Gammal eller ung?

M

MaddeLen

Jag fick en gång i tiden höra att det är svårare att köra in en äldre häst än en unghäst. Någon som har erfarenheter, åsikter m.m?

Är det svårare, och i så fall någon som kan motivera varför?

Sv: Gammal eller ung?

Ja, av samma anledning som jag har svårare att lära mig hur den här j*vl* datorn fungerar än vad en 12-åring har.

LIA

:rofl: (Ursäkta LIA...)

Jag har påbörjat inkörning med en 15-årig isisvalack och det var inte svårare än med unghäst. (Vi kom så långt att jag körde honom med en ledare, men sedan tog tiden slut). Det är iofs bara EN häst. Men nej, jag tycker inte det. Det handlar mest om ifall hästen är lämplig för körning och att de som kör in vet vad de gör.

det är i regel svårare att köra in en äldre häst jämfört med en unghäst. Men det är ju inte omöjligt. Men man brukar få den bästa körhästen om man börjar redan när de är små.:rofl:

För att vara lite seriösare, så är det väl normalt så, att en äldre häst skaffat sig och befäst en syn på livet. Den har ofta klar uppfattning om vad man gör och inte gör, vad som är farligt och inte, osv. En unghäst däremot har fortfarande en mängd tomma blad att fylla i, och tar därför lättare in ny information utan att jämföra den med gammal.

Med det vill jag säga att det inte behöver vara svårare, men kan ta längre tid, att köra in en gammal häst. Avgörande är hur den hanterats under sitt långa liv och vilka erfarenheter den har med sig.
I det mest lyckade scenariet skulle man kunna sätta för och köra iväg på en gång. Bara sådär.
I det motsatta kommer man aldrig längre än till att visa skaklarna.

Något som "man" oftast inte tycks inse, är hur stor inverkan den vanliga hästhanteringen har när det kommer till inkörning. Att i små små steg vänja hästen till slutmålet att den ska kunna dra en vagn, ska inte behövas. Det borde redan vara avklarat i det dagliga livet, s a s.

LIA

Om en gammal häst är svårare att köra in beror nog mkt på dess egenskaper och dess erfarenheter...

För några år sedan körde jag och en kompis in hennes arab, tror han var 17 år då. Det gick extremt lätt. Hästen var URDUKTIG från första stund. Men så var han ju enklok och trevlig individ också...

Jag tror det beror på hur mycket arbete man lagt ner på själva förarbetet också.
Lät min 10åring bli inkörd hos van inkörerska :D och det tog 3 dagar sen ringde hon o sa att det fanns inget mer hon kunde göra för hästen var så pass säker och trygg med vagnen och miljön hon körde i så hon tyckte det blev utkastade pengar om jag lät hästen stå kvar längre. Men då hade jag också tömkört och miljötränat hästen länge innan.

Jag ser fördelar med en redan välriden välhanterad trygg häst, den ska bara vänja sig vid att ha "ryttare" bak istället. En unghäst har mera spratt i kroppen, och kanske inte är miljötränad som en van ridhäst är, tänker på trafik mm.
Men det är ju så olika, just nu kämpar jag med en 10 årig fullblodskorsning, hopphäst som inte tycker han ska ha något efter sig, antagligen beror det på tidigare erfarenheter, sånt är svårare att jobba bort än Inga erfarenheter alls. Men vi kämpar på. vi har dragit skakel på ena sidan, andra sidan är fortfarande jättehemskt :)
Den snabbaste inkörningen jag har gjort är på ett treårigt korsningssto islandshäst/arab. Vi drog harven efter 1 vecka, 1 dags bakseleträning, det viktigaste i träningen var FRAMÅT. Vad som än hände -fram. Då reder allt upp sig för allt rätar ju ut sig om hästen bara går. Hopphästen snurrar gärna runt o ska kolla allt o blåser ur näsborrarna, vilket ökar stressen. suck.. men till våren ska vi dra vagn...hålla tummarna hela vintern :)

jag körde in halvblodet när han var 10år... har även varit med och kört in flera hästa så som travhästar, shettisar, körponnyer osv. i varierade ålder

tycker att det är olika hur hästarna tar till sig det hela.

min valack fatta allt på en gång och han var ju så pass säker och stabil som han alltid är så hela prosessen gick som en dans.. skulle kunna påstå att det gick bättre att köra in honom än de valpiga unghästarna...
Men har kört in nån 7 årig ponny som tyckte att allt var superläskig och bra mycket svårare än unghästarna..
så jag har mixade erfarenheter.. men för mej så tolkar jag det som att det är upp till varje individ och vad hästen i fråga har för temprament!

SVÅRARE är det väl kanske inte. Men oftast så tar det lite längre tid med en äldre.
Jag har en bekant som därimot anser att 3 år och uppåt är helt bortkastat att ens ge sig på. Så det varierar väldigt från folk och häst tycker jag. Men jag själv tycker att det är roligare att jobba med en unghäst än en äldre.

Senast ändrad:

Hade inte en tanke att åldern skulle spela någon roll när vi körde in vårt sto och har det fortfarande inte! Hon var mellan 10-12 år och om det spelar in hur "fort" de lär sig spelar inte så stor roll för oss då vi i allmänhet är mycket långsamma av oss:smirk:. Att inkörningen tog 2-3 år var alltså meningen och gick alldeles stålande!

Jenny

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 576
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
1 223
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
569
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025