägarna påstod att han blev riden o körd lite då o då ..
men han är så fet att lårena gnuggas mot varann så han knappt kan gå stackarn .
han går i hage 12timmar om dan .
Man känner hur jobbigt tex uppförsbackarna är för han fast han bara har ett barn på ryggen .
Han flåsar efter en kilometer ...han är helt svettig efter 1½km .
Han har ingen kondis alls jag har ingen aning om vad dom har gjort med den här hästen för att få han så här fet :eek:

Okej.. Om han är så fet och har så dålig kondition så ska ni nog fortsätta ta det lugnt och skritta korta sträckor ett bra tag. Kanske kan du gå en kort runda med honom två gånger om dagen, så att han får pausa därimellan, om du har tid med det så klart.
Du märker ganska fort när han inte blir så jättetrött efter 1 km, då kan du öka lite grann..

mumin skrev:

Det är en tinker .
dom förra ägarna påstod att han blev riden o körd lite då o då ..
men han är så fet att lårena gnuggas mot varann så han knappt kan gå stackarn .
han går i hage 12timmar om dan .
Man känner hur jobbigt tex uppförsbackarna är för han fast han bara har ett barn på ryggen .
Han flåsar efter en kilometer ...han är helt svettig efter 1½km .
Han har ingen kondis alls jag har ingen aning om vad dom har gjort med den här hästen för att få han så här fet :eek:

Jag hade avvaktat att öka sträckan än,med tanke på att han är i så uselt skick.Ge det 2 veckor till med daglig motion över stock och sten.Klättra lite med honom men inte för mycket.Ge honom 1 vilodag i veckan. När du märker han fått upp flåset lite så kan du öka sträckan successivt. Högivan tycker jag är OK.

Oj, jag tycker att fri tillgång på hö till en sån här kraftigt överviktig häst är... ehum... som att be om att inte lyckas med viktminskningen. Jag skulle analysera höet, ge en balanserad foderstat med sikte på viktminskning och fortsätta skritta.

tgd skrev:
Oj, jag tycker att fri tillgång på hö till en sån här kraftigt överviktig häst är... ehum... som att be om att inte lyckas med viktminskningen. Jag skulle analysera höet, ge en balanserad foderstat med sikte på viktminskning och fortsätta skritta.
Nej jag tycker inte det då hon skrev det var magert hö, dessutom måste han ha tillgång till höet eftersom hon motionerar honom dagligen och att han förhopningsvis rör sig i hagen också.Så nej. Man kan inte snabb banta en häst genom att dra ner på grovfodret också.

Shettisar skrev:
Jag hade avvaktat att öka sträckan än,med tanke på att han är i så uselt skick.Ge det 2 veckor till med daglig motion över stock och sten.Klättra lite med honom men inte för mycket.Ge honom 1 vilodag i veckan. När du märker han fått upp flåset lite så kan du öka sträckan successivt. Högivan tycker jag är OK.

ja vi går i skogen så lite klättra är det , jag tycker så synd om honom bara ..
fattar inte hur man kan låta en häst bli så fet att han inte orkar röra sej :confused:

orcide skrev:
ja vi går i skogen så lite klättra är det , jag tycker så synd om honom bara ..
fattar inte hur man kan låta en häst bli så fet att han inte orkar röra sej :confused:
Nej ibland undrar man vad folk pysslar med. En undran: Har ni något foto är väldigt nyfiken på hur en övergödd tinker ser ut....
Det "värsta" är att skaffar man en ny häst vill man kunna arbeta med den direkt så ni har lång period framför er innan ni kan få "riktig glädje" med honom. Synd om hästen och er skulle jag vilja säg.:crazy:

Shettisar skrev:
Nej ibland undrar man vad folk pysslar med. En undran: Har ni något foto är väldigt nyfiken på hur en övergödd tinker ser ut....
Det "värsta" är att skaffar man en ny häst vill man kunna arbeta med den direkt så ni har lång period framför er innan ni kan få "riktig glädje" med honom. Synd om hästen och er skulle jag vilja säg.:crazy:

ne jag har ju inte det ännu ..
han ser ut som en övergödd gris just nu *S*
ja och om man hittar en häst som verkligen är perfekt annars så säjer man ju inte " ne ni får nog banta hästen först "!
men å andra sidan så ska ju ungarna lära sej rida o han orkar knappast dra i väg med dom så som han är nu ..
dom får skritta honom o lära sej rida sammtidigt :p

Ett tips är att raka honom om han är väldigt långhårig, då bidrar ju det till att han blir ännu tröttare. :idea:

_Mimmii_ skrev:
Ett tips är att raka honom om han är väldigt långhårig, då bidrar ju det till att han blir ännu tröttare. :idea:
Raka en Tinker??!!Aldrig över min döda kropp det är ju helgerån !

Raka en Tinker??!!Aldrig över min döda kropp det är ju helgerån !

Så istället för att ev underlätta för hästen ifall den har tjock/lång vinterpäls, så sätter du ditt eget skönhetsbehov före hästens välbefinnande ?

fortsätt med 1km i 2-3 veckor till, öka sedan succesivt ungefär var 3dje vecka för att sedan börja med trav arbete osv.

jag tror inte att hon menade att du ska raka av manen, svansen och hovskägget :smirk:
jag tycker du ska raka honom eftersom du säger att han blir svettig.

de låter faktiskt vettigt att raka av pälsen tror de skulle underlätta mycket på en häst som inte orkar så mycket...!!

om du inte vill raka honom helt kan du ju bara ta de ställer där du vet at han svettas mycket.. halsen burkar vara ett svettigt område som oxå är väldigt lätt att klippa..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 731
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 556
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama